Habilidades sociocomunicativas de bebês no primeiro ano de vida: um estudo longitudinal

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Aquino, Fabíola de Sousa Braz
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Salomão, Nádia Maria Ribeiro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/7298
Resumo: This study identifies the primary socio-communicative abilities evidenced by infants in three points in their first year of life, and the different configurations in each age. Emphasis is given to the idea that understanding child socio-cognitive and communicative dimensions is essential to acquire a better understanding of the genesis of human development and language. Six mother-infant dyads participated in the study. Infants were observed in their homes for 40 minutes of free play at the ages of six, nine and 12 months of age. The results demonstrated that the socio-communicative abilities of the infants were reconfigured in each subsequent age, permitting us to identify, especially at the age of 12 months, a higher frequency of intentional communicative abilities. The empirical data obtained in this study contribute to a better understanding of infant social cognition in the first year of life, with a focus on the bidirectional nature of mother-child interaction.
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spelling Habilidades sociocomunicativas de bebês no primeiro ano de vida: um estudo longitudinal The socio-communicative abilities of infants in the first year of life: a longitudinal study Capacidades socio-comunicativas de bebés en el primer año de la vida: un estudio longitudinal cognición socialintencionalidadrelaciones madre-hijosocial cognitionintentionalitymother-child relationscognição socialintencionalidaderelações mãe-criança This study identifies the primary socio-communicative abilities evidenced by infants in three points in their first year of life, and the different configurations in each age. Emphasis is given to the idea that understanding child socio-cognitive and communicative dimensions is essential to acquire a better understanding of the genesis of human development and language. Six mother-infant dyads participated in the study. Infants were observed in their homes for 40 minutes of free play at the ages of six, nine and 12 months of age. The results demonstrated that the socio-communicative abilities of the infants were reconfigured in each subsequent age, permitting us to identify, especially at the age of 12 months, a higher frequency of intentional communicative abilities. The empirical data obtained in this study contribute to a better understanding of infant social cognition in the first year of life, with a focus on the bidirectional nature of mother-child interaction. Este artículo tiene por objetivo identificar las primeras habilidades sociales de comunicación manifestadas por bebés en tres momentos distintos del primer año de vida y sus diferentes configuraciones en cada edad. Se destaca la idea de que la comprensión infantil de la dimensión social cognitiva y comunicativa es fundamental para una comprensión más profunda de la génesis del desarrollo humano y del lenguaje. Participaran en el estudio seis grupos de madres e hijos, con edades de seis, nueve y doce meses, observados en sus hogares, en una situación de juego libre de 40 minutos para cada edad. Los resultados del análisis mostraron que las habilidades sociales de comunicación de los niños estudiados fueron reconfigurándose en cada edad de forma subsecuente, siendo a los 12 meses cuando se identifica una mayor frecuencia de actos comunicativos. Se considera que los datos empíricos obtenidos contribuyen a una mejor comprensión de las habilidades sociales de comunicación en el primer año de vida, enfatizándose el carácter bidireccional de las interacciones madre-hijo. Este artigo objetiva identificar as principais habilidades sociocomunicativas evidenciadas por bebês em três momentos do primeiro ano de vida e suas diferentes configurações em cada idade. Destaca-se a ideia de que compreender a dimensão sociocognitiva e comunicativa infantil é fundamental para um entendimento mais aprofundado da gênese do desenvolvimento humano e da linguagem. Participaram da pesquisa seis díades mãe-bebê nas idades de seis, nove e doze meses, observadas em suas residências, em situação de brincadeira livre, durante 40 minutos em cada idade. Os resultados das análises demonstraram que as habilidades sociocomunicativas dos bebês estudados foram se reconfigurando em cada idade subsequente, permitindo identificar, principalmente aos 12 meses, a existência de habilidades comunicativas intencionais. Os dados obtidos neste estudo contribuem para maior compreensão acerca da cognição social infantil no primeiro ano de vida e suas relações com a aquisição da linguagem. Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto2011-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/729810.1590/S0103-863X2011000300006Paidéia (Ribeirão Preto); v. 21 n. 50 (2011); 335-344 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 21 No. 50 (2011); 335-344 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 21 Núm. 50 (2011); 335-344 1982-43270103-863Xreponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/7298/8781Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)info:eu-repo/semantics/openAccessAquino, Fabíola de Sousa BrazSalomão, Nádia Maria Ribeiro2012-05-03T17:34:10Zoai:revistas.usp.br:article/7298Revistahttps://www.revistas.usp.br/paideiaPUBhttps://www.revistas.usp.br/paideia/oai||paideia@usp.br1982-43270103-863Xopendoar:2012-05-03T17:34:10Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
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