A questão do referente em alguns fotógrafos contemporâneos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2003 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Significação (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/159045 |
Resumo: | Although the illusory characteristic ofthe photography as reproduction of the real can be a fact sufficiently known, and its potentialities, in order to construct and deconstruct whatis conceived as strictimages of the world, have been widely explored either by the artistic and theoretical point of view, the issue returns in the contemporaneity, raising new reflections. In this essay, some present day photographers are selected, whose works are directed to the obsessive search between the photography and reality through many strategies: from a secondary use of the iconization process of the images up to the definition of the photographic act as a result of an intersubjective encounter in permanent construction. |
id |
USP-12_e320cc23cd6e4bac21ee05ea4b9881e6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/159045 |
network_acronym_str |
USP-12 |
network_name_str |
Significação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
A questão do referente em alguns fotógrafos contemporâneoscomunicação visualfotografiarepresentaçãoplano de expressãoreferentevisual communicationphotographyrepresentationplan of expressionreferentAlthough the illusory characteristic ofthe photography as reproduction of the real can be a fact sufficiently known, and its potentialities, in order to construct and deconstruct whatis conceived as strictimages of the world, have been widely explored either by the artistic and theoretical point of view, the issue returns in the contemporaneity, raising new reflections. In this essay, some present day photographers are selected, whose works are directed to the obsessive search between the photography and reality through many strategies: from a secondary use of the iconization process of the images up to the definition of the photographic act as a result of an intersubjective encounter in permanent construction.Embora seja fato suficientemente conhecido o carater ilusorio da fotografia como reprodugao do real, e se tenham explorado as suas potencialidades para construir e desconstruir o que se concebeu durante muito tempo como imagens rigorosas do mundo, tanto do ponto de vista artistico quanto teorico, o tema volta com forga na contemporaneidade suscitando novas reflexoes. Neste ensaio foram selecionados alguns fotografos atuais, cuja obra esta pautada nessa busca obsessiva entre a fotografia e a realidade, por meio de estrategias diversas que vao de um uso secundario do processo de iconiza^ao das imagens ate a definigao do ato fotografico como o resultado de um encontro intersubjetivo em permanente construção.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2003-12-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/15904510.11606/issn.2316-7114.sig.2003.159045Significação: Journal of Audiovisual Culture; Vol. 30 No. 20 (2003); 133-152Significação: Revista de Cultura Audiovisual; v. 30 n. 20 (2003); 133-1522316-71141516-4330reponame:Significação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/159045/153979Copyright (c) 2003 Kati Eliana Caetano, Osvaldo Santos Limahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCaetano, Kati ElianaLima, Osvaldo Santos2019-06-19T20:20:15Zoai:revistas.usp.br:article/159045Revistahttp://www.usp.br/significacao/PUBhttp://www.revistas.usp.br/significacao/oai||significacao@usp.br2316-71141516-4330opendoar:2019-06-19T20:20:15Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A questão do referente em alguns fotógrafos contemporâneos |
title |
A questão do referente em alguns fotógrafos contemporâneos |
spellingShingle |
A questão do referente em alguns fotógrafos contemporâneos Caetano, Kati Eliana comunicação visual fotografia representação plano de expressão referente visual communication photography representation plan of expression referent |
title_short |
A questão do referente em alguns fotógrafos contemporâneos |
title_full |
A questão do referente em alguns fotógrafos contemporâneos |
title_fullStr |
A questão do referente em alguns fotógrafos contemporâneos |
title_full_unstemmed |
A questão do referente em alguns fotógrafos contemporâneos |
title_sort |
A questão do referente em alguns fotógrafos contemporâneos |
author |
Caetano, Kati Eliana |
author_facet |
Caetano, Kati Eliana Lima, Osvaldo Santos |
author_role |
author |
author2 |
Lima, Osvaldo Santos |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Caetano, Kati Eliana Lima, Osvaldo Santos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
comunicação visual fotografia representação plano de expressão referente visual communication photography representation plan of expression referent |
topic |
comunicação visual fotografia representação plano de expressão referente visual communication photography representation plan of expression referent |
description |
Although the illusory characteristic ofthe photography as reproduction of the real can be a fact sufficiently known, and its potentialities, in order to construct and deconstruct whatis conceived as strictimages of the world, have been widely explored either by the artistic and theoretical point of view, the issue returns in the contemporaneity, raising new reflections. In this essay, some present day photographers are selected, whose works are directed to the obsessive search between the photography and reality through many strategies: from a secondary use of the iconization process of the images up to the definition of the photographic act as a result of an intersubjective encounter in permanent construction. |
publishDate |
2003 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2003-12-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/159045 10.11606/issn.2316-7114.sig.2003.159045 |
url |
https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/159045 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2316-7114.sig.2003.159045 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/159045/153979 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2003 Kati Eliana Caetano, Osvaldo Santos Lima http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2003 Kati Eliana Caetano, Osvaldo Santos Lima http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Significação: Journal of Audiovisual Culture; Vol. 30 No. 20 (2003); 133-152 Significação: Revista de Cultura Audiovisual; v. 30 n. 20 (2003); 133-152 2316-7114 1516-4330 reponame:Significação (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Significação (Online) |
collection |
Significação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||significacao@usp.br |
_version_ |
1787713788291579904 |