A família e a escola como contextos de desenvolvimento humano

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dessen, Maria Auxiliadora
Data de Publicação: 2007
Outros Autores: Polonia, Ana da Costa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6416
Resumo: School and family constitute two developmental contexts essential for the lifespan trajectories. In this article, it is highlighted the contribution of both contexts to human development promotion, emphasizing their implications on evolutionary processes. The issues about family links, configurations, and the importance of the social support network for family development are discussed. The school functions are focused considering their influences on developing persons. Considerations are also made about the necessity of understanding the inter-relations between the school and the family, aiming to promote learning and human development. The integration between these two contexts is a challenge for both the professional practice and the empirical research.
id USP-22_ebc42733dba1030d0511938eada39639
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/6416
network_acronym_str USP-22
network_name_str Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
repository_id_str
spelling A família e a escola como contextos de desenvolvimento humano Family and school as context for human development La familia y la escuela como contextos del desarrollo humano FamíliaEscolaDesenvolvimento humanoFamiliaEscuelaDesarrollo humanoFamilySchoolHuman development School and family constitute two developmental contexts essential for the lifespan trajectories. In this article, it is highlighted the contribution of both contexts to human development promotion, emphasizing their implications on evolutionary processes. The issues about family links, configurations, and the importance of the social support network for family development are discussed. The school functions are focused considering their influences on developing persons. Considerations are also made about the necessity of understanding the inter-relations between the school and the family, aiming to promote learning and human development. The integration between these two contexts is a challenge for both the professional practice and the empirical research. La escuela y la familia constituyen dos contextos del desarrollo fundamentales para la historia de vida de las personas. Resaltamos las contribuciones de ambos contextos para la promoción del desarrollo humano, enfatizando sus implicaciones en los procesos evolutivos. Discutimos cuestiones sobre las configuraciones y vínculos familiares y la importancia de la red social de apoyo para el desarrollo de la familia. Enfatizamos las funciones de la escuela, considerando su influencia sobre el desarrollo de las personas. Apuntamos la necesidad de comprender las interrelaciones entre la escuela y la familia, visando facilitar el aprendizaje y el desarrollo humano. La integración entre estos dos contextos es destacada como un desafio tanto para la práctica profesional como para las investigaciones empíricas. Escola e família constituem dois contextos de desenvolvimento fundamentais para a trajetória de vida das pessoas. Neste artigo, são destacadas as contribuições destes contextos para a promoção do desenvolvimento humano, enfatizando suas implicações nos processos evolutivos. Questões sobre configurações, vínculos familiares e a importância da rede social de apoio para o desenvolvimento da família são discutidas. Focalizam-se as funções da escola, considerando sua influência nas pessoas em desenvolvimento. Apontam-se algumas considerações sobre a necessidade de compreender as inter-relações entre escola e família, visando facilitar a aprendizagem e desenvolvimento humano. A integração entre esses dois contextos é destacada como desafio para a prática profissional e pesquisa empírica. Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto2007-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/641610.1590/S0103-863X2007000100003Paidéia (Ribeirão Preto); v. 17 n. 36 (2007); 21-32 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 17 No. 36 (2007); 21-32 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 17 Núm. 36 (2007); 21-32 1982-43270103-863Xreponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6416/7887Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)info:eu-repo/semantics/openAccessDessen, Maria AuxiliadoraPolonia, Ana da Costa2012-05-01T03:01:51Zoai:revistas.usp.br:article/6416Revistahttps://www.revistas.usp.br/paideiaPUBhttps://www.revistas.usp.br/paideia/oai||paideia@usp.br1982-43270103-863Xopendoar:2012-05-01T03:01:51Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv A família e a escola como contextos de desenvolvimento humano
Family and school as context for human development
La familia y la escuela como contextos del desarrollo humano
title A família e a escola como contextos de desenvolvimento humano
spellingShingle A família e a escola como contextos de desenvolvimento humano
Dessen, Maria Auxiliadora
Família
Escola
Desenvolvimento humano
Familia
Escuela
Desarrollo humano
Family
School
Human development
title_short A família e a escola como contextos de desenvolvimento humano
title_full A família e a escola como contextos de desenvolvimento humano
title_fullStr A família e a escola como contextos de desenvolvimento humano
title_full_unstemmed A família e a escola como contextos de desenvolvimento humano
title_sort A família e a escola como contextos de desenvolvimento humano
author Dessen, Maria Auxiliadora
author_facet Dessen, Maria Auxiliadora
Polonia, Ana da Costa
author_role author
author2 Polonia, Ana da Costa
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dessen, Maria Auxiliadora
Polonia, Ana da Costa
dc.subject.por.fl_str_mv Família
Escola
Desenvolvimento humano
Familia
Escuela
Desarrollo humano
Family
School
Human development
topic Família
Escola
Desenvolvimento humano
Familia
Escuela
Desarrollo humano
Family
School
Human development
description School and family constitute two developmental contexts essential for the lifespan trajectories. In this article, it is highlighted the contribution of both contexts to human development promotion, emphasizing their implications on evolutionary processes. The issues about family links, configurations, and the importance of the social support network for family development are discussed. The school functions are focused considering their influences on developing persons. Considerations are also made about the necessity of understanding the inter-relations between the school and the family, aiming to promote learning and human development. The integration between these two contexts is a challenge for both the professional practice and the empirical research.
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007-04-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6416
10.1590/S0103-863X2007000100003
url https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6416
identifier_str_mv 10.1590/S0103-863X2007000100003
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6416/7887
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto
dc.source.none.fl_str_mv Paidéia (Ribeirão Preto); v. 17 n. 36 (2007); 21-32
Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 17 No. 36 (2007); 21-32
Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 17 Núm. 36 (2007); 21-32
1982-4327
0103-863X
reponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
collection Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
repository.name.fl_str_mv Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||paideia@usp.br
_version_ 1800221831165116416