Descrição das propostas do Ministério da Educação na avaliação da deficiência intelectual

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Veltrone, Aline Aparecida
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Mendes, Enicéia Gonçalves
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/7306
Resumo: This paper describes and examines the official recommendations of the Brazilian Ministry of Education (MEC) concerning the identification of intellectual disability in students. This study was conducted through the analysis of MEC’s legal and normative documents concerning assessment of intellectual disability. First, an analysis protocol was developed to address the following information: document’s name, description and synthesis. The model of the analysis protocol was divided into three themes: definition of intellectual disability condition, assessment of intellectual disability condition, and educational support. The results reveal there is legal uncertainty concerning official guidelines on how to identify students with intellectual disabilities, whose consequences are still unknown.
id USP-22_0eae408be825ad2174494ee300953654
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/7306
network_acronym_str USP-22
network_name_str Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
repository_id_str
spelling Descrição das propostas do Ministério da Educação na avaliação da deficiência intelectual Descripción de las propuestas del Ministerio de la Educación en la evaluación en discapacidad intelectual Description of the Ministry of Education’s proposals concerning the evaluation of intellectual disabilities special educationschool inclusionmental retardationneeds assessmenteducação especialinclusão escolarretardo mentalavaliação de necessidadeseducación especialinclusión escolarretraso mentalevaluación de necesidades This paper describes and examines the official recommendations of the Brazilian Ministry of Education (MEC) concerning the identification of intellectual disability in students. This study was conducted through the analysis of MEC’s legal and normative documents concerning assessment of intellectual disability. First, an analysis protocol was developed to address the following information: document’s name, description and synthesis. The model of the analysis protocol was divided into three themes: definition of intellectual disability condition, assessment of intellectual disability condition, and educational support. The results reveal there is legal uncertainty concerning official guidelines on how to identify students with intellectual disabilities, whose consequences are still unknown. El objetivo es describir y analizar las recomendaciones oficiales del Ministerio de la Educación (MEC) en la identificación de la discapacidad intelectual en los alumnos. La investigación se realizó mediante el análisis de los documentos legales y normativos del MEC con relación a la evaluación de la discapacidad intelectual. Para eso, primero fue construido un protocolo de análisis que debería ser completado con los siguientes datos: nombre del documento, descripción y síntesis. El modelo del protocolo de análisis fue dividido en tres temas: definición de la condición de la deficiencia intelectual, evaluación de la condición de la deficiencia intelectual y atención educacional. Los resultados exponen que, en el momento, hay en Brasil una indefinición legal respecto a las directrices oficiales acerca de cómo identificar los alumnos con discapacidad intelectual y las consecuencias de esta práctica son aún desconocidas. Este artigo objetiva descrever e analisar as recomendações oficiais do Ministério da Educação (MEC) para identificação da deficiência intelectual em escolares. O estudo foi realizado por meio da análise de documentos legais e normativos do MEC sobre avaliação da deficiência intelectual. Para tanto, primeiramente foi construído um protocolo de análise que deveria ser preenchido com os seguintes dados: nome do documento, descrição e síntese. O modelo do protocolo de análise foi dividido em três temas: definição da condição da deficiência intelectual, avaliação da condição da deficiência intelectual e atendimento educacional. Os resultados evidenciam que há no país uma indefinição legal a respeito das diretrizes oficiais sobre como identificar os alunos com deficiência intelectual, cujas consequências na prática são ainda desconhecidas. Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto2011-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/730610.1590/S0103-863X2011000300014Paidéia (Ribeirão Preto); v. 21 n. 50 (2011); 413-421 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 21 No. 50 (2011); 413-421 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 21 Núm. 50 (2011); 413-421 1982-43270103-863Xreponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/7306/8789Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)info:eu-repo/semantics/openAccessVeltrone, Aline AparecidaMendes, Enicéia Gonçalves2012-05-03T17:34:10Zoai:revistas.usp.br:article/7306Revistahttps://www.revistas.usp.br/paideiaPUBhttps://www.revistas.usp.br/paideia/oai||paideia@usp.br1982-43270103-863Xopendoar:2012-05-03T17:34:10Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Descrição das propostas do Ministério da Educação na avaliação da deficiência intelectual
Descripción de las propuestas del Ministerio de la Educación en la evaluación en discapacidad intelectual
Description of the Ministry of Education’s proposals concerning the evaluation of intellectual disabilities
title Descrição das propostas do Ministério da Educação na avaliação da deficiência intelectual
spellingShingle Descrição das propostas do Ministério da Educação na avaliação da deficiência intelectual
Veltrone, Aline Aparecida
special education
school inclusion
mental retardation
needs assessment
educação especial
inclusão escolar
retardo mental
avaliação de necessidades
educación especial
inclusión escolar
retraso mental
evaluación de necesidades
title_short Descrição das propostas do Ministério da Educação na avaliação da deficiência intelectual
title_full Descrição das propostas do Ministério da Educação na avaliação da deficiência intelectual
title_fullStr Descrição das propostas do Ministério da Educação na avaliação da deficiência intelectual
title_full_unstemmed Descrição das propostas do Ministério da Educação na avaliação da deficiência intelectual
title_sort Descrição das propostas do Ministério da Educação na avaliação da deficiência intelectual
author Veltrone, Aline Aparecida
author_facet Veltrone, Aline Aparecida
Mendes, Enicéia Gonçalves
author_role author
author2 Mendes, Enicéia Gonçalves
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Veltrone, Aline Aparecida
Mendes, Enicéia Gonçalves
dc.subject.por.fl_str_mv special education
school inclusion
mental retardation
needs assessment
educação especial
inclusão escolar
retardo mental
avaliação de necessidades
educación especial
inclusión escolar
retraso mental
evaluación de necesidades
topic special education
school inclusion
mental retardation
needs assessment
educação especial
inclusão escolar
retardo mental
avaliação de necessidades
educación especial
inclusión escolar
retraso mental
evaluación de necesidades
description This paper describes and examines the official recommendations of the Brazilian Ministry of Education (MEC) concerning the identification of intellectual disability in students. This study was conducted through the analysis of MEC’s legal and normative documents concerning assessment of intellectual disability. First, an analysis protocol was developed to address the following information: document’s name, description and synthesis. The model of the analysis protocol was divided into three themes: definition of intellectual disability condition, assessment of intellectual disability condition, and educational support. The results reveal there is legal uncertainty concerning official guidelines on how to identify students with intellectual disabilities, whose consequences are still unknown.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/7306
10.1590/S0103-863X2011000300014
url https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/7306
identifier_str_mv 10.1590/S0103-863X2011000300014
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/7306/8789
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto
dc.source.none.fl_str_mv Paidéia (Ribeirão Preto); v. 21 n. 50 (2011); 413-421
Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 21 No. 50 (2011); 413-421
Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 21 Núm. 50 (2011); 413-421
1982-4327
0103-863X
reponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
collection Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
repository.name.fl_str_mv Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||paideia@usp.br
_version_ 1800221832487370752