A família e a escola como contextos de desenvolvimento humano
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6416 |
Resumo: | School and family constitute two developmental contexts essential for the lifespan trajectories. In this article, it is highlighted the contribution of both contexts to human development promotion, emphasizing their implications on evolutionary processes. The issues about family links, configurations, and the importance of the social support network for family development are discussed. The school functions are focused considering their influences on developing persons. Considerations are also made about the necessity of understanding the inter-relations between the school and the family, aiming to promote learning and human development. The integration between these two contexts is a challenge for both the professional practice and the empirical research. |
id |
USP-22_ebc42733dba1030d0511938eada39639 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/6416 |
network_acronym_str |
USP-22 |
network_name_str |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
A família e a escola como contextos de desenvolvimento humano Family and school as context for human development La familia y la escuela como contextos del desarrollo humano FamíliaEscolaDesenvolvimento humanoFamiliaEscuelaDesarrollo humanoFamilySchoolHuman development School and family constitute two developmental contexts essential for the lifespan trajectories. In this article, it is highlighted the contribution of both contexts to human development promotion, emphasizing their implications on evolutionary processes. The issues about family links, configurations, and the importance of the social support network for family development are discussed. The school functions are focused considering their influences on developing persons. Considerations are also made about the necessity of understanding the inter-relations between the school and the family, aiming to promote learning and human development. The integration between these two contexts is a challenge for both the professional practice and the empirical research. La escuela y la familia constituyen dos contextos del desarrollo fundamentales para la historia de vida de las personas. Resaltamos las contribuciones de ambos contextos para la promoción del desarrollo humano, enfatizando sus implicaciones en los procesos evolutivos. Discutimos cuestiones sobre las configuraciones y vínculos familiares y la importancia de la red social de apoyo para el desarrollo de la familia. Enfatizamos las funciones de la escuela, considerando su influencia sobre el desarrollo de las personas. Apuntamos la necesidad de comprender las interrelaciones entre la escuela y la familia, visando facilitar el aprendizaje y el desarrollo humano. La integración entre estos dos contextos es destacada como un desafio tanto para la práctica profesional como para las investigaciones empíricas. Escola e família constituem dois contextos de desenvolvimento fundamentais para a trajetória de vida das pessoas. Neste artigo, são destacadas as contribuições destes contextos para a promoção do desenvolvimento humano, enfatizando suas implicações nos processos evolutivos. Questões sobre configurações, vínculos familiares e a importância da rede social de apoio para o desenvolvimento da família são discutidas. Focalizam-se as funções da escola, considerando sua influência nas pessoas em desenvolvimento. Apontam-se algumas considerações sobre a necessidade de compreender as inter-relações entre escola e família, visando facilitar a aprendizagem e desenvolvimento humano. A integração entre esses dois contextos é destacada como desafio para a prática profissional e pesquisa empírica. Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto2007-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/641610.1590/S0103-863X2007000100003Paidéia (Ribeirão Preto); v. 17 n. 36 (2007); 21-32 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 17 No. 36 (2007); 21-32 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 17 Núm. 36 (2007); 21-32 1982-43270103-863Xreponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6416/7887Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)info:eu-repo/semantics/openAccessDessen, Maria AuxiliadoraPolonia, Ana da Costa2012-05-01T03:01:51Zoai:revistas.usp.br:article/6416Revistahttps://www.revistas.usp.br/paideiaPUBhttps://www.revistas.usp.br/paideia/oai||paideia@usp.br1982-43270103-863Xopendoar:2012-05-01T03:01:51Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A família e a escola como contextos de desenvolvimento humano Family and school as context for human development La familia y la escuela como contextos del desarrollo humano |
title |
A família e a escola como contextos de desenvolvimento humano |
spellingShingle |
A família e a escola como contextos de desenvolvimento humano Dessen, Maria Auxiliadora Família Escola Desenvolvimento humano Familia Escuela Desarrollo humano Family School Human development |
title_short |
A família e a escola como contextos de desenvolvimento humano |
title_full |
A família e a escola como contextos de desenvolvimento humano |
title_fullStr |
A família e a escola como contextos de desenvolvimento humano |
title_full_unstemmed |
A família e a escola como contextos de desenvolvimento humano |
title_sort |
A família e a escola como contextos de desenvolvimento humano |
author |
Dessen, Maria Auxiliadora |
author_facet |
Dessen, Maria Auxiliadora Polonia, Ana da Costa |
author_role |
author |
author2 |
Polonia, Ana da Costa |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dessen, Maria Auxiliadora Polonia, Ana da Costa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Família Escola Desenvolvimento humano Familia Escuela Desarrollo humano Family School Human development |
topic |
Família Escola Desenvolvimento humano Familia Escuela Desarrollo humano Family School Human development |
description |
School and family constitute two developmental contexts essential for the lifespan trajectories. In this article, it is highlighted the contribution of both contexts to human development promotion, emphasizing their implications on evolutionary processes. The issues about family links, configurations, and the importance of the social support network for family development are discussed. The school functions are focused considering their influences on developing persons. Considerations are also made about the necessity of understanding the inter-relations between the school and the family, aiming to promote learning and human development. The integration between these two contexts is a challenge for both the professional practice and the empirical research. |
publishDate |
2007 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2007-04-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6416 10.1590/S0103-863X2007000100003 |
url |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6416 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0103-863X2007000100003 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6416/7887 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto) info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto) |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto |
dc.source.none.fl_str_mv |
Paidéia (Ribeirão Preto); v. 17 n. 36 (2007); 21-32 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 17 No. 36 (2007); 21-32 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 17 Núm. 36 (2007); 21-32 1982-4327 0103-863X reponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
collection |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||paideia@usp.br |
_version_ |
1800221831165116416 |