A influência socieconômica e cultural no brincar de pré-escolares
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/7192 |
Resumo: | Assuming that the economic context influences children's play, this study aimed to examine the differences between toys used by children from two different socio-economic classes. Data collection was carried out with 50 mothers of children from three to six years old. According to Critério Brasil, half of the participants belonged to economic level A2 (Group 2) and the other half to economic level D (Group 1). Results indicate that there are significant differences between the use of computers (p=0.000), board games (p=0.023), games of arm (p=0.042), button soccer (p=0.012), more used by Group 2 and the use of clockwork toys (p=0.005), scrap toys (p=0.000) and jump rope (p=0.021), which were more present in Group 1. Results suggest that socioeconomic levels influence playing behaviors of preschooler children. |
id |
USP-22_c1bc2d42cc7058b0fc99097404ccda26 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/7192 |
network_acronym_str |
USP-22 |
network_name_str |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
A influência socieconômica e cultural no brincar de pré-escolares Socioeconomic and cultural influence on preschoolers' play La influencia socioeconómica en el comportamiento de juego de preescolares recreaçãodesenvolvimentocrianças em idade pré-escolarnível socioeconômicorecreacióndesarrolloniños en edad pre-escolarnivel socioeconómicorecreationdevelopmentpreschool age childrensocioeconomic status Assuming that the economic context influences children's play, this study aimed to examine the differences between toys used by children from two different socio-economic classes. Data collection was carried out with 50 mothers of children from three to six years old. According to Critério Brasil, half of the participants belonged to economic level A2 (Group 2) and the other half to economic level D (Group 1). Results indicate that there are significant differences between the use of computers (p=0.000), board games (p=0.023), games of arm (p=0.042), button soccer (p=0.012), more used by Group 2 and the use of clockwork toys (p=0.005), scrap toys (p=0.000) and jump rope (p=0.021), which were more present in Group 1. Results suggest that socioeconomic levels influence playing behaviors of preschooler children. Considerando que el contexto económico afecta el juego de los niños, este estudio tuvo como objetivo examinar las diferencias entre los juguetes utilizados por niños de dos diferentes clases socioeconómicas. Los datos fueron recogidos en un cuestionario aplicado a 50 madres con niños entre las edades de tres y seis años, siendo la mitad del nivel económico A2 y la otra mitad del nivel económico D según Criterio Brasil. Los resultados apuntan a la existencia de diferencias significativas en relación con el uso de ordenadores (p=0000), juegos de mesa (p=0023), juegos de brazo (p=0042), juego de botón (p=0012), más actual en el Grupo 2 y el uso de los juguetes de cuerda (p=0005), juguetes, chatarra (p=0000), saltar la cuerda (p=0021), más presente en el Grupo 1. Los resultados indican cierta influencia socioeconómica en los juegos de niños preescolares. Considerando que o contexto econômico influencia o brincar de crianças, este trabalho teve por objetivo analisar as diferenças entre os brinquedos utilizados por crianças de duas diferentes classes socioeconômicas. Os dados foram coletados junto a 50 mães de crianças com idade entre três e seis anos, metade pertencentes à classe econômica A2 (Grupo 2), e a outra metade pertencente à classe econômica D (Grupo 1), segundo o Critério Brasil. Os resultados apontam para a existência de diferenças significativas quanto ao uso do computador (p=0,000), jogos de tabuleiro (p=0,023), jogos de armar (p=0,042) e jogo de botão (p=0,012), mais presentes no Grupo 2, e quanto ao uso de brinquedos de corda (p=0,005), brinquedos de sucata (p=0,000) e pular corda (p=0,021), mais presentes no Grupo 1. Os resultados sugerem certa influência socioeconômica no brincar de crianças pré-escolares. Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto2009-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/719210.1590/S0103-863X2009000200013Paidéia (Ribeirão Preto); v. 19 n. 43 (2009); 249-255 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 19 No. 43 (2009); 249-255 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 19 Núm. 43 (2009); 249-255 1982-43270103-863Xreponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/7192/8675Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)info:eu-repo/semantics/openAccessPfeifer, Luzia IaraRombe, Patrícia GonçalvesSantos, Jair Licio Ferreira2012-05-03T17:27:20Zoai:revistas.usp.br:article/7192Revistahttps://www.revistas.usp.br/paideiaPUBhttps://www.revistas.usp.br/paideia/oai||paideia@usp.br1982-43270103-863Xopendoar:2012-05-03T17:27:20Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A influência socieconômica e cultural no brincar de pré-escolares Socioeconomic and cultural influence on preschoolers' play La influencia socioeconómica en el comportamiento de juego de preescolares |
title |
A influência socieconômica e cultural no brincar de pré-escolares |
spellingShingle |
A influência socieconômica e cultural no brincar de pré-escolares Pfeifer, Luzia Iara recreação desenvolvimento crianças em idade pré-escolar nível socioeconômico recreación desarrollo niños en edad pre-escolar nivel socioeconómico recreation development preschool age children socioeconomic status |
title_short |
A influência socieconômica e cultural no brincar de pré-escolares |
title_full |
A influência socieconômica e cultural no brincar de pré-escolares |
title_fullStr |
A influência socieconômica e cultural no brincar de pré-escolares |
title_full_unstemmed |
A influência socieconômica e cultural no brincar de pré-escolares |
title_sort |
A influência socieconômica e cultural no brincar de pré-escolares |
author |
Pfeifer, Luzia Iara |
author_facet |
Pfeifer, Luzia Iara Rombe, Patrícia Gonçalves Santos, Jair Licio Ferreira |
author_role |
author |
author2 |
Rombe, Patrícia Gonçalves Santos, Jair Licio Ferreira |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pfeifer, Luzia Iara Rombe, Patrícia Gonçalves Santos, Jair Licio Ferreira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
recreação desenvolvimento crianças em idade pré-escolar nível socioeconômico recreación desarrollo niños en edad pre-escolar nivel socioeconómico recreation development preschool age children socioeconomic status |
topic |
recreação desenvolvimento crianças em idade pré-escolar nível socioeconômico recreación desarrollo niños en edad pre-escolar nivel socioeconómico recreation development preschool age children socioeconomic status |
description |
Assuming that the economic context influences children's play, this study aimed to examine the differences between toys used by children from two different socio-economic classes. Data collection was carried out with 50 mothers of children from three to six years old. According to Critério Brasil, half of the participants belonged to economic level A2 (Group 2) and the other half to economic level D (Group 1). Results indicate that there are significant differences between the use of computers (p=0.000), board games (p=0.023), games of arm (p=0.042), button soccer (p=0.012), more used by Group 2 and the use of clockwork toys (p=0.005), scrap toys (p=0.000) and jump rope (p=0.021), which were more present in Group 1. Results suggest that socioeconomic levels influence playing behaviors of preschooler children. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-08-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/7192 10.1590/S0103-863X2009000200013 |
url |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/7192 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0103-863X2009000200013 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/7192/8675 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto) info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto) |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto |
dc.source.none.fl_str_mv |
Paidéia (Ribeirão Preto); v. 19 n. 43 (2009); 249-255 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 19 No. 43 (2009); 249-255 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 19 Núm. 43 (2009); 249-255 1982-4327 0103-863X reponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
collection |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||paideia@usp.br |
_version_ |
1800221831781679104 |