O conceito de infância na perspectiva de mães usuárias e não usuárias de creche
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2003 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6160 |
Resumo: | The intent of this paper was to understand the motherly conceptions about childhood through the interpretation of speeches obtained from interviews with 30 mothers, where 15 of them make use of the public education system for children. The analysis of the interviews were made through categories that appeared in the speeches, grouped in four different topics: (1) The children today: characteristics and needs, (2) Difficulties for nurturing nowadays, (3) Common mistakes in children's education and (4) Masculine participation in children's care and education. The data found pointed out similarities in the conceptions of mothers that use the infant day care public system and those that do not use it, mainly related to subjects that involve childhood and practices of care and education in the family context. It was discussed the influence of collective setting use on parents ideas about family education. |
id |
USP-22_cd79d01ce033292caa7c17b85287ea63 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/6160 |
network_acronym_str |
USP-22 |
network_name_str |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
O conceito de infância na perspectiva de mães usuárias e não usuárias de creche Childhood concept for mothers who do and do not use day-care centers infânciaconcepções maternascrechespolítica de educação infantilchildhoodmaternal conceptionsday care centerschildhood education policies The intent of this paper was to understand the motherly conceptions about childhood through the interpretation of speeches obtained from interviews with 30 mothers, where 15 of them make use of the public education system for children. The analysis of the interviews were made through categories that appeared in the speeches, grouped in four different topics: (1) The children today: characteristics and needs, (2) Difficulties for nurturing nowadays, (3) Common mistakes in children's education and (4) Masculine participation in children's care and education. The data found pointed out similarities in the conceptions of mothers that use the infant day care public system and those that do not use it, mainly related to subjects that involve childhood and practices of care and education in the family context. It was discussed the influence of collective setting use on parents ideas about family education. O objetivo deste trabalho foi conhecer as concepções maternas sobre a infância a partir da interpretação das falas verificadas em entrevistas com 30 mães, das quais 15 utilizam o sistema público de educação infantil. A análise do conteúdo das entrevistas foi feita trabalhando-se com categorias provenientes das falas das participantes, reunidas em 4 conjuntos temáticos: (1) A criança hoje: características e necessidades, (2) Dificuldade na criação dos filhos na atualidade, (3) Erros mais comuns na educação dos filhos e (4) Participação masculina na educação e no cuidado dos filhos. Os dados encontrados indicam que houve similaridade nas concepções de mães usuárias e não usuárias do sistema público de creches, em relação aos assuntos que envolviam infância e práticas de cuidado e educação no contexto familiar. Discute-se a influência da utilização do ambiente coletivo público nas idéias parentais sobre educação na família. Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto2003-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/616010.1590/S0103-863X2003000300006Paidéia (Ribeirão Preto); v. 13 n. 26 (2003); 171-180 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 13 No. 26 (2003); 171-180 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 13 Núm. 26 (2003); 171-180 1982-43270103-863Xreponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6160/7691Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)info:eu-repo/semantics/openAccessMoro, Catarina de SouzaGomide, Paula Inez Cunha2012-04-30T01:44:16Zoai:revistas.usp.br:article/6160Revistahttps://www.revistas.usp.br/paideiaPUBhttps://www.revistas.usp.br/paideia/oai||paideia@usp.br1982-43270103-863Xopendoar:2012-04-30T01:44:16Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O conceito de infância na perspectiva de mães usuárias e não usuárias de creche Childhood concept for mothers who do and do not use day-care centers |
title |
O conceito de infância na perspectiva de mães usuárias e não usuárias de creche |
spellingShingle |
O conceito de infância na perspectiva de mães usuárias e não usuárias de creche Moro, Catarina de Souza infância concepções maternas creches política de educação infantil childhood maternal conceptions day care centers childhood education policies |
title_short |
O conceito de infância na perspectiva de mães usuárias e não usuárias de creche |
title_full |
O conceito de infância na perspectiva de mães usuárias e não usuárias de creche |
title_fullStr |
O conceito de infância na perspectiva de mães usuárias e não usuárias de creche |
title_full_unstemmed |
O conceito de infância na perspectiva de mães usuárias e não usuárias de creche |
title_sort |
O conceito de infância na perspectiva de mães usuárias e não usuárias de creche |
author |
Moro, Catarina de Souza |
author_facet |
Moro, Catarina de Souza Gomide, Paula Inez Cunha |
author_role |
author |
author2 |
Gomide, Paula Inez Cunha |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Moro, Catarina de Souza Gomide, Paula Inez Cunha |
dc.subject.por.fl_str_mv |
infância concepções maternas creches política de educação infantil childhood maternal conceptions day care centers childhood education policies |
topic |
infância concepções maternas creches política de educação infantil childhood maternal conceptions day care centers childhood education policies |
description |
The intent of this paper was to understand the motherly conceptions about childhood through the interpretation of speeches obtained from interviews with 30 mothers, where 15 of them make use of the public education system for children. The analysis of the interviews were made through categories that appeared in the speeches, grouped in four different topics: (1) The children today: characteristics and needs, (2) Difficulties for nurturing nowadays, (3) Common mistakes in children's education and (4) Masculine participation in children's care and education. The data found pointed out similarities in the conceptions of mothers that use the infant day care public system and those that do not use it, mainly related to subjects that involve childhood and practices of care and education in the family context. It was discussed the influence of collective setting use on parents ideas about family education. |
publishDate |
2003 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2003-12-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6160 10.1590/S0103-863X2003000300006 |
url |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6160 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0103-863X2003000300006 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6160/7691 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto) info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto) |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto |
dc.source.none.fl_str_mv |
Paidéia (Ribeirão Preto); v. 13 n. 26 (2003); 171-180 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 13 No. 26 (2003); 171-180 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 13 Núm. 26 (2003); 171-180 1982-4327 0103-863X reponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
collection |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||paideia@usp.br |
_version_ |
1800221830621954048 |