Reflexões sobre uma proposta de atendimento à crianças de zero a dois anos: avaliando procedimentos pedagógicos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 1996 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6014 |
Resumo: | This paper aims to analyse the opportunities of the child interaction in day care centers in a medium size town in the State of São Paulo/Brazil We have elaborated and used one regulation of semi-strucutred interviews directed to two caretaker (caregivers) that have been working in two day care centers for more than ten years, in order to know the educational proposal and activities routine. We have adopted the educational relationship as the axix to identify the educational actions that occur or could occur among children and educators. The results show that it is necessary to review the subject worked with the children, the way it is employed and to consider the caretaker professional profile in the dayle activities routine. Relfections about the structure and running of the day care center related to the possibility of stimulating the child development have been proposed in this context. |
id |
USP-22_56d737a31453ace58505aca354ca5aba |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/6014 |
network_acronym_str |
USP-22 |
network_name_str |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Reflexões sobre uma proposta de atendimento à crianças de zero a dois anos: avaliando procedimentos pedagógicos crecheeducadorapraticas educativasdesenvolvimento infantilday care centercaretaker ou caregivereducational praticeschild development This paper aims to analyse the opportunities of the child interaction in day care centers in a medium size town in the State of São Paulo/Brazil We have elaborated and used one regulation of semi-strucutred interviews directed to two caretaker (caregivers) that have been working in two day care centers for more than ten years, in order to know the educational proposal and activities routine. We have adopted the educational relationship as the axix to identify the educational actions that occur or could occur among children and educators. The results show that it is necessary to review the subject worked with the children, the way it is employed and to consider the caretaker professional profile in the dayle activities routine. Relfections about the structure and running of the day care center related to the possibility of stimulating the child development have been proposed in this context. Este artigo teve como objetivo analisar as oportunidades de interação da criança pequena, nas creches públicas, situadas em uma cidade de porte médio no interior do estado de São Paulo. Foi elaborado um roteiro de entrevistas semi-estruturado dirigido à duas berçaristas que trabalham há mais de dez anos em duas creches, situadas em bairros distintos da cidade, com objetivo de conhecer a rotina de atividades com foco nas relações que as crianças estabelecem. Os dados foram analisados segundo uma abordagem qualitativa. Adotamos a relação pedagógica como eixo para identificar as ações educacionais que ocorrem ou poderiam ocorrer entre crianças e educadores. Os resultados mostram que é necessário rediscutir o conteúdo trabalhado junto às crianças, a forma como é ministrado e ainda considerar o perfil do profissional "berçarista" diante da rotina que se dá no cotidiano. São sugeridas reflexões sobre a estrutura e funcionamento do berçário em função da possibilidade de promoção do desenvolvimento infantil, neste contexto. Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto1996-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/601410.1590/S0103-863X1996000100005Paidéia (Ribeirão Preto); n. 10-11 (1996); 63-74 Paidéia (Ribeirão Preto); No. 10-11 (1996); 63-74 Paidéia (Ribeirão Preto); Núm. 10-11 (1996); 63-74 1982-43270103-863Xreponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6014/7545Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)info:eu-repo/semantics/openAccessMartinez, Cláudia Maria Simões2012-04-30T00:52:14Zoai:revistas.usp.br:article/6014Revistahttps://www.revistas.usp.br/paideiaPUBhttps://www.revistas.usp.br/paideia/oai||paideia@usp.br1982-43270103-863Xopendoar:2012-04-30T00:52:14Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Reflexões sobre uma proposta de atendimento à crianças de zero a dois anos: avaliando procedimentos pedagógicos |
title |
Reflexões sobre uma proposta de atendimento à crianças de zero a dois anos: avaliando procedimentos pedagógicos |
spellingShingle |
Reflexões sobre uma proposta de atendimento à crianças de zero a dois anos: avaliando procedimentos pedagógicos Martinez, Cláudia Maria Simões creche educadora praticas educativas desenvolvimento infantil day care center caretaker ou caregiver educational pratices child development |
title_short |
Reflexões sobre uma proposta de atendimento à crianças de zero a dois anos: avaliando procedimentos pedagógicos |
title_full |
Reflexões sobre uma proposta de atendimento à crianças de zero a dois anos: avaliando procedimentos pedagógicos |
title_fullStr |
Reflexões sobre uma proposta de atendimento à crianças de zero a dois anos: avaliando procedimentos pedagógicos |
title_full_unstemmed |
Reflexões sobre uma proposta de atendimento à crianças de zero a dois anos: avaliando procedimentos pedagógicos |
title_sort |
Reflexões sobre uma proposta de atendimento à crianças de zero a dois anos: avaliando procedimentos pedagógicos |
author |
Martinez, Cláudia Maria Simões |
author_facet |
Martinez, Cláudia Maria Simões |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Martinez, Cláudia Maria Simões |
dc.subject.por.fl_str_mv |
creche educadora praticas educativas desenvolvimento infantil day care center caretaker ou caregiver educational pratices child development |
topic |
creche educadora praticas educativas desenvolvimento infantil day care center caretaker ou caregiver educational pratices child development |
description |
This paper aims to analyse the opportunities of the child interaction in day care centers in a medium size town in the State of São Paulo/Brazil We have elaborated and used one regulation of semi-strucutred interviews directed to two caretaker (caregivers) that have been working in two day care centers for more than ten years, in order to know the educational proposal and activities routine. We have adopted the educational relationship as the axix to identify the educational actions that occur or could occur among children and educators. The results show that it is necessary to review the subject worked with the children, the way it is employed and to consider the caretaker professional profile in the dayle activities routine. Relfections about the structure and running of the day care center related to the possibility of stimulating the child development have been proposed in this context. |
publishDate |
1996 |
dc.date.none.fl_str_mv |
1996-08-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6014 10.1590/S0103-863X1996000100005 |
url |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6014 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0103-863X1996000100005 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6014/7545 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto) info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto) |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto |
dc.source.none.fl_str_mv |
Paidéia (Ribeirão Preto); n. 10-11 (1996); 63-74 Paidéia (Ribeirão Preto); No. 10-11 (1996); 63-74 Paidéia (Ribeirão Preto); Núm. 10-11 (1996); 63-74 1982-4327 0103-863X reponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
collection |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||paideia@usp.br |
_version_ |
1800221830038945792 |