A função comunicativa do apontar e a aquisição do vocabulário expressivo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bruckner, Juliana Prieto
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Costa, Eliene Novais, Cardoso-Martins, Cláudia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/199018
Resumo: There is evidence of a strong association between the pointing gesture and early vocabulary acquisition. This study examined the extent to which this association is moderated by the communicative function of children’s pointing. A total of 35 children participated in the study. Their use of the pointing gesture and their expressive vocabulary were assessed at 13 and 18 months using the Early Social Communication Scales and the MacArthur-Bates Communicative Development Inventory, respectively. The results of multiple linear regression analyses indicated that variations in the frequency of declarative pointing at 13 months significantly contributed to variations in vocabulary size at both 13 and 18 months, independently of variations in maternal education. In contrast, variations in the frequency of imperative pointing did not concurrently or longitudinally correlate with children’s vocabulary sizes. These results suggest that the relation between pointing and early vocabulary acquisition is moderated by the communicative function of the pointing gesture.
id USP-22_58ea18a9a90bae52b6b12b8805087d7d
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/199018
network_acronym_str USP-22
network_name_str Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
repository_id_str
spelling A função comunicativa do apontar e a aquisição do vocabulário expressivoLa función Comunicativa del Apuntar y la Adquisición del Vocabulario ExpresivoCommunicative function of pointing and expressive vocabulary acquisitionGesturesLanguage developmentVocabularyPre-verbal communicationGestosDesarrollo del lenguajeVocabularioComunicación preverbalGestosDesenvolvimento da linguagemVocabulárioComunicação pré-verbalThere is evidence of a strong association between the pointing gesture and early vocabulary acquisition. This study examined the extent to which this association is moderated by the communicative function of children’s pointing. A total of 35 children participated in the study. Their use of the pointing gesture and their expressive vocabulary were assessed at 13 and 18 months using the Early Social Communication Scales and the MacArthur-Bates Communicative Development Inventory, respectively. The results of multiple linear regression analyses indicated that variations in the frequency of declarative pointing at 13 months significantly contributed to variations in vocabulary size at both 13 and 18 months, independently of variations in maternal education. In contrast, variations in the frequency of imperative pointing did not concurrently or longitudinally correlate with children’s vocabulary sizes. These results suggest that the relation between pointing and early vocabulary acquisition is moderated by the communicative function of the pointing gesture.Há evidência de forte associação entre o gesto de apontar e a aquisição inicial do vocabulário. Este estudo teve por objetivo examinar em que medida essa associação é moderada pela função comunicativa do gesto de apontar. Participaram do estudo 35 crianças. O uso do gesto de apontar e o vocabulário expressivo foram avaliados aos 13 e 18 meses através das Escalas de Comunicação Social Inicial e do Inventário MacArthur-Bates de Desenvolvimento Comunicativo, respectivamente. Análises de regressão linear múltipla mostraram que variações na frequência do apontar declarativo aos 13 meses contribuíram significativamente para variações no vocabulário aos 13 e 18 meses, independentemente de diferenças na educação materna. Por outro lado, variações na frequência do apontar imperativo não se correlacionaram, concorrentemente ou longitudinalmente, com variações no vocabulário das crianças. Esses resultados sugerem que a relação entre o apontar e a aquisição do vocabulário é moderada pela função comunicativa do gesto de apontar.Hay evidencia de fuerte asociación entre el gesto de señalar y la adquisición temprana del vocabulario. Este estudio tuvo como objetivo examinar en que medida esa asociación es moderada por la función comunicativa del señalar. Participaron del estudio 35 niños. El uso del  señalar y el vocabulario expresivo fueron evaluados a los 13 y 18 meses con las Escalas de Comunicación Social Temprana y el Inventario MacArthur-Bates de Desarrollo Comunicativo, respectivamente. Análisis de regresión lineal múltiple mostraron que variaciones en la frecuencia del señalar declarativo a los 13 meses contribuyeron significativamente para variaciones en el vocabulario a los 13 y 18 meses, independientemente de diferencias en la educación materna. En cambio, variaciones en el señalar imperativo no se correlacionaron, concurrentemente o longitudinalmente, con diferencias de vocabulario entre los niños. Esos resultados sugieren que la función comunicativa del señalar modera la relación entre ese gesto y la adquisición del vocabulario.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto2021-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/19901810.1590/1982-4327e3117Paidéia (Ribeirão Preto); v. 31 (2021); e3117Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 31 (2021); e3117Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 31 (2021); e31171982-43270103-863Xreponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPenghttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/199018/183147https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/199018/183146http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBruckner, Juliana PrietoCosta, Eliene NovaisCardoso-Martins, Cláudia2022-06-16T17:12:09Zoai:revistas.usp.br:article/199018Revistahttps://www.revistas.usp.br/paideiaPUBhttps://www.revistas.usp.br/paideia/oai||paideia@usp.br1982-43270103-863Xopendoar:2022-06-16T17:12:09Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv A função comunicativa do apontar e a aquisição do vocabulário expressivo
La función Comunicativa del Apuntar y la Adquisición del Vocabulario Expresivo
Communicative function of pointing and expressive vocabulary acquisition
title A função comunicativa do apontar e a aquisição do vocabulário expressivo
spellingShingle A função comunicativa do apontar e a aquisição do vocabulário expressivo
Bruckner, Juliana Prieto
Gestures
Language development
Vocabulary
Pre-verbal communication
Gestos
Desarrollo del lenguaje
Vocabulario
Comunicación preverbal
Gestos
Desenvolvimento da linguagem
Vocabulário
Comunicação pré-verbal
title_short A função comunicativa do apontar e a aquisição do vocabulário expressivo
title_full A função comunicativa do apontar e a aquisição do vocabulário expressivo
title_fullStr A função comunicativa do apontar e a aquisição do vocabulário expressivo
title_full_unstemmed A função comunicativa do apontar e a aquisição do vocabulário expressivo
title_sort A função comunicativa do apontar e a aquisição do vocabulário expressivo
author Bruckner, Juliana Prieto
author_facet Bruckner, Juliana Prieto
Costa, Eliene Novais
Cardoso-Martins, Cláudia
author_role author
author2 Costa, Eliene Novais
Cardoso-Martins, Cláudia
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bruckner, Juliana Prieto
Costa, Eliene Novais
Cardoso-Martins, Cláudia
dc.subject.por.fl_str_mv Gestures
Language development
Vocabulary
Pre-verbal communication
Gestos
Desarrollo del lenguaje
Vocabulario
Comunicación preverbal
Gestos
Desenvolvimento da linguagem
Vocabulário
Comunicação pré-verbal
topic Gestures
Language development
Vocabulary
Pre-verbal communication
Gestos
Desarrollo del lenguaje
Vocabulario
Comunicación preverbal
Gestos
Desenvolvimento da linguagem
Vocabulário
Comunicação pré-verbal
description There is evidence of a strong association between the pointing gesture and early vocabulary acquisition. This study examined the extent to which this association is moderated by the communicative function of children’s pointing. A total of 35 children participated in the study. Their use of the pointing gesture and their expressive vocabulary were assessed at 13 and 18 months using the Early Social Communication Scales and the MacArthur-Bates Communicative Development Inventory, respectively. The results of multiple linear regression analyses indicated that variations in the frequency of declarative pointing at 13 months significantly contributed to variations in vocabulary size at both 13 and 18 months, independently of variations in maternal education. In contrast, variations in the frequency of imperative pointing did not concurrently or longitudinally correlate with children’s vocabulary sizes. These results suggest that the relation between pointing and early vocabulary acquisition is moderated by the communicative function of the pointing gesture.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/199018
10.1590/1982-4327e3117
url https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/199018
identifier_str_mv 10.1590/1982-4327e3117
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/199018/183147
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/199018/183146
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto
dc.source.none.fl_str_mv Paidéia (Ribeirão Preto); v. 31 (2021); e3117
Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 31 (2021); e3117
Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 31 (2021); e3117
1982-4327
0103-863X
reponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
collection Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
repository.name.fl_str_mv Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||paideia@usp.br
_version_ 1800221836438405120