O conceito de infância na perspectiva de mães usuárias e não usuárias de creche

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moro, Catarina de Souza
Data de Publicação: 2003
Outros Autores: Gomide, Paula Inez Cunha
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6160
Resumo: The intent of this paper was to understand the motherly conceptions about childhood through the interpretation of speeches obtained from interviews with 30 mothers, where 15 of them make use of the public education system for children. The analysis of the interviews were made through categories that appeared in the speeches, grouped in four different topics: (1) The children today: characteristics and needs, (2) Difficulties for nurturing nowadays, (3) Common mistakes in children's education and (4) Masculine participation in children's care and education. The data found pointed out similarities in the conceptions of mothers that use the infant day care public system and those that do not use it, mainly related to subjects that involve childhood and practices of care and education in the family context. It was discussed the influence of collective setting use on parents ideas about family education.
id USP-22_cd79d01ce033292caa7c17b85287ea63
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/6160
network_acronym_str USP-22
network_name_str Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
repository_id_str
spelling O conceito de infância na perspectiva de mães usuárias e não usuárias de creche Childhood concept for mothers who do and do not use day-care centers infânciaconcepções maternascrechespolítica de educação infantilchildhoodmaternal conceptionsday care centerschildhood education policies The intent of this paper was to understand the motherly conceptions about childhood through the interpretation of speeches obtained from interviews with 30 mothers, where 15 of them make use of the public education system for children. The analysis of the interviews were made through categories that appeared in the speeches, grouped in four different topics: (1) The children today: characteristics and needs, (2) Difficulties for nurturing nowadays, (3) Common mistakes in children's education and (4) Masculine participation in children's care and education. The data found pointed out similarities in the conceptions of mothers that use the infant day care public system and those that do not use it, mainly related to subjects that involve childhood and practices of care and education in the family context. It was discussed the influence of collective setting use on parents ideas about family education. O objetivo deste trabalho foi conhecer as concepções maternas sobre a infância a partir da interpretação das falas verificadas em entrevistas com 30 mães, das quais 15 utilizam o sistema público de educação infantil. A análise do conteúdo das entrevistas foi feita trabalhando-se com categorias provenientes das falas das participantes, reunidas em 4 conjuntos temáticos: (1) A criança hoje: características e necessidades, (2) Dificuldade na criação dos filhos na atualidade, (3) Erros mais comuns na educação dos filhos e (4) Participação masculina na educação e no cuidado dos filhos. Os dados encontrados indicam que houve similaridade nas concepções de mães usuárias e não usuárias do sistema público de creches, em relação aos assuntos que envolviam infância e práticas de cuidado e educação no contexto familiar. Discute-se a influência da utilização do ambiente coletivo público nas idéias parentais sobre educação na família. Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto2003-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/616010.1590/S0103-863X2003000300006Paidéia (Ribeirão Preto); v. 13 n. 26 (2003); 171-180 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 13 No. 26 (2003); 171-180 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 13 Núm. 26 (2003); 171-180 1982-43270103-863Xreponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6160/7691Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)info:eu-repo/semantics/openAccessMoro, Catarina de SouzaGomide, Paula Inez Cunha2012-04-30T01:44:16Zoai:revistas.usp.br:article/6160Revistahttps://www.revistas.usp.br/paideiaPUBhttps://www.revistas.usp.br/paideia/oai||paideia@usp.br1982-43270103-863Xopendoar:2012-04-30T01:44:16Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv O conceito de infância na perspectiva de mães usuárias e não usuárias de creche
Childhood concept for mothers who do and do not use day-care centers
title O conceito de infância na perspectiva de mães usuárias e não usuárias de creche
spellingShingle O conceito de infância na perspectiva de mães usuárias e não usuárias de creche
Moro, Catarina de Souza
infância
concepções maternas
creches
política de educação infantil
childhood
maternal conceptions
day care centers
childhood education policies
title_short O conceito de infância na perspectiva de mães usuárias e não usuárias de creche
title_full O conceito de infância na perspectiva de mães usuárias e não usuárias de creche
title_fullStr O conceito de infância na perspectiva de mães usuárias e não usuárias de creche
title_full_unstemmed O conceito de infância na perspectiva de mães usuárias e não usuárias de creche
title_sort O conceito de infância na perspectiva de mães usuárias e não usuárias de creche
author Moro, Catarina de Souza
author_facet Moro, Catarina de Souza
Gomide, Paula Inez Cunha
author_role author
author2 Gomide, Paula Inez Cunha
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Moro, Catarina de Souza
Gomide, Paula Inez Cunha
dc.subject.por.fl_str_mv infância
concepções maternas
creches
política de educação infantil
childhood
maternal conceptions
day care centers
childhood education policies
topic infância
concepções maternas
creches
política de educação infantil
childhood
maternal conceptions
day care centers
childhood education policies
description The intent of this paper was to understand the motherly conceptions about childhood through the interpretation of speeches obtained from interviews with 30 mothers, where 15 of them make use of the public education system for children. The analysis of the interviews were made through categories that appeared in the speeches, grouped in four different topics: (1) The children today: characteristics and needs, (2) Difficulties for nurturing nowadays, (3) Common mistakes in children's education and (4) Masculine participation in children's care and education. The data found pointed out similarities in the conceptions of mothers that use the infant day care public system and those that do not use it, mainly related to subjects that involve childhood and practices of care and education in the family context. It was discussed the influence of collective setting use on parents ideas about family education.
publishDate 2003
dc.date.none.fl_str_mv 2003-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6160
10.1590/S0103-863X2003000300006
url https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6160
identifier_str_mv 10.1590/S0103-863X2003000300006
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6160/7691
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto
dc.source.none.fl_str_mv Paidéia (Ribeirão Preto); v. 13 n. 26 (2003); 171-180
Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 13 No. 26 (2003); 171-180
Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 13 Núm. 26 (2003); 171-180
1982-4327
0103-863X
reponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
collection Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
repository.name.fl_str_mv Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||paideia@usp.br
_version_ 1800221830621954048