Conteudos e Metodologias de Ensino de Avaliacao Psicologica: um Estudo com Professores
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/75811 |
Resumo: | The aim in this study was to verify the contents taught and teaching methods used by undergraduate Psychology teachers, specifically in the subjects related to psychological assessment. A two-part questionnaire was used: the first part served to characterize the participants, and the second the subjects taught. Twenty-two teachers participated. Among the respondents, 72.7% were female, 77.3% were psychological assessment teachers and 45.5% had graduated from public universities. For the open question, about the subjects taught, analysis and expert analysis categories were established. About the subjects taught, most respondents teach the techniques and theoretical foundations of tests. In contrast, the history of assessment and the elaboration principles of psychological documents were the topics taught least. |
id |
USP-22_f8f29972bcd51775ff89815a38b02fd0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/75811 |
network_acronym_str |
USP-22 |
network_name_str |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Conteudos e Metodologias de Ensino de Avaliacao Psicologica: um Estudo com ProfessoresContenidos y Metodos de Ensenanza de Evaluacion Psicologica: un Estudio con MaestrosContents and Methods of Psychological Assessment Teaching: a Study Involving ProfessorsThe aim in this study was to verify the contents taught and teaching methods used by undergraduate Psychology teachers, specifically in the subjects related to psychological assessment. A two-part questionnaire was used: the first part served to characterize the participants, and the second the subjects taught. Twenty-two teachers participated. Among the respondents, 72.7% were female, 77.3% were psychological assessment teachers and 45.5% had graduated from public universities. For the open question, about the subjects taught, analysis and expert analysis categories were established. About the subjects taught, most respondents teach the techniques and theoretical foundations of tests. In contrast, the history of assessment and the elaboration principles of psychological documents were the topics taught least.O presente estudo teve como objetivo verificar os conteúdos ministrados e as metodologias de ensino utilizadas por professores de graduação em Psicologia, especificamente nas disciplinas relacionadas à avaliação psicológica. O instrumento utilizado foi um questionário com duas seções, a primeira com o objetivo de caracterizar os participantes, e a segunda abordando as disciplinas ministradas. Participaram do estudo 22 professores. Dos respondentes, 72,7% eram do sexo feminino, 77,3% eram docentes de avaliação psicológica e 45,5% se formaram em universidades públicas. Para a questão aberta, sobre as disciplinas ministradas, foram estabelecidas categorias de análise e análise de juízes. Pôde-se constatar que, quanto ao conteúdo ministrado, as técnicas são ensinadas pela maior parte dos respondentes, ao lado dos fundamentos teóricos dos testes. Em contrapartida, o histórico da avaliação e os princípios da elaboração de documentos psicológicos foram os menos contemplados.Este estudio tuvo como objetivo verificar el contenido y la metodología de enseñanza utilizada por profesores de grado en psicología, específicamente en las disciplinas relacionadas con evaluación psicológica. El instrumento utilizado fue un cuestionario con dos partes, la primera con objeto de caracterizar a los participantes y la segunda tratando de las asignaturas enseñadas. Participaron del estudio 22 profesores. De los respondientes, el 72,7% era mujer, 77,3% era profesor de evaluación psicológica y 45,5% era capacitado en universidades públicas. Para la pregunta abierta sobre las materias enseñadas, fueron establecidas categorías de análisis y de análisis de los jueces. Se encontró que, respecto al contenido ministrado, las técnicas son enseñadas por la mayoría de los encuestados, junto con los fundamentos teóricos de las pruebas. En contrapartida, la historia de la evaluación psicológica y los principios de la preparación de documentos fueron los menos enseñados.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto2013-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/7581110.1590/1982-43272354201315Paidéia (Ribeirão Preto); v. 23 n. 54 (2013); 129-139Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 23 No. 54 (2013); 129-139Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 23 Núm. 54 (2013); 129-1391982-43270103-863Xreponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/75811/79293https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/75811/79294Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)info:eu-repo/semantics/openAccessNoronha, Ana Paula PortoCastro, Nelimar Ribeiro deOttati, FernandaBarros, Mariana Varandas de CamargoSantana, Priscilla Rodrigues2014-03-06T14:38:15Zoai:revistas.usp.br:article/75811Revistahttps://www.revistas.usp.br/paideiaPUBhttps://www.revistas.usp.br/paideia/oai||paideia@usp.br1982-43270103-863Xopendoar:2014-03-06T14:38:15Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Conteudos e Metodologias de Ensino de Avaliacao Psicologica: um Estudo com Professores Contenidos y Metodos de Ensenanza de Evaluacion Psicologica: un Estudio con Maestros Contents and Methods of Psychological Assessment Teaching: a Study Involving Professors |
title |
Conteudos e Metodologias de Ensino de Avaliacao Psicologica: um Estudo com Professores |
spellingShingle |
Conteudos e Metodologias de Ensino de Avaliacao Psicologica: um Estudo com Professores Noronha, Ana Paula Porto |
title_short |
Conteudos e Metodologias de Ensino de Avaliacao Psicologica: um Estudo com Professores |
title_full |
Conteudos e Metodologias de Ensino de Avaliacao Psicologica: um Estudo com Professores |
title_fullStr |
Conteudos e Metodologias de Ensino de Avaliacao Psicologica: um Estudo com Professores |
title_full_unstemmed |
Conteudos e Metodologias de Ensino de Avaliacao Psicologica: um Estudo com Professores |
title_sort |
Conteudos e Metodologias de Ensino de Avaliacao Psicologica: um Estudo com Professores |
author |
Noronha, Ana Paula Porto |
author_facet |
Noronha, Ana Paula Porto Castro, Nelimar Ribeiro de Ottati, Fernanda Barros, Mariana Varandas de Camargo Santana, Priscilla Rodrigues |
author_role |
author |
author2 |
Castro, Nelimar Ribeiro de Ottati, Fernanda Barros, Mariana Varandas de Camargo Santana, Priscilla Rodrigues |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Noronha, Ana Paula Porto Castro, Nelimar Ribeiro de Ottati, Fernanda Barros, Mariana Varandas de Camargo Santana, Priscilla Rodrigues |
description |
The aim in this study was to verify the contents taught and teaching methods used by undergraduate Psychology teachers, specifically in the subjects related to psychological assessment. A two-part questionnaire was used: the first part served to characterize the participants, and the second the subjects taught. Twenty-two teachers participated. Among the respondents, 72.7% were female, 77.3% were psychological assessment teachers and 45.5% had graduated from public universities. For the open question, about the subjects taught, analysis and expert analysis categories were established. About the subjects taught, most respondents teach the techniques and theoretical foundations of tests. In contrast, the history of assessment and the elaboration principles of psychological documents were the topics taught least. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-04-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/75811 10.1590/1982-43272354201315 |
url |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/75811 |
identifier_str_mv |
10.1590/1982-43272354201315 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/75811/79293 https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/75811/79294 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto) info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto) |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto |
dc.source.none.fl_str_mv |
Paidéia (Ribeirão Preto); v. 23 n. 54 (2013); 129-139 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 23 No. 54 (2013); 129-139 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 23 Núm. 54 (2013); 129-139 1982-4327 0103-863X reponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
collection |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||paideia@usp.br |
_version_ |
1800221834150412288 |