Education in operating room nursing: transformation of the discipline at university of são paulo school of nursing (Brazil)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Turrini, Ruth Natalia Teresa
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Costa, Ana Lucia Siqueira, Peniche, Aparecida de Cassia Giani, Bianchi, Estela Regina Ferraz, Cianciarullo, Tâmara Iwanow
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/48153
Resumo: The objectives of this paper are to present a summary of the evolution of the content of perioperative nursing at the University of São Paulo School of Nursing (EEUSP) and reflect on the National Curriculum Directives (NCD) for the nursing course. The study was developed from a brief history of the practice of perioperative nursing and the inclusion of this topic in the nursing curriculum at EEUSP. The National Curriculum Directives are important because they permit undergraduate schools to determine the amount of teaching time for each course that will comprise their curriculum, but the competencies and skills proposed are nonspecific. We believe that the general nurse should have theoretical and practical learning opportunities to work in every area and level of healthcare.
id USP-24_333d961d45a812a4cb9c2aea3beb121a
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/48153
network_acronym_str USP-24
network_name_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository_id_str
spelling Education in operating room nursing: transformation of the discipline at university of são paulo school of nursing (Brazil)Enseñanza de enfermería en quirófano: transformaciones de la disciplina en la escuela de enfermería de la usp (Brasil)Ensino de enfermagem em centro cirúrgico: transformações da disciplina na Escola de Enfermagem da USP (Brasil)Educación en enfermeríaCurriculumEnfermería perioperatoriaEnfermería de quirófanoEducación superiorEducationnursingCurriculumPerioperative nursingOperating room nursingEducation higherEducação em enfermagemCurrículoEnfermagem perioperatóriaEnfermagem de centro cirúrgicoEducação superiorThe objectives of this paper are to present a summary of the evolution of the content of perioperative nursing at the University of São Paulo School of Nursing (EEUSP) and reflect on the National Curriculum Directives (NCD) for the nursing course. The study was developed from a brief history of the practice of perioperative nursing and the inclusion of this topic in the nursing curriculum at EEUSP. The National Curriculum Directives are important because they permit undergraduate schools to determine the amount of teaching time for each course that will comprise their curriculum, but the competencies and skills proposed are nonspecific. We believe that the general nurse should have theoretical and practical learning opportunities to work in every area and level of healthcare.El artículo objetiva presentar una síntesis de la evolución del contenido de la unidad quirúrgica en la Escuela de Enfermería de la Universidad de São Paulo (EEUSP) y una reflexión sobre las Normativas Curriculares Nacionales del Curso de Graduación en Enfermería (DCN). Estudio desarrollado a partir de un breve histórico del desarrollo de la enfermería en quirófano en la práctica profesional y su inserción en el currículo de graduación de la EEUSP. Las Normativas Curriculares Nacionales tienen su mérito al asegurar a las instituciones de enseñanza superior la libertad de composición de la carga horaria a cumplirse para la integralización de los currículos y en la especificación de las unidades de estudio a administrarse, aunque las competencias y habilidades propuestas son inespecíficas. Entendemos que el enfermero generalista es aquel que tiene oportunidades de aprendizaje teórico-práctico para actuar en todos los escenarios de cuidado, área y niveles de atención sanitaria.Este artigo tem por objetivos apresentar uma síntese da evolução do conteúdo de bloco cirúrgico na Escola de Enfermagem da Universidade de São Paulo (EEUSP) e uma reflexão sobre as Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Enfermagem (DCN). O estudo se desenvolveu a partir de um breve histórico do desenvolvimento da enfermagem em centro cirúrgico na prática profissional e sua inserção no currículo de graduação da EEUSP. As Diretrizes Curriculares Nacionais têm seu mérito ao assegurar às instituições de ensino superior a liberdade na composição da carga horária a ser cumprida para a integralização dos currículos e na especificação das unidades de estudo a serem ministradas, porém, as competências e habilidades propostas são inespecíficas. Entendemos que o enfermeiro generalista é aquele que tem oportunidades de aprendizado teórico prático para atuar em todos os cenários de cuidado, área e níveis de atenção em saúde.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2012-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/4815310.1590/S0080-62342012000500032Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 46 n. 5 (2012); 1268-1273Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 46 No. 5 (2012); 1268-1273Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 46 Núm. 5 (2012); 1268-12731980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/48153/51990https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/48153/51991http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTurrini, Ruth Natalia TeresaCosta, Ana Lucia SiqueiraPeniche, Aparecida de Cassia GianiBianchi, Estela Regina FerrazCianciarullo, Tâmara Iwanow2012-12-13T20:00:12Zoai:revistas.usp.br:article/48153Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2012-12-13T20:00:12Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Education in operating room nursing: transformation of the discipline at university of são paulo school of nursing (Brazil)
Enseñanza de enfermería en quirófano: transformaciones de la disciplina en la escuela de enfermería de la usp (Brasil)
Ensino de enfermagem em centro cirúrgico: transformações da disciplina na Escola de Enfermagem da USP (Brasil)
title Education in operating room nursing: transformation of the discipline at university of são paulo school of nursing (Brazil)
spellingShingle Education in operating room nursing: transformation of the discipline at university of são paulo school of nursing (Brazil)
Turrini, Ruth Natalia Teresa
Educación en enfermería
Curriculum
Enfermería perioperatoria
Enfermería de quirófano
Educación superior
Education
nursing
Curriculum
Perioperative nursing
Operating room nursing
Education higher
Educação em enfermagem
Currículo
Enfermagem perioperatória
Enfermagem de centro cirúrgico
Educação superior
title_short Education in operating room nursing: transformation of the discipline at university of são paulo school of nursing (Brazil)
title_full Education in operating room nursing: transformation of the discipline at university of são paulo school of nursing (Brazil)
title_fullStr Education in operating room nursing: transformation of the discipline at university of são paulo school of nursing (Brazil)
title_full_unstemmed Education in operating room nursing: transformation of the discipline at university of são paulo school of nursing (Brazil)
title_sort Education in operating room nursing: transformation of the discipline at university of são paulo school of nursing (Brazil)
author Turrini, Ruth Natalia Teresa
author_facet Turrini, Ruth Natalia Teresa
Costa, Ana Lucia Siqueira
Peniche, Aparecida de Cassia Giani
Bianchi, Estela Regina Ferraz
Cianciarullo, Tâmara Iwanow
author_role author
author2 Costa, Ana Lucia Siqueira
Peniche, Aparecida de Cassia Giani
Bianchi, Estela Regina Ferraz
Cianciarullo, Tâmara Iwanow
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Turrini, Ruth Natalia Teresa
Costa, Ana Lucia Siqueira
Peniche, Aparecida de Cassia Giani
Bianchi, Estela Regina Ferraz
Cianciarullo, Tâmara Iwanow
dc.subject.por.fl_str_mv Educación en enfermería
Curriculum
Enfermería perioperatoria
Enfermería de quirófano
Educación superior
Education
nursing
Curriculum
Perioperative nursing
Operating room nursing
Education higher
Educação em enfermagem
Currículo
Enfermagem perioperatória
Enfermagem de centro cirúrgico
Educação superior
topic Educación en enfermería
Curriculum
Enfermería perioperatoria
Enfermería de quirófano
Educación superior
Education
nursing
Curriculum
Perioperative nursing
Operating room nursing
Education higher
Educação em enfermagem
Currículo
Enfermagem perioperatória
Enfermagem de centro cirúrgico
Educação superior
description The objectives of this paper are to present a summary of the evolution of the content of perioperative nursing at the University of São Paulo School of Nursing (EEUSP) and reflect on the National Curriculum Directives (NCD) for the nursing course. The study was developed from a brief history of the practice of perioperative nursing and the inclusion of this topic in the nursing curriculum at EEUSP. The National Curriculum Directives are important because they permit undergraduate schools to determine the amount of teaching time for each course that will comprise their curriculum, but the competencies and skills proposed are nonspecific. We believe that the general nurse should have theoretical and practical learning opportunities to work in every area and level of healthcare.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-10-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/48153
10.1590/S0080-62342012000500032
url https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/48153
identifier_str_mv 10.1590/S0080-62342012000500032
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/48153/51990
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/48153/51991
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
dc.source.none.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 46 n. 5 (2012); 1268-1273
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 46 No. 5 (2012); 1268-1273
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 46 Núm. 5 (2012); 1268-1273
1980-220X
0080-6234
reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
collection Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||nursingscholar@usp.br
_version_ 1800221735598948352