Proteção e risco para diferentes trajetórias de estresse de escolares

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Correia-Zanini, Marta Regina Gonçalves
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Loureiro, Sonia Regina, Marturano, Edna Maria
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/198157
Resumo: The study of chronic stress, potentially harmful to development, resents the focus of research on modal trends, not discriminating individual trajectories of chronicity. This study aimed to associate groups differentiated by the trajectory of stress, in children from the 1st to the 3rd year of Elementary School - Without Stress, Acute Stress and Chronic Stress, to the variables of protection or risk of the child and the school itself. One hundred and eleven students (56 boys) participated in the Child Stress Scale, Provinha Brasil, School Stressors Inventory and Social Skills Rating System - Teachers. Early childhood education, the Basic Education Index and the location of the school were considered. Comparison and prediction analyses were performed. Results indicated worse performance and greater perception of stressors in the group with chronic stress. Externalizing behavior, performance stressors and less permanence in Early Childhood Education contribute to chronicity. The focus on trajectories highlighted the vulnerability of chronically stressed children.
id USP-22_5418c1ac7ac5ecf4196825c84a1742ca
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/198157
network_acronym_str USP-22
network_name_str Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
repository_id_str
spelling Proteção e risco para diferentes trajetórias de estresse de escolaresProtección y riesgo en diferentes trayectorias de estrés de escolaresProtection and risk for different school stress trajectoriesStressRisk factorsElementary school studentsEstrésFactores de riesgoAlumnos de la primariaStressFatores de riscoEstudantes de ensino fundamentalThe study of chronic stress, potentially harmful to development, resents the focus of research on modal trends, not discriminating individual trajectories of chronicity. This study aimed to associate groups differentiated by the trajectory of stress, in children from the 1st to the 3rd year of Elementary School - Without Stress, Acute Stress and Chronic Stress, to the variables of protection or risk of the child and the school itself. One hundred and eleven students (56 boys) participated in the Child Stress Scale, Provinha Brasil, School Stressors Inventory and Social Skills Rating System - Teachers. Early childhood education, the Basic Education Index and the location of the school were considered. Comparison and prediction analyses were performed. Results indicated worse performance and greater perception of stressors in the group with chronic stress. Externalizing behavior, performance stressors and less permanence in Early Childhood Education contribute to chronicity. The focus on trajectories highlighted the vulnerability of chronically stressed children.Los estudios acerca del estrés crónico potencialmente dañino para el desarrollo se basan en investigaciones enfocadas en tendencias modales, sin discriminar las trayectorias individuales de la cronicidad. El presente estudio tuvo como objetivo asociar los grupos diferenciados por la trayectoria de estrés en niños del 1.° al 3.° grado de la primaria –Sin estrés, Estrés puntual y Estrés crónico–, con las variables de protección o de riesgo del niño y de la escuela. Se evaluaron a 111 alumnos (56 chicos) utilizando la Escala de Estrés Infantil, la Provinha Brasil, el Sistema de Inventario de Estrés de Escolares y el Social Skills Rating System, Maestros. Se consideraron la Educación de la primera infancia, el Índice de educación básica y la ubicación de la escuela. Se hizo el análisis de comparación y de predicción. Los resultados indicaron un peor rendimiento y una mayor percepción de estresores en el grupo con estrés crónico. El comportamiento externo, los factores estresantes del rendimiento y la menor permanencia en la educación de la primera infancia contribuyen a la cronicidad. El enfoque en las trayectorias destaca la vulnerabilidad de los niños con estrés crónico.O estudo do estresse crônico, potencialmente prejudicial ao desenvolvimento, ressente-se do foco das pesquisas em tendências modais, não discriminando trajetórias individuais de cronicidade. O presente estudo teve como objetivo associar grupos diferenciados pela trajetória de estresse, de crianças do 1º ao 3º ano do Ensino Fundamental - Sem Estresse, Estresse Pontual e Estresse Crônico, à variáveis de proteção ou de risco da própria criança e da escola. Participaram 111 alunos (56 meninos) avaliados pela Escala de Estresse Infantil, Provinha Brasil, Inventário de Estressores Escolares e Social Skills Rating System – Professores. A Educação Infantil, o Índice da Educação Básica e a localização da escola foram considerados. Análises de comparação e de predição foram realizadas. Os resultados indicaram pior desempenho e maior percepção de estressores no grupo com estresse crônico. Comportamento externalizante, estressores do desempenho e menor permanência na Educação Infantil contribuem para a cronicidade. O foco nas trajetórias ressaltou a vulnerabilidade das crianças cronicamente estressadas.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto2020-07-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/xmlapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/19815710.1590/1982-4327e3026Paidéia (Ribeirão Preto); v. 30 (2020); e3026Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 30 (2020); e3026Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 30 (2020); e30261982-43270103-863Xreponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPenghttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/198157/182256https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/198157/182257http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCorreia-Zanini, Marta Regina GonçalvesLoureiro, Sonia ReginaMarturano, Edna Maria2022-05-24T20:24:38Zoai:revistas.usp.br:article/198157Revistahttps://www.revistas.usp.br/paideiaPUBhttps://www.revistas.usp.br/paideia/oai||paideia@usp.br1982-43270103-863Xopendoar:2022-05-24T20:24:38Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Proteção e risco para diferentes trajetórias de estresse de escolares
Protección y riesgo en diferentes trayectorias de estrés de escolares
Protection and risk for different school stress trajectories
title Proteção e risco para diferentes trajetórias de estresse de escolares
spellingShingle Proteção e risco para diferentes trajetórias de estresse de escolares
Correia-Zanini, Marta Regina Gonçalves
Stress
Risk factors
Elementary school students
Estrés
Factores de riesgo
Alumnos de la primaria
Stress
Fatores de risco
Estudantes de ensino fundamental
title_short Proteção e risco para diferentes trajetórias de estresse de escolares
title_full Proteção e risco para diferentes trajetórias de estresse de escolares
title_fullStr Proteção e risco para diferentes trajetórias de estresse de escolares
title_full_unstemmed Proteção e risco para diferentes trajetórias de estresse de escolares
title_sort Proteção e risco para diferentes trajetórias de estresse de escolares
author Correia-Zanini, Marta Regina Gonçalves
author_facet Correia-Zanini, Marta Regina Gonçalves
Loureiro, Sonia Regina
Marturano, Edna Maria
author_role author
author2 Loureiro, Sonia Regina
Marturano, Edna Maria
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Correia-Zanini, Marta Regina Gonçalves
Loureiro, Sonia Regina
Marturano, Edna Maria
dc.subject.por.fl_str_mv Stress
Risk factors
Elementary school students
Estrés
Factores de riesgo
Alumnos de la primaria
Stress
Fatores de risco
Estudantes de ensino fundamental
topic Stress
Risk factors
Elementary school students
Estrés
Factores de riesgo
Alumnos de la primaria
Stress
Fatores de risco
Estudantes de ensino fundamental
description The study of chronic stress, potentially harmful to development, resents the focus of research on modal trends, not discriminating individual trajectories of chronicity. This study aimed to associate groups differentiated by the trajectory of stress, in children from the 1st to the 3rd year of Elementary School - Without Stress, Acute Stress and Chronic Stress, to the variables of protection or risk of the child and the school itself. One hundred and eleven students (56 boys) participated in the Child Stress Scale, Provinha Brasil, School Stressors Inventory and Social Skills Rating System - Teachers. Early childhood education, the Basic Education Index and the location of the school were considered. Comparison and prediction analyses were performed. Results indicated worse performance and greater perception of stressors in the group with chronic stress. Externalizing behavior, performance stressors and less permanence in Early Childhood Education contribute to chronicity. The focus on trajectories highlighted the vulnerability of chronically stressed children.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-07-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/198157
10.1590/1982-4327e3026
url https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/198157
identifier_str_mv 10.1590/1982-4327e3026
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/198157/182256
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/198157/182257
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv text/xml
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto
dc.source.none.fl_str_mv Paidéia (Ribeirão Preto); v. 30 (2020); e3026
Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 30 (2020); e3026
Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 30 (2020); e3026
1982-4327
0103-863X
reponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
collection Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
repository.name.fl_str_mv Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||paideia@usp.br
_version_ 1800221836117540864