Knowledge, skills, and attitudes of nursing students on evidence-based practice

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Myakava, Lucas Hideki Kato
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Santos, Mariana Alvina dos, Püschel, Vilanice Alves de Araújo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/191504
Resumo: Objective: To identify knowledge, skills, and attitudes on Evidence-Based Practice of nursing students in the School of Nursing of Universidade de São Paulo and to explore the relationship between knowledge, skills, and attitudes and associated variables. Method: This is an exploratory, descriptive, analytical study conducted with 125 nursing undergraduate students. The data were obtained through application of the Evidence-Based Practice Questionnaire. Results: The mean score for the questionnaire was 4.73 (SD = 0.79), with a higher score in the Attitudes domain. There was a significant statistical correlation between questionnaire score and course year (p < 0.001). Conclusion: There is a gap in the knowledge and skills associated to Evidence-Based Practice among nursing students. Effective strategies for teaching this subject in the nursing undergraduate course must be developed.
id USP-24_1fb27ce603b59b41a12b6e86bbbf3126
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/191504
network_acronym_str USP-24
network_name_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository_id_str
spelling Knowledge, skills, and attitudes of nursing students on evidence-based practiceConhecimentos, habilidades e atitudes de estudantes de enfermagem sobre a prática baseada em evidênciasConocimientos, habilidades y actitudes de los estudiantes de enfermería sobre la práctica basada en la evidenciaEvidence-Based NursingHealth Knowledge, Attitudes, PracticeStudents, NursingEducation, NursingEnfermagem Baseada em EvidênciasConhecimentos, Atitudes e Prática em SaúdeEstudantes de EnfermagemEducação em EnfermagemEnfermería Basada en la EvidenciaConocimientos, Actitudes y Práctica en SaludEstudiantes de EnfermeríaEducación en EnfermeríaObjective: To identify knowledge, skills, and attitudes on Evidence-Based Practice of nursing students in the School of Nursing of Universidade de São Paulo and to explore the relationship between knowledge, skills, and attitudes and associated variables. Method: This is an exploratory, descriptive, analytical study conducted with 125 nursing undergraduate students. The data were obtained through application of the Evidence-Based Practice Questionnaire. Results: The mean score for the questionnaire was 4.73 (SD = 0.79), with a higher score in the Attitudes domain. There was a significant statistical correlation between questionnaire score and course year (p < 0.001). Conclusion: There is a gap in the knowledge and skills associated to Evidence-Based Practice among nursing students. Effective strategies for teaching this subject in the nursing undergraduate course must be developed.Objetivo: Identificar conhecimentos, habilidades e atitudes sobre a Prática Baseada em Evidências de estudantes de enfermagem da Escola de Enfermagem da Universidade de São Paulo e explorar as relações entre conhecimentos, habilidades e atitudes e variáveis associadas. Método: Trata-se de um estudo exploratório, descritivo e analítico, realizado com 125 alunos do bacharelado em enfermagem. Os dados foram obtidos pela aplicação do Questionário de Prática Baseada em Evidências. Resultados: A pontuação média do questionário foi de 4,73 (DP = 0,79), com a maior pontuação no domínio Atitudes. Houve correlação estatística significante entre a pontuação do questionário e o ano do curso (p < 0,001). Conclusão: Há lacuna nos conhecimentos e habilidades associadas à Prática Baseada em Evidências entre os estudantes de enfermagem. É necessário desenvolver estratégias efetivas para o ensino da disciplina na graduação em Enfermagem.Objetivo: Identificar los conocimientos, habilidades y actitudes de los estudiantes de enfermería de la Escuela de Enfermería de la Universidade de São Paulo sobre la Práctica Basada en la Evidencia y explorar las relaciones entre conocimientos, habilidades y actitudes y las variables asociadas. Método: Se trata de un estudio exploratorio, descriptivo y analítico, realizado con 125 estudiantes del bachillerato en enfermería. Los datos se obtuvieron con la aplicación del Cuestionario de Práctica Basada en la Evidencia. Resultados: La puntuación media del cuestionario fue del 4,73 (SD = 0,79) y el dominio de las Actitudes tuvo la puntuación más alta. Hubo una correlación estadísticamente significativa entre la puntuación del cuestionario y el año del curso (p < 0,001). Conclusión: Existe una laguna en los conocimientos y habilidades asociados a la Práctica Basada en la Evidencia entre los estudiantes de enfermería. Es necesario desarrollar estrategias eficaces para la enseñanza de esta asignatura en los cursos de pregrado de Enfermería.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2021-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/19150410.1590/1980-220X-REEUSP-2020-0428Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 55 (2021); e20200428Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 55 (2021); e20200428Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 55 (2021); e202004281980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/191504/176489https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/191504/176490http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMyakava, Lucas Hideki KatoSantos, Mariana Alvina dosPüschel, Vilanice Alves de Araújo2021-10-15T21:28:56Zoai:revistas.usp.br:article/191504Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2021-10-15T21:28:56Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Knowledge, skills, and attitudes of nursing students on evidence-based practice
Conhecimentos, habilidades e atitudes de estudantes de enfermagem sobre a prática baseada em evidências
Conocimientos, habilidades y actitudes de los estudiantes de enfermería sobre la práctica basada en la evidencia
title Knowledge, skills, and attitudes of nursing students on evidence-based practice
spellingShingle Knowledge, skills, and attitudes of nursing students on evidence-based practice
Myakava, Lucas Hideki Kato
Evidence-Based Nursing
Health Knowledge, Attitudes, Practice
Students, Nursing
Education, Nursing
Enfermagem Baseada em Evidências
Conhecimentos, Atitudes e Prática em Saúde
Estudantes de Enfermagem
Educação em Enfermagem
Enfermería Basada en la Evidencia
Conocimientos, Actitudes y Práctica en Salud
Estudiantes de Enfermería
Educación en Enfermería
title_short Knowledge, skills, and attitudes of nursing students on evidence-based practice
title_full Knowledge, skills, and attitudes of nursing students on evidence-based practice
title_fullStr Knowledge, skills, and attitudes of nursing students on evidence-based practice
title_full_unstemmed Knowledge, skills, and attitudes of nursing students on evidence-based practice
title_sort Knowledge, skills, and attitudes of nursing students on evidence-based practice
author Myakava, Lucas Hideki Kato
author_facet Myakava, Lucas Hideki Kato
Santos, Mariana Alvina dos
Püschel, Vilanice Alves de Araújo
author_role author
author2 Santos, Mariana Alvina dos
Püschel, Vilanice Alves de Araújo
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Myakava, Lucas Hideki Kato
Santos, Mariana Alvina dos
Püschel, Vilanice Alves de Araújo
dc.subject.por.fl_str_mv Evidence-Based Nursing
Health Knowledge, Attitudes, Practice
Students, Nursing
Education, Nursing
Enfermagem Baseada em Evidências
Conhecimentos, Atitudes e Prática em Saúde
Estudantes de Enfermagem
Educação em Enfermagem
Enfermería Basada en la Evidencia
Conocimientos, Actitudes y Práctica en Salud
Estudiantes de Enfermería
Educación en Enfermería
topic Evidence-Based Nursing
Health Knowledge, Attitudes, Practice
Students, Nursing
Education, Nursing
Enfermagem Baseada em Evidências
Conhecimentos, Atitudes e Prática em Saúde
Estudantes de Enfermagem
Educação em Enfermagem
Enfermería Basada en la Evidencia
Conocimientos, Actitudes y Práctica en Salud
Estudiantes de Enfermería
Educación en Enfermería
description Objective: To identify knowledge, skills, and attitudes on Evidence-Based Practice of nursing students in the School of Nursing of Universidade de São Paulo and to explore the relationship between knowledge, skills, and attitudes and associated variables. Method: This is an exploratory, descriptive, analytical study conducted with 125 nursing undergraduate students. The data were obtained through application of the Evidence-Based Practice Questionnaire. Results: The mean score for the questionnaire was 4.73 (SD = 0.79), with a higher score in the Attitudes domain. There was a significant statistical correlation between questionnaire score and course year (p < 0.001). Conclusion: There is a gap in the knowledge and skills associated to Evidence-Based Practice among nursing students. Effective strategies for teaching this subject in the nursing undergraduate course must be developed.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-09-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/191504
10.1590/1980-220X-REEUSP-2020-0428
url https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/191504
identifier_str_mv 10.1590/1980-220X-REEUSP-2020-0428
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/191504/176489
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/191504/176490
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
dc.source.none.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 55 (2021); e20200428
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 55 (2021); e20200428
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 55 (2021); e20200428
1980-220X
0080-6234
reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
collection Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||nursingscholar@usp.br
_version_ 1800221747907133440