A vivência de um estudante de enfermagem em uma equipe interdisciplinar: fábrica de idéias
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2001 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41218 |
Resumo: | The experience of the Curricular Training in a mental health work attendance to out-patients, CAPS, lead to this study development in the attempt to understand and characterize interdisciplinary team in this institution, as well as to understand the admittance of a nursing student in this team. The analysis of the replies disclosed that in the reports is found the concept of interdiscipline as well as of the multidiscipline (work in compartments). The conception with has of the model of assistence and of the admittance of the project in it is compatible with the conceptions that establish the description of the work: flexibility, the projects inter-relation the enlarged practice and the psychosocial rehabilitation. The fact that the service has a Program of lecturing- Assistence Integration, "naturalizes"and validates the participation of a nursing student in the projects of assistance or sociability. |
id |
USP-24_3c7a4fcdad436184cbfd7da1acffd5ef |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/41218 |
network_acronym_str |
USP-24 |
network_name_str |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
A vivência de um estudante de enfermagem em uma equipe interdisciplinar: fábrica de idéiasThe undergraduate nursing students experience as a member of a multidisciplinary team: factory of ideasPatient care teamMental healthPsychiatric nursingEquipe de assistência ao pacienteSaúde mentalEnfermagem psiquiátricaThe experience of the Curricular Training in a mental health work attendance to out-patients, CAPS, lead to this study development in the attempt to understand and characterize interdisciplinary team in this institution, as well as to understand the admittance of a nursing student in this team. The analysis of the replies disclosed that in the reports is found the concept of interdiscipline as well as of the multidiscipline (work in compartments). The conception with has of the model of assistence and of the admittance of the project in it is compatible with the conceptions that establish the description of the work: flexibility, the projects inter-relation the enlarged practice and the psychosocial rehabilitation. The fact that the service has a Program of lecturing- Assistence Integration, "naturalizes"and validates the participation of a nursing student in the projects of assistance or sociability.A experiência do Estágio Curricular em um serviço de atendimento à saúde mental, extra-hospitalar, o CAPS, levou ao desenvolvimento deste estudo na tentativa de entender e caracterizar uma equipe interdisciplinar nesta instituição, assim como, compreender a inserção de uma estudante de enfermagem nesta equipe. A análise das respostas revelou que nos discursos, encontra-se o conceito de interdisciplinaridade assim como o de multidisciplinaridade (trabalho compartimentado). A concepção que se tem do modelo assistencial e da inserção do projeto neste modelo, é compatível com as noções que fundamentam a descrição do serviço: flexibilidade, inter-relação dos projetos, a clínica ampliada e a reabilitação psicossocial. O fato do serviço ter um Programa de Integração Docente-Assistencial, "naturaliza" e valida a participação de uma estudante de enfermagem nos projetos assistenciais ou de sociabilidade.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2001-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/4121810.1590/S0080-62342001000200002Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 35 n. 2 (2001); 100-107Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 35 No. 2 (2001); 100-107Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 35 Núm. 2 (2001); 100-1071980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41218/44770http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVaie, SylviaBarros, Sônia2012-08-31T18:45:32Zoai:revistas.usp.br:article/41218Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2012-08-31T18:45:32Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A vivência de um estudante de enfermagem em uma equipe interdisciplinar: fábrica de idéias The undergraduate nursing students experience as a member of a multidisciplinary team: factory of ideas |
title |
A vivência de um estudante de enfermagem em uma equipe interdisciplinar: fábrica de idéias |
spellingShingle |
A vivência de um estudante de enfermagem em uma equipe interdisciplinar: fábrica de idéias Vaie, Sylvia Patient care team Mental health Psychiatric nursing Equipe de assistência ao paciente Saúde mental Enfermagem psiquiátrica |
title_short |
A vivência de um estudante de enfermagem em uma equipe interdisciplinar: fábrica de idéias |
title_full |
A vivência de um estudante de enfermagem em uma equipe interdisciplinar: fábrica de idéias |
title_fullStr |
A vivência de um estudante de enfermagem em uma equipe interdisciplinar: fábrica de idéias |
title_full_unstemmed |
A vivência de um estudante de enfermagem em uma equipe interdisciplinar: fábrica de idéias |
title_sort |
A vivência de um estudante de enfermagem em uma equipe interdisciplinar: fábrica de idéias |
author |
Vaie, Sylvia |
author_facet |
Vaie, Sylvia Barros, Sônia |
author_role |
author |
author2 |
Barros, Sônia |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vaie, Sylvia Barros, Sônia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Patient care team Mental health Psychiatric nursing Equipe de assistência ao paciente Saúde mental Enfermagem psiquiátrica |
topic |
Patient care team Mental health Psychiatric nursing Equipe de assistência ao paciente Saúde mental Enfermagem psiquiátrica |
description |
The experience of the Curricular Training in a mental health work attendance to out-patients, CAPS, lead to this study development in the attempt to understand and characterize interdisciplinary team in this institution, as well as to understand the admittance of a nursing student in this team. The analysis of the replies disclosed that in the reports is found the concept of interdiscipline as well as of the multidiscipline (work in compartments). The conception with has of the model of assistence and of the admittance of the project in it is compatible with the conceptions that establish the description of the work: flexibility, the projects inter-relation the enlarged practice and the psychosocial rehabilitation. The fact that the service has a Program of lecturing- Assistence Integration, "naturalizes"and validates the participation of a nursing student in the projects of assistance or sociability. |
publishDate |
2001 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2001-06-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41218 10.1590/S0080-62342001000200002 |
url |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41218 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0080-62342001000200002 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41218/44770 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 35 n. 2 (2001); 100-107 Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 35 No. 2 (2001); 100-107 Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 35 Núm. 2 (2001); 100-107 1980-220X 0080-6234 reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
collection |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||nursingscholar@usp.br |
_version_ |
1800221730878259201 |