Proteção e risco para diferentes trajetórias de estresse de escolares
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/198157 |
Resumo: | The study of chronic stress, potentially harmful to development, resents the focus of research on modal trends, not discriminating individual trajectories of chronicity. This study aimed to associate groups differentiated by the trajectory of stress, in children from the 1st to the 3rd year of Elementary School - Without Stress, Acute Stress and Chronic Stress, to the variables of protection or risk of the child and the school itself. One hundred and eleven students (56 boys) participated in the Child Stress Scale, Provinha Brasil, School Stressors Inventory and Social Skills Rating System - Teachers. Early childhood education, the Basic Education Index and the location of the school were considered. Comparison and prediction analyses were performed. Results indicated worse performance and greater perception of stressors in the group with chronic stress. Externalizing behavior, performance stressors and less permanence in Early Childhood Education contribute to chronicity. The focus on trajectories highlighted the vulnerability of chronically stressed children. |
id |
USP-22_5418c1ac7ac5ecf4196825c84a1742ca |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/198157 |
network_acronym_str |
USP-22 |
network_name_str |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Proteção e risco para diferentes trajetórias de estresse de escolaresProtección y riesgo en diferentes trayectorias de estrés de escolaresProtection and risk for different school stress trajectoriesStressRisk factorsElementary school studentsEstrésFactores de riesgoAlumnos de la primariaStressFatores de riscoEstudantes de ensino fundamentalThe study of chronic stress, potentially harmful to development, resents the focus of research on modal trends, not discriminating individual trajectories of chronicity. This study aimed to associate groups differentiated by the trajectory of stress, in children from the 1st to the 3rd year of Elementary School - Without Stress, Acute Stress and Chronic Stress, to the variables of protection or risk of the child and the school itself. One hundred and eleven students (56 boys) participated in the Child Stress Scale, Provinha Brasil, School Stressors Inventory and Social Skills Rating System - Teachers. Early childhood education, the Basic Education Index and the location of the school were considered. Comparison and prediction analyses were performed. Results indicated worse performance and greater perception of stressors in the group with chronic stress. Externalizing behavior, performance stressors and less permanence in Early Childhood Education contribute to chronicity. The focus on trajectories highlighted the vulnerability of chronically stressed children.Los estudios acerca del estrés crónico potencialmente dañino para el desarrollo se basan en investigaciones enfocadas en tendencias modales, sin discriminar las trayectorias individuales de la cronicidad. El presente estudio tuvo como objetivo asociar los grupos diferenciados por la trayectoria de estrés en niños del 1.° al 3.° grado de la primaria –Sin estrés, Estrés puntual y Estrés crónico–, con las variables de protección o de riesgo del niño y de la escuela. Se evaluaron a 111 alumnos (56 chicos) utilizando la Escala de Estrés Infantil, la Provinha Brasil, el Sistema de Inventario de Estrés de Escolares y el Social Skills Rating System, Maestros. Se consideraron la Educación de la primera infancia, el Índice de educación básica y la ubicación de la escuela. Se hizo el análisis de comparación y de predicción. Los resultados indicaron un peor rendimiento y una mayor percepción de estresores en el grupo con estrés crónico. El comportamiento externo, los factores estresantes del rendimiento y la menor permanencia en la educación de la primera infancia contribuyen a la cronicidad. El enfoque en las trayectorias destaca la vulnerabilidad de los niños con estrés crónico.O estudo do estresse crônico, potencialmente prejudicial ao desenvolvimento, ressente-se do foco das pesquisas em tendências modais, não discriminando trajetórias individuais de cronicidade. O presente estudo teve como objetivo associar grupos diferenciados pela trajetória de estresse, de crianças do 1º ao 3º ano do Ensino Fundamental - Sem Estresse, Estresse Pontual e Estresse Crônico, à variáveis de proteção ou de risco da própria criança e da escola. Participaram 111 alunos (56 meninos) avaliados pela Escala de Estresse Infantil, Provinha Brasil, Inventário de Estressores Escolares e Social Skills Rating System – Professores. A Educação Infantil, o Índice da Educação Básica e a localização da escola foram considerados. Análises de comparação e de predição foram realizadas. Os resultados indicaram pior desempenho e maior percepção de estressores no grupo com estresse crônico. Comportamento externalizante, estressores do desempenho e menor permanência na Educação Infantil contribuem para a cronicidade. O foco nas trajetórias ressaltou a vulnerabilidade das crianças cronicamente estressadas.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto2020-07-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/xmlapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/19815710.1590/1982-4327e3026Paidéia (Ribeirão Preto); v. 30 (2020); e3026Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 30 (2020); e3026Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 30 (2020); e30261982-43270103-863Xreponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPenghttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/198157/182256https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/198157/182257http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCorreia-Zanini, Marta Regina GonçalvesLoureiro, Sonia ReginaMarturano, Edna Maria2022-05-24T20:24:38Zoai:revistas.usp.br:article/198157Revistahttps://www.revistas.usp.br/paideiaPUBhttps://www.revistas.usp.br/paideia/oai||paideia@usp.br1982-43270103-863Xopendoar:2022-05-24T20:24:38Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Proteção e risco para diferentes trajetórias de estresse de escolares Protección y riesgo en diferentes trayectorias de estrés de escolares Protection and risk for different school stress trajectories |
title |
Proteção e risco para diferentes trajetórias de estresse de escolares |
spellingShingle |
Proteção e risco para diferentes trajetórias de estresse de escolares Correia-Zanini, Marta Regina Gonçalves Stress Risk factors Elementary school students Estrés Factores de riesgo Alumnos de la primaria Stress Fatores de risco Estudantes de ensino fundamental |
title_short |
Proteção e risco para diferentes trajetórias de estresse de escolares |
title_full |
Proteção e risco para diferentes trajetórias de estresse de escolares |
title_fullStr |
Proteção e risco para diferentes trajetórias de estresse de escolares |
title_full_unstemmed |
Proteção e risco para diferentes trajetórias de estresse de escolares |
title_sort |
Proteção e risco para diferentes trajetórias de estresse de escolares |
author |
Correia-Zanini, Marta Regina Gonçalves |
author_facet |
Correia-Zanini, Marta Regina Gonçalves Loureiro, Sonia Regina Marturano, Edna Maria |
author_role |
author |
author2 |
Loureiro, Sonia Regina Marturano, Edna Maria |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Correia-Zanini, Marta Regina Gonçalves Loureiro, Sonia Regina Marturano, Edna Maria |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Stress Risk factors Elementary school students Estrés Factores de riesgo Alumnos de la primaria Stress Fatores de risco Estudantes de ensino fundamental |
topic |
Stress Risk factors Elementary school students Estrés Factores de riesgo Alumnos de la primaria Stress Fatores de risco Estudantes de ensino fundamental |
description |
The study of chronic stress, potentially harmful to development, resents the focus of research on modal trends, not discriminating individual trajectories of chronicity. This study aimed to associate groups differentiated by the trajectory of stress, in children from the 1st to the 3rd year of Elementary School - Without Stress, Acute Stress and Chronic Stress, to the variables of protection or risk of the child and the school itself. One hundred and eleven students (56 boys) participated in the Child Stress Scale, Provinha Brasil, School Stressors Inventory and Social Skills Rating System - Teachers. Early childhood education, the Basic Education Index and the location of the school were considered. Comparison and prediction analyses were performed. Results indicated worse performance and greater perception of stressors in the group with chronic stress. Externalizing behavior, performance stressors and less permanence in Early Childhood Education contribute to chronicity. The focus on trajectories highlighted the vulnerability of chronically stressed children. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-07-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/198157 10.1590/1982-4327e3026 |
url |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/198157 |
identifier_str_mv |
10.1590/1982-4327e3026 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/198157/182256 https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/198157/182257 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
text/xml application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto |
dc.source.none.fl_str_mv |
Paidéia (Ribeirão Preto); v. 30 (2020); e3026 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 30 (2020); e3026 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 30 (2020); e3026 1982-4327 0103-863X reponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
collection |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||paideia@usp.br |
_version_ |
1800221836117540864 |