Mudar o ensino?concepções, perspectivas e valores de professores de 5ª a 8ª séries
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 1994 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/5999 |
Resumo: | The paper reports an experience, part of one more extensive Project, intending to lead First Grade teachers to a reasoning about the groundwork of their own practice and to make them sensitive to a change. The work was developed in weekly meetings by means of debates, panels, dramatization, research about pupils' data and application of the key-words technique. The results show advances in the teacher's consciousness about his own role and acting pressupositions and also one balanced view about the traditional teaching model and one positive perspective leading to its change. The conclusions point out to the teacher's constant need of reviewing his acting groundwork and of trying to surpass the mere doing of his practice, and looking forward to its comprehension. |
id |
USP-22_5303b99703e89e09879449a0acc7e9df |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/5999 |
network_acronym_str |
USP-22 |
network_name_str |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Mudar o ensino?concepções, perspectivas e valores de professores de 5ª a 8ª séries The paper reports an experience, part of one more extensive Project, intending to lead First Grade teachers to a reasoning about the groundwork of their own practice and to make them sensitive to a change. The work was developed in weekly meetings by means of debates, panels, dramatization, research about pupils' data and application of the key-words technique. The results show advances in the teacher's consciousness about his own role and acting pressupositions and also one balanced view about the traditional teaching model and one positive perspective leading to its change. The conclusions point out to the teacher's constant need of reviewing his acting groundwork and of trying to surpass the mere doing of his practice, and looking forward to its comprehension. O artigo relata uma experiência, parte de Projeto mais amplo, visando conduzir professores de 1° grau a refletirem sobre os fundamentos de sua prática e sensibilizá-los à mudança. O trabalho desenvolveu-se em encontros semanais mediante debates, painéis, dramatização, coleta de dados junto a alunos e aplicação da técnica das palavras-chave. Os resultados mostram avanços na tomada de consciência do professor quanto ao próprio papel e aos pressupostos de sua ação, além do predomínio de visão equilibrada sobre o modelo tradicional de ensino e perspectiva positiva quanto a sua mudança. As conclusões apontam para a necessidade constante de o professor rever os fundamentos de sua atuação e de buscar ultrapassar o nível do simples fazer da prática, em direção a sua compreensão. Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto1994-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/599910.1590/S0103-863X1994000200003Paidéia (Ribeirão Preto); n. 7 (1994); 19-32 Paidéia (Ribeirão Preto); No. 7 (1994); 19-32 Paidéia (Ribeirão Preto); Núm. 7 (1994); 19-32 1982-43270103-863Xreponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/5999/7530Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)info:eu-repo/semantics/openAccessChakur, Cilene Ribeiro de Sá Leite2012-04-30T00:42:37Zoai:revistas.usp.br:article/5999Revistahttps://www.revistas.usp.br/paideiaPUBhttps://www.revistas.usp.br/paideia/oai||paideia@usp.br1982-43270103-863Xopendoar:2012-04-30T00:42:37Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Mudar o ensino?concepções, perspectivas e valores de professores de 5ª a 8ª séries |
title |
Mudar o ensino?concepções, perspectivas e valores de professores de 5ª a 8ª séries |
spellingShingle |
Mudar o ensino?concepções, perspectivas e valores de professores de 5ª a 8ª séries Chakur, Cilene Ribeiro de Sá Leite |
title_short |
Mudar o ensino?concepções, perspectivas e valores de professores de 5ª a 8ª séries |
title_full |
Mudar o ensino?concepções, perspectivas e valores de professores de 5ª a 8ª séries |
title_fullStr |
Mudar o ensino?concepções, perspectivas e valores de professores de 5ª a 8ª séries |
title_full_unstemmed |
Mudar o ensino?concepções, perspectivas e valores de professores de 5ª a 8ª séries |
title_sort |
Mudar o ensino?concepções, perspectivas e valores de professores de 5ª a 8ª séries |
author |
Chakur, Cilene Ribeiro de Sá Leite |
author_facet |
Chakur, Cilene Ribeiro de Sá Leite |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Chakur, Cilene Ribeiro de Sá Leite |
description |
The paper reports an experience, part of one more extensive Project, intending to lead First Grade teachers to a reasoning about the groundwork of their own practice and to make them sensitive to a change. The work was developed in weekly meetings by means of debates, panels, dramatization, research about pupils' data and application of the key-words technique. The results show advances in the teacher's consciousness about his own role and acting pressupositions and also one balanced view about the traditional teaching model and one positive perspective leading to its change. The conclusions point out to the teacher's constant need of reviewing his acting groundwork and of trying to surpass the mere doing of his practice, and looking forward to its comprehension. |
publishDate |
1994 |
dc.date.none.fl_str_mv |
1994-08-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/5999 10.1590/S0103-863X1994000200003 |
url |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/5999 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0103-863X1994000200003 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/5999/7530 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto) info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto) |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto |
dc.source.none.fl_str_mv |
Paidéia (Ribeirão Preto); n. 7 (1994); 19-32 Paidéia (Ribeirão Preto); No. 7 (1994); 19-32 Paidéia (Ribeirão Preto); Núm. 7 (1994); 19-32 1982-4327 0103-863X reponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
collection |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||paideia@usp.br |
_version_ |
1800221829393022976 |