Reflexões sobre a deficiência auditiva e o atendimento institucional de crianças no Brasil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dessen, Maria Auxiliadora
Data de Publicação: 1997
Outros Autores: Brito, Angela Maria Waked de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6029
Resumo: This article aims: a) to present a general characterization about deafness, considering the importance of the process and the hearing function to the child's adaptation process in the world, and b) to analyse some aspects of public institutions related to deaf child's education in Brazil. The data was collected in 38 institutions indicated by the Ministry of Education-MEC, asking information by mail. The institutional information focused on the description of physical structure, material and equipment, and developed activities as well as the characterization of professional time and clientele who are attended by them. Most institutions (82%) reported that the clientele belonged to working class families and 83% of them attend to the deaf person's needs through three types of attendance: boarding school, full-time school and part-time attendance. Only 13% of the institutions develop research works in the deafness area. We suggest the enlargement of the data, including private and more public institutions, especially those belong to Brazilian states.
id USP-22_4742a13d8a72db6abdd87610fc090f0f
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/6029
network_acronym_str USP-22
network_name_str Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
repository_id_str
spelling Reflexões sobre a deficiência auditiva e o atendimento institucional de crianças no Brasil deficiência auditivacrianças surdasperda auditivaeducação do deficiente auditivoatendimento institucionaldeafnessdeaf childrenhearing lossdeaf educationinstitutional service This article aims: a) to present a general characterization about deafness, considering the importance of the process and the hearing function to the child's adaptation process in the world, and b) to analyse some aspects of public institutions related to deaf child's education in Brazil. The data was collected in 38 institutions indicated by the Ministry of Education-MEC, asking information by mail. The institutional information focused on the description of physical structure, material and equipment, and developed activities as well as the characterization of professional time and clientele who are attended by them. Most institutions (82%) reported that the clientele belonged to working class families and 83% of them attend to the deaf person's needs through three types of attendance: boarding school, full-time school and part-time attendance. Only 13% of the institutions develop research works in the deafness area. We suggest the enlargement of the data, including private and more public institutions, especially those belong to Brazilian states. Este artigo tem como objetivos apresentar uma caracterização geral da deficiência auditiva, tendo em vista a importância do processo e da função auditiva no contato da criança com o mundo, e tecer algumas considerações sobre os centros especializados para a educação do deficiente no Brasil. Para isto, foram coletadas algumas informações sobre a estrutura e funcionamento de 38 instituições federais de atendimento ao deficiente auditivo, indicadas pelo Ministério da Educação e do Desporto/MEC. As informações, solicitadas pelo correio, enfatizam a descrição da estrutura física, do material e equipamentos utilizados, das atividades desenvolvidas, bem como a caracterização dos profissionais componentes da equipe e da clientela atendida por tais instituições. Os resultados mostram que: a) a clientela atendida por 82% das instituições pertence a camadas populares; b) 83% das instituições atendem aos deficientes de acordo com suas necessidades, isto é, em regime de internato, semi-internato e externato; c) 13% delas realizam trabalhos de pesquisa na área de deficiência auditiva. Sugeriu-se a ampliação do levantamento realizado a outras instituições, públicas e privadas, incluindo especialmente as da esfera estadual. Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto1997-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/602910.1590/S0103-863X1997000100009Paidéia (Ribeirão Preto); n. 12-13 (1997); 111-134 Paidéia (Ribeirão Preto); No. 12-13 (1997); 111-134 Paidéia (Ribeirão Preto); Núm. 12-13 (1997); 111-134 1982-43270103-863Xreponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6029/7560Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)info:eu-repo/semantics/openAccessDessen, Maria AuxiliadoraBrito, Angela Maria Waked de2012-04-30T01:05:06Zoai:revistas.usp.br:article/6029Revistahttps://www.revistas.usp.br/paideiaPUBhttps://www.revistas.usp.br/paideia/oai||paideia@usp.br1982-43270103-863Xopendoar:2012-04-30T01:05:06Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Reflexões sobre a deficiência auditiva e o atendimento institucional de crianças no Brasil
title Reflexões sobre a deficiência auditiva e o atendimento institucional de crianças no Brasil
spellingShingle Reflexões sobre a deficiência auditiva e o atendimento institucional de crianças no Brasil
Dessen, Maria Auxiliadora
deficiência auditiva
crianças surdas
perda auditiva
educação do deficiente auditivo
atendimento institucional
deafness
deaf children
hearing loss
deaf education
institutional service
title_short Reflexões sobre a deficiência auditiva e o atendimento institucional de crianças no Brasil
title_full Reflexões sobre a deficiência auditiva e o atendimento institucional de crianças no Brasil
title_fullStr Reflexões sobre a deficiência auditiva e o atendimento institucional de crianças no Brasil
title_full_unstemmed Reflexões sobre a deficiência auditiva e o atendimento institucional de crianças no Brasil
title_sort Reflexões sobre a deficiência auditiva e o atendimento institucional de crianças no Brasil
author Dessen, Maria Auxiliadora
author_facet Dessen, Maria Auxiliadora
Brito, Angela Maria Waked de
author_role author
author2 Brito, Angela Maria Waked de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dessen, Maria Auxiliadora
Brito, Angela Maria Waked de
dc.subject.por.fl_str_mv deficiência auditiva
crianças surdas
perda auditiva
educação do deficiente auditivo
atendimento institucional
deafness
deaf children
hearing loss
deaf education
institutional service
topic deficiência auditiva
crianças surdas
perda auditiva
educação do deficiente auditivo
atendimento institucional
deafness
deaf children
hearing loss
deaf education
institutional service
description This article aims: a) to present a general characterization about deafness, considering the importance of the process and the hearing function to the child's adaptation process in the world, and b) to analyse some aspects of public institutions related to deaf child's education in Brazil. The data was collected in 38 institutions indicated by the Ministry of Education-MEC, asking information by mail. The institutional information focused on the description of physical structure, material and equipment, and developed activities as well as the characterization of professional time and clientele who are attended by them. Most institutions (82%) reported that the clientele belonged to working class families and 83% of them attend to the deaf person's needs through three types of attendance: boarding school, full-time school and part-time attendance. Only 13% of the institutions develop research works in the deafness area. We suggest the enlargement of the data, including private and more public institutions, especially those belong to Brazilian states.
publishDate 1997
dc.date.none.fl_str_mv 1997-08-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6029
10.1590/S0103-863X1997000100009
url https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6029
identifier_str_mv 10.1590/S0103-863X1997000100009
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6029/7560
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto
dc.source.none.fl_str_mv Paidéia (Ribeirão Preto); n. 12-13 (1997); 111-134
Paidéia (Ribeirão Preto); No. 12-13 (1997); 111-134
Paidéia (Ribeirão Preto); Núm. 12-13 (1997); 111-134
1982-4327
0103-863X
reponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
collection Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
repository.name.fl_str_mv Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||paideia@usp.br
_version_ 1800221830059917312