Mudar o ensino?concepções, perspectivas e valores de professores de 5ª a 8ª séries

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Chakur, Cilene Ribeiro de Sá Leite
Data de Publicação: 1994
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/5999
Resumo: The paper reports an experience, part of one more extensive Project, intending to lead First Grade teachers to a reasoning about the groundwork of their own practice and to make them sensitive to a change. The work was developed in weekly meetings by means of debates, panels, dramatization, research about pupils' data and application of the key-words technique. The results show advances in the teacher's consciousness about his own role and acting pressupositions and also one balanced view about the traditional teaching model and one positive perspective leading to its change. The conclusions point out to the teacher's constant need of reviewing his acting groundwork and of trying to surpass the mere doing of his practice, and looking forward to its comprehension.
id USP-22_5303b99703e89e09879449a0acc7e9df
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/5999
network_acronym_str USP-22
network_name_str Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
repository_id_str
spelling Mudar o ensino?concepções, perspectivas e valores de professores de 5ª a 8ª séries The paper reports an experience, part of one more extensive Project, intending to lead First Grade teachers to a reasoning about the groundwork of their own practice and to make them sensitive to a change. The work was developed in weekly meetings by means of debates, panels, dramatization, research about pupils' data and application of the key-words technique. The results show advances in the teacher's consciousness about his own role and acting pressupositions and also one balanced view about the traditional teaching model and one positive perspective leading to its change. The conclusions point out to the teacher's constant need of reviewing his acting groundwork and of trying to surpass the mere doing of his practice, and looking forward to its comprehension. O artigo relata uma experiência, parte de Projeto mais amplo, visando conduzir professores de 1° grau a refletirem sobre os fundamentos de sua prática e sensibilizá-los à mudança. O trabalho desenvolveu-se em encontros semanais mediante debates, painéis, dramatização, coleta de dados junto a alunos e aplicação da técnica das palavras-chave. Os resultados mostram avanços na tomada de consciência do professor quanto ao próprio papel e aos pressupostos de sua ação, além do predomínio de visão equilibrada sobre o modelo tradicional de ensino e perspectiva positiva quanto a sua mudança. As conclusões apontam para a necessidade constante de o professor rever os fundamentos de sua atuação e de buscar ultrapassar o nível do simples fazer da prática, em direção a sua compreensão. Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto1994-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/599910.1590/S0103-863X1994000200003Paidéia (Ribeirão Preto); n. 7 (1994); 19-32 Paidéia (Ribeirão Preto); No. 7 (1994); 19-32 Paidéia (Ribeirão Preto); Núm. 7 (1994); 19-32 1982-43270103-863Xreponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/5999/7530Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)info:eu-repo/semantics/openAccessChakur, Cilene Ribeiro de Sá Leite2012-04-30T00:42:37Zoai:revistas.usp.br:article/5999Revistahttps://www.revistas.usp.br/paideiaPUBhttps://www.revistas.usp.br/paideia/oai||paideia@usp.br1982-43270103-863Xopendoar:2012-04-30T00:42:37Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Mudar o ensino?concepções, perspectivas e valores de professores de 5ª a 8ª séries
title Mudar o ensino?concepções, perspectivas e valores de professores de 5ª a 8ª séries
spellingShingle Mudar o ensino?concepções, perspectivas e valores de professores de 5ª a 8ª séries
Chakur, Cilene Ribeiro de Sá Leite
title_short Mudar o ensino?concepções, perspectivas e valores de professores de 5ª a 8ª séries
title_full Mudar o ensino?concepções, perspectivas e valores de professores de 5ª a 8ª séries
title_fullStr Mudar o ensino?concepções, perspectivas e valores de professores de 5ª a 8ª séries
title_full_unstemmed Mudar o ensino?concepções, perspectivas e valores de professores de 5ª a 8ª séries
title_sort Mudar o ensino?concepções, perspectivas e valores de professores de 5ª a 8ª séries
author Chakur, Cilene Ribeiro de Sá Leite
author_facet Chakur, Cilene Ribeiro de Sá Leite
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Chakur, Cilene Ribeiro de Sá Leite
description The paper reports an experience, part of one more extensive Project, intending to lead First Grade teachers to a reasoning about the groundwork of their own practice and to make them sensitive to a change. The work was developed in weekly meetings by means of debates, panels, dramatization, research about pupils' data and application of the key-words technique. The results show advances in the teacher's consciousness about his own role and acting pressupositions and also one balanced view about the traditional teaching model and one positive perspective leading to its change. The conclusions point out to the teacher's constant need of reviewing his acting groundwork and of trying to surpass the mere doing of his practice, and looking forward to its comprehension.
publishDate 1994
dc.date.none.fl_str_mv 1994-08-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/5999
10.1590/S0103-863X1994000200003
url https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/5999
identifier_str_mv 10.1590/S0103-863X1994000200003
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/5999/7530
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto
dc.source.none.fl_str_mv Paidéia (Ribeirão Preto); n. 7 (1994); 19-32
Paidéia (Ribeirão Preto); No. 7 (1994); 19-32
Paidéia (Ribeirão Preto); Núm. 7 (1994); 19-32
1982-4327
0103-863X
reponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
collection Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
repository.name.fl_str_mv Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||paideia@usp.br
_version_ 1800221829393022976