Conteudos e Metodologias de Ensino de Avaliacao Psicologica: um Estudo com Professores

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Noronha, Ana Paula Porto
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Castro, Nelimar Ribeiro de, Ottati, Fernanda, Barros, Mariana Varandas de Camargo, Santana, Priscilla Rodrigues
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/75811
Resumo: The aim in this study was to verify the contents taught and teaching methods used by undergraduate Psychology teachers, specifically in the subjects related to psychological assessment. A two-part questionnaire was used: the first part served to characterize the participants, and the second the subjects taught. Twenty-two teachers participated. Among the respondents, 72.7% were female, 77.3% were psychological assessment teachers and 45.5% had graduated from public universities. For the open question, about the subjects taught, analysis and expert analysis categories were established. About the subjects taught, most respondents teach the techniques and theoretical foundations of tests. In contrast, the history of assessment and the elaboration principles of psychological documents were the topics taught least.
id USP-22_f8f29972bcd51775ff89815a38b02fd0
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/75811
network_acronym_str USP-22
network_name_str Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
repository_id_str
spelling Conteudos e Metodologias de Ensino de Avaliacao Psicologica: um Estudo com ProfessoresContenidos y Metodos de Ensenanza de Evaluacion Psicologica: un Estudio con MaestrosContents and Methods of Psychological Assessment Teaching: a Study Involving ProfessorsThe aim in this study was to verify the contents taught and teaching methods used by undergraduate Psychology teachers, specifically in the subjects related to psychological assessment. A two-part questionnaire was used: the first part served to characterize the participants, and the second the subjects taught. Twenty-two teachers participated. Among the respondents, 72.7% were female, 77.3% were psychological assessment teachers and 45.5% had graduated from public universities. For the open question, about the subjects taught, analysis and expert analysis categories were established. About the subjects taught, most respondents teach the techniques and theoretical foundations of tests. In contrast, the history of assessment and the elaboration principles of psychological documents were the topics taught least.O presente estudo teve como objetivo verificar os conteúdos ministrados e as metodologias de ensino utilizadas por professores de graduação em Psicologia, especificamente nas disciplinas relacionadas à avaliação psicológica. O instrumento utilizado foi um questionário com duas seções, a primeira com o objetivo de caracterizar os participantes, e a segunda abordando as disciplinas ministradas. Participaram do estudo 22 professores. Dos respondentes, 72,7% eram do sexo feminino, 77,3% eram docentes de avaliação psicológica e 45,5% se formaram em universidades públicas. Para a questão aberta, sobre as disciplinas ministradas, foram estabelecidas categorias de análise e análise de juízes. Pôde-se constatar que, quanto ao conteúdo ministrado, as técnicas são ensinadas pela maior parte dos respondentes, ao lado dos fundamentos teóricos dos testes. Em contrapartida, o histórico da avaliação e os princípios da elaboração de documentos psicológicos foram os menos contemplados.Este estudio tuvo como objetivo verificar el contenido y la metodología de enseñanza utilizada por profesores de grado en psicología, específicamente en las disciplinas relacionadas con evaluación psicológica. El instrumento utilizado fue un cuestionario con dos partes, la primera con objeto de caracterizar a los participantes y la segunda tratando de las asignaturas enseñadas. Participaron del estudio 22 profesores. De los respondientes, el 72,7% era mujer, 77,3% era profesor de evaluación psicológica y 45,5% era capacitado en universidades públicas. Para la pregunta abierta sobre las materias enseñadas, fueron establecidas categorías de análisis y de análisis de los jueces. Se encontró que, respecto al contenido ministrado, las técnicas son enseñadas por la mayoría de los encuestados, junto con los fundamentos teóricos de las pruebas. En contrapartida, la historia de la evaluación psicológica y los principios de la preparación de documentos fueron los menos enseñados.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto2013-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/7581110.1590/1982-43272354201315Paidéia (Ribeirão Preto); v. 23 n. 54 (2013); 129-139Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 23 No. 54 (2013); 129-139Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 23 Núm. 54 (2013); 129-1391982-43270103-863Xreponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/75811/79293https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/75811/79294Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)info:eu-repo/semantics/openAccessNoronha, Ana Paula PortoCastro, Nelimar Ribeiro deOttati, FernandaBarros, Mariana Varandas de CamargoSantana, Priscilla Rodrigues2014-03-06T14:38:15Zoai:revistas.usp.br:article/75811Revistahttps://www.revistas.usp.br/paideiaPUBhttps://www.revistas.usp.br/paideia/oai||paideia@usp.br1982-43270103-863Xopendoar:2014-03-06T14:38:15Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Conteudos e Metodologias de Ensino de Avaliacao Psicologica: um Estudo com Professores
Contenidos y Metodos de Ensenanza de Evaluacion Psicologica: un Estudio con Maestros
Contents and Methods of Psychological Assessment Teaching: a Study Involving Professors
title Conteudos e Metodologias de Ensino de Avaliacao Psicologica: um Estudo com Professores
spellingShingle Conteudos e Metodologias de Ensino de Avaliacao Psicologica: um Estudo com Professores
Noronha, Ana Paula Porto
title_short Conteudos e Metodologias de Ensino de Avaliacao Psicologica: um Estudo com Professores
title_full Conteudos e Metodologias de Ensino de Avaliacao Psicologica: um Estudo com Professores
title_fullStr Conteudos e Metodologias de Ensino de Avaliacao Psicologica: um Estudo com Professores
title_full_unstemmed Conteudos e Metodologias de Ensino de Avaliacao Psicologica: um Estudo com Professores
title_sort Conteudos e Metodologias de Ensino de Avaliacao Psicologica: um Estudo com Professores
author Noronha, Ana Paula Porto
author_facet Noronha, Ana Paula Porto
Castro, Nelimar Ribeiro de
Ottati, Fernanda
Barros, Mariana Varandas de Camargo
Santana, Priscilla Rodrigues
author_role author
author2 Castro, Nelimar Ribeiro de
Ottati, Fernanda
Barros, Mariana Varandas de Camargo
Santana, Priscilla Rodrigues
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Noronha, Ana Paula Porto
Castro, Nelimar Ribeiro de
Ottati, Fernanda
Barros, Mariana Varandas de Camargo
Santana, Priscilla Rodrigues
description The aim in this study was to verify the contents taught and teaching methods used by undergraduate Psychology teachers, specifically in the subjects related to psychological assessment. A two-part questionnaire was used: the first part served to characterize the participants, and the second the subjects taught. Twenty-two teachers participated. Among the respondents, 72.7% were female, 77.3% were psychological assessment teachers and 45.5% had graduated from public universities. For the open question, about the subjects taught, analysis and expert analysis categories were established. About the subjects taught, most respondents teach the techniques and theoretical foundations of tests. In contrast, the history of assessment and the elaboration principles of psychological documents were the topics taught least.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-04-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/75811
10.1590/1982-43272354201315
url https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/75811
identifier_str_mv 10.1590/1982-43272354201315
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/75811/79293
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/75811/79294
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto
dc.source.none.fl_str_mv Paidéia (Ribeirão Preto); v. 23 n. 54 (2013); 129-139
Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 23 No. 54 (2013); 129-139
Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 23 Núm. 54 (2013); 129-139
1982-4327
0103-863X
reponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
collection Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
repository.name.fl_str_mv Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||paideia@usp.br
_version_ 1800221834150412288