Protagonismo infantil: co-construyendo significados en el medio as prácticas sociales
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Data de Publicação: | 2007 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6438 |
Resumo: | In this article, the meaning of child participation and his/her effective possibility to take initiatives concerning social practices are discussed considering the institutionalization of childhood and children's segregation from the "adult world". Starting from the social construction of the childhood concept, based on the assumption of children inabilities and incapacities, follows a discussion concerning the possible different levels of children participation in decision making. From a sociocultural-historical approach, it is possible to understand how the development of the 'childhood' concept and the adoption of different criteria may promote a closer approach between children and adults and the sharing of projects, responsibilities and commitments. |
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Protagonismo infantil: co-construyendo significados en el medio as prácticas sociales Protagonismo infantil: co-construindo significados em meio às práticas sociais Children's participation: co-constructing meaning within social practices Participación infantilConcepto de infanciaInstitucionalización de la infanciaVisibilidad infantilChildren participationConcept of childhoodInstitutionalization of childhoodChild visibilityParticipação infantilProtagonismo infantilConceito de infânciaVisibilidade infantil In this article, the meaning of child participation and his/her effective possibility to take initiatives concerning social practices are discussed considering the institutionalization of childhood and children's segregation from the "adult world". Starting from the social construction of the childhood concept, based on the assumption of children inabilities and incapacities, follows a discussion concerning the possible different levels of children participation in decision making. From a sociocultural-historical approach, it is possible to understand how the development of the 'childhood' concept and the adoption of different criteria may promote a closer approach between children and adults and the sharing of projects, responsibilities and commitments. En este artículo se discute los conceptos del protagonismo infantil y las posibilidades de participación de los niños en la sociedad, mediante las prácticas sociales relacionadas a institucionalización de la infancia y la separación entre los niños y los adultos. A partir de la construcción social del concepto de infancia, basado en la presuposición de incapacidad e in complejidad infantil, se analizan los posibles niveles de la participación infantil en los procesos decisorios. Concluye que un abordaje socio-cultural-histórico permite comprender como el desarrollo del concepto de infancia y la adopción de otros criterios podrá promover mayor aproximación entre los niños y los adultos y sus formas de compartir proyectos, responsabilidades y compromisos. Neste artigo discutem-se as conceituações de protagonismo infantil e as possibilidades de participação das crianças na sociedade, diante das práticas sociais relacionadas à institucionalização da infância e à separação entre crianças e adultos. A partir da construção social do conceito de infância, baseado na pressuposição da incapacidade e da incompletude infantis, analisam-se os possíveis níveis de participação infantil nos processos decisórios. Conclui-se que uma abordagem socio-histórico-cultural permite compreender como o desenvolvimento do conceito de infância e a adoção de outros critérios poderão promover maior aproximação entre crianças e adultos e suas formas de compartilhar projetos, responsabilidades e compromissos. Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto2007-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/643810.1590/S0103-863X2007000300002Paidéia (Ribeirão Preto); v. 17 n. 38 (2007); 311-320 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 17 No. 38 (2007); 311-320 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 17 Núm. 38 (2007); 311-320 1982-43270103-863Xreponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6438/7909Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)info:eu-repo/semantics/openAccessPires, Sergio Fernandes SennaBranco, Angela Uchoa2012-05-01T03:04:03Zoai:revistas.usp.br:article/6438Revistahttps://www.revistas.usp.br/paideiaPUBhttps://www.revistas.usp.br/paideia/oai||paideia@usp.br1982-43270103-863Xopendoar:2012-05-01T03:04:03Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
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