A influência socieconômica e cultural no brincar de pré-escolares

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pfeifer, Luzia Iara
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Rombe, Patrícia Gonçalves, Santos, Jair Licio Ferreira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/7192
Resumo: Assuming that the economic context influences children's play, this study aimed to examine the differences between toys used by children from two different socio-economic classes. Data collection was carried out with 50 mothers of children from three to six years old. According to Critério Brasil, half of the participants belonged to economic level A2 (Group 2) and the other half to economic level D (Group 1). Results indicate that there are significant differences between the use of computers (p=0.000), board games (p=0.023), games of arm (p=0.042), button soccer (p=0.012), more used by Group 2 and the use of clockwork toys (p=0.005), scrap toys (p=0.000) and jump rope (p=0.021), which were more present in Group 1. Results suggest that socioeconomic levels influence playing behaviors of preschooler children.
id USP-22_c1bc2d42cc7058b0fc99097404ccda26
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/7192
network_acronym_str USP-22
network_name_str Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
repository_id_str
spelling A influência socieconômica e cultural no brincar de pré-escolares Socioeconomic and cultural influence on preschoolers' play La influencia socioeconómica en el comportamiento de juego de preescolares recreaçãodesenvolvimentocrianças em idade pré-escolarnível socioeconômicorecreacióndesarrolloniños en edad pre-escolarnivel socioeconómicorecreationdevelopmentpreschool age childrensocioeconomic status Assuming that the economic context influences children's play, this study aimed to examine the differences between toys used by children from two different socio-economic classes. Data collection was carried out with 50 mothers of children from three to six years old. According to Critério Brasil, half of the participants belonged to economic level A2 (Group 2) and the other half to economic level D (Group 1). Results indicate that there are significant differences between the use of computers (p=0.000), board games (p=0.023), games of arm (p=0.042), button soccer (p=0.012), more used by Group 2 and the use of clockwork toys (p=0.005), scrap toys (p=0.000) and jump rope (p=0.021), which were more present in Group 1. Results suggest that socioeconomic levels influence playing behaviors of preschooler children. Considerando que el contexto económico afecta el juego de los niños, este estudio tuvo como objetivo examinar las diferencias entre los juguetes utilizados por niños de dos diferentes clases socioeconómicas. Los datos fueron recogidos en un cuestionario aplicado a 50 madres con niños entre las edades de tres y seis años, siendo la mitad del nivel económico A2 y la otra mitad del nivel económico D según Criterio Brasil. Los resultados apuntan a la existencia de diferencias significativas en relación con el uso de ordenadores (p=0000), juegos de mesa (p=0023), juegos de brazo (p=0042), juego de botón (p=0012), más actual en el Grupo 2 y el uso de los juguetes de cuerda (p=0005), juguetes, chatarra (p=0000), saltar la cuerda (p=0021), más presente en el Grupo 1. Los resultados indican cierta influencia socioeconómica en los juegos de niños preescolares. Considerando que o contexto econômico influencia o brincar de crianças, este trabalho teve por objetivo analisar as diferenças entre os brinquedos utilizados por crianças de duas diferentes classes socioeconômicas. Os dados foram coletados junto a 50 mães de crianças com idade entre três e seis anos, metade pertencentes à classe econômica A2 (Grupo 2), e a outra metade pertencente à classe econômica D (Grupo 1), segundo o Critério Brasil. Os resultados apontam para a existência de diferenças significativas quanto ao uso do computador (p=0,000), jogos de tabuleiro (p=0,023), jogos de armar (p=0,042) e jogo de botão (p=0,012), mais presentes no Grupo 2, e quanto ao uso de brinquedos de corda (p=0,005), brinquedos de sucata (p=0,000) e pular corda (p=0,021), mais presentes no Grupo 1. Os resultados sugerem certa influência socioeconômica no brincar de crianças pré-escolares. Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto2009-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/719210.1590/S0103-863X2009000200013Paidéia (Ribeirão Preto); v. 19 n. 43 (2009); 249-255 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 19 No. 43 (2009); 249-255 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 19 Núm. 43 (2009); 249-255 1982-43270103-863Xreponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/7192/8675Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)info:eu-repo/semantics/openAccessPfeifer, Luzia IaraRombe, Patrícia GonçalvesSantos, Jair Licio Ferreira2012-05-03T17:27:20Zoai:revistas.usp.br:article/7192Revistahttps://www.revistas.usp.br/paideiaPUBhttps://www.revistas.usp.br/paideia/oai||paideia@usp.br1982-43270103-863Xopendoar:2012-05-03T17:27:20Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv A influência socieconômica e cultural no brincar de pré-escolares
Socioeconomic and cultural influence on preschoolers' play
La influencia socioeconómica en el comportamiento de juego de preescolares
title A influência socieconômica e cultural no brincar de pré-escolares
spellingShingle A influência socieconômica e cultural no brincar de pré-escolares
Pfeifer, Luzia Iara
recreação
desenvolvimento
crianças em idade pré-escolar
nível socioeconômico
recreación
desarrollo
niños en edad pre-escolar
nivel socioeconómico
recreation
development
preschool age children
socioeconomic status
title_short A influência socieconômica e cultural no brincar de pré-escolares
title_full A influência socieconômica e cultural no brincar de pré-escolares
title_fullStr A influência socieconômica e cultural no brincar de pré-escolares
title_full_unstemmed A influência socieconômica e cultural no brincar de pré-escolares
title_sort A influência socieconômica e cultural no brincar de pré-escolares
author Pfeifer, Luzia Iara
author_facet Pfeifer, Luzia Iara
Rombe, Patrícia Gonçalves
Santos, Jair Licio Ferreira
author_role author
author2 Rombe, Patrícia Gonçalves
Santos, Jair Licio Ferreira
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pfeifer, Luzia Iara
Rombe, Patrícia Gonçalves
Santos, Jair Licio Ferreira
dc.subject.por.fl_str_mv recreação
desenvolvimento
crianças em idade pré-escolar
nível socioeconômico
recreación
desarrollo
niños en edad pre-escolar
nivel socioeconómico
recreation
development
preschool age children
socioeconomic status
topic recreação
desenvolvimento
crianças em idade pré-escolar
nível socioeconômico
recreación
desarrollo
niños en edad pre-escolar
nivel socioeconómico
recreation
development
preschool age children
socioeconomic status
description Assuming that the economic context influences children's play, this study aimed to examine the differences between toys used by children from two different socio-economic classes. Data collection was carried out with 50 mothers of children from three to six years old. According to Critério Brasil, half of the participants belonged to economic level A2 (Group 2) and the other half to economic level D (Group 1). Results indicate that there are significant differences between the use of computers (p=0.000), board games (p=0.023), games of arm (p=0.042), button soccer (p=0.012), more used by Group 2 and the use of clockwork toys (p=0.005), scrap toys (p=0.000) and jump rope (p=0.021), which were more present in Group 1. Results suggest that socioeconomic levels influence playing behaviors of preschooler children.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-08-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/7192
10.1590/S0103-863X2009000200013
url https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/7192
identifier_str_mv 10.1590/S0103-863X2009000200013
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/7192/8675
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto
dc.source.none.fl_str_mv Paidéia (Ribeirão Preto); v. 19 n. 43 (2009); 249-255
Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 19 No. 43 (2009); 249-255
Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 19 Núm. 43 (2009); 249-255
1982-4327
0103-863X
reponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
collection Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
repository.name.fl_str_mv Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||paideia@usp.br
_version_ 1800221831781679104