Cambios del self de carrera en estudiantes universitarios

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Ana Daniela
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Taveira, Maria do Céu, Ribeiro, Eugénia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/7197
Resumo: This study aimed to assess changes in the career self of college students, from the beginning to the end of the last year of the program. For that, a study of repeated measures of the indices of a Career Repertory Grid (GRC), specially developed for this purpose, was conducted. This grid assesses the relationships established by students between vocational constructs, aspects of the self and determinant people in the construction of their identity. A total of 80 undergraduate students from the University of Minho, Northwest of Portugal, who where registered for the first time in the last year of the program participated in the study. Of these, 49 were women (61.25%) and 31 were men (38.75%) with ages ranging from 21 to 45 years old (M=23.9; SD=4.31). Results evidence intra-individual changes in cognitive flexibility and in the definition of the career self, which decreased in the second assessment.
id USP-22_3bde35682d25227923a758692d621924
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/7197
network_acronym_str USP-22
network_name_str Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
repository_id_str
spelling Cambios del self de carrera en estudiantes universitarios Mudanças no self de carreira em estudantes universitários Changes in the career self of college students identidadeensino superiorestudantes universitáriosdesenvolvimento profissionalidentidadeducación superiorestudiantes universitariosdesarrollo profesionalidentityhigher educationcollege studentsprofessional development This study aimed to assess changes in the career self of college students, from the beginning to the end of the last year of the program. For that, a study of repeated measures of the indices of a Career Repertory Grid (GRC), specially developed for this purpose, was conducted. This grid assesses the relationships established by students between vocational constructs, aspects of the self and determinant people in the construction of their identity. A total of 80 undergraduate students from the University of Minho, Northwest of Portugal, who where registered for the first time in the last year of the program participated in the study. Of these, 49 were women (61.25%) and 31 were men (38.75%) with ages ranging from 21 to 45 years old (M=23.9; SD=4.31). Results evidence intra-individual changes in cognitive flexibility and in the definition of the career self, which decreased in the second assessment. Estudio que tuvo como objetivo evaluar los cambios del self de carrera profesional de los estudiantes del comienzo al final del último año de diplomatura. Para tal, se llevó a cabo un estudio de mediciones repetidas de los índices de una Rejilla de la Carrera (GRC) desarrollada para el propósito. Esta Rejilla evalúa la relación establecida por los estudiantes entre constructos vocacionales, dimensiones del self y de relación con los otros envueltos en la construcción de su identidad. En el estudio participaron 80 estudiantes de postgrado de la Universidad de Miño, en el noroeste de Portugal, inscripto por primera vez en el último año del curso de licenciatura de los cuales 49 son mujeres (61,25%) y 31 son hombres (38,75%), de 21 a 45 años de edad (M=23,9, SD=4,31). Los resultados muestran variaciones intra individuales en la flexibilidad cognitiva y la definición del self de carrera, inferiores en el segundo momento de la evaluación. Apresenta-se um estudo que tem como objectivo avaliar as mudanças no self de carreira de estudantes universitários do início para o final do último ano de graduação. Para tal recorreu-se a um estudo de medidas repetidas dos índices de uma Grelha de Repertório da Carreira (GRC), desenvolvido para este propósito. Esta grelha avalia a relação estabelecida pelos estudantes entre construtos vocacionais, aspectos do self e figuras determinantes da construção da sua identidade. Do estudo participaram 80 estudantes de graduação da Universidade do Minho, no noroeste de Portugal, inscritos pela primeira vez no último ano do curso de licenciatura, dos quais 49 são mulheres (61,25%) e 31 são homens (38,75%), com idades compreendidas entre os 21 e os 45 anos (M=23,9, DP=4,31). Os resultados evidenciam variações intraindividuais, na flexibilidade cognitiva e definição do self de carreira, inferiores no segundo momento de avaliação. Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto2009-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/719710.1590/S0103-863X2009000300002Paidéia (Ribeirão Preto); v. 19 n. 44 (2009); 283-292 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 19 No. 44 (2009); 283-292 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 19 Núm. 44 (2009); 283-292 1982-43270103-863Xreponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/7197/8680Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Ana DanielaTaveira, Maria do CéuRibeiro, Eugénia2012-05-03T17:29:38Zoai:revistas.usp.br:article/7197Revistahttps://www.revistas.usp.br/paideiaPUBhttps://www.revistas.usp.br/paideia/oai||paideia@usp.br1982-43270103-863Xopendoar:2012-05-03T17:29:38Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Cambios del self de carrera en estudiantes universitarios
Mudanças no self de carreira em estudantes universitários
Changes in the career self of college students
title Cambios del self de carrera en estudiantes universitarios
spellingShingle Cambios del self de carrera en estudiantes universitarios
Silva, Ana Daniela
identidade
ensino superior
estudantes universitários
desenvolvimento profissional
identidad
educación superior
estudiantes universitarios
desarrollo profesional
identity
higher education
college students
professional development
title_short Cambios del self de carrera en estudiantes universitarios
title_full Cambios del self de carrera en estudiantes universitarios
title_fullStr Cambios del self de carrera en estudiantes universitarios
title_full_unstemmed Cambios del self de carrera en estudiantes universitarios
title_sort Cambios del self de carrera en estudiantes universitarios
author Silva, Ana Daniela
author_facet Silva, Ana Daniela
Taveira, Maria do Céu
Ribeiro, Eugénia
author_role author
author2 Taveira, Maria do Céu
Ribeiro, Eugénia
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Ana Daniela
Taveira, Maria do Céu
Ribeiro, Eugénia
dc.subject.por.fl_str_mv identidade
ensino superior
estudantes universitários
desenvolvimento profissional
identidad
educación superior
estudiantes universitarios
desarrollo profesional
identity
higher education
college students
professional development
topic identidade
ensino superior
estudantes universitários
desenvolvimento profissional
identidad
educación superior
estudiantes universitarios
desarrollo profesional
identity
higher education
college students
professional development
description This study aimed to assess changes in the career self of college students, from the beginning to the end of the last year of the program. For that, a study of repeated measures of the indices of a Career Repertory Grid (GRC), specially developed for this purpose, was conducted. This grid assesses the relationships established by students between vocational constructs, aspects of the self and determinant people in the construction of their identity. A total of 80 undergraduate students from the University of Minho, Northwest of Portugal, who where registered for the first time in the last year of the program participated in the study. Of these, 49 were women (61.25%) and 31 were men (38.75%) with ages ranging from 21 to 45 years old (M=23.9; SD=4.31). Results evidence intra-individual changes in cognitive flexibility and in the definition of the career self, which decreased in the second assessment.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/7197
10.1590/S0103-863X2009000300002
url https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/7197
identifier_str_mv 10.1590/S0103-863X2009000300002
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/7197/8680
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto
dc.source.none.fl_str_mv Paidéia (Ribeirão Preto); v. 19 n. 44 (2009); 283-292
Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 19 No. 44 (2009); 283-292
Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 19 Núm. 44 (2009); 283-292
1982-4327
0103-863X
reponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
collection Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
repository.name.fl_str_mv Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||paideia@usp.br
_version_ 1800221831789019136