A vivência de um estudante de enfermagem em uma equipe interdisciplinar: fábrica de idéias

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vaie, Sylvia
Data de Publicação: 2001
Outros Autores: Barros, Sônia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41218
Resumo: The experience of the Curricular Training in a mental health work attendance to out-patients, CAPS, lead to this study development in the attempt to understand and characterize interdisciplinary team in this institution, as well as to understand the admittance of a nursing student in this team. The analysis of the replies disclosed that in the reports is found the concept of interdiscipline as well as of the multidiscipline (work in compartments). The conception with has of the model of assistence and of the admittance of the project in it is compatible with the conceptions that establish the description of the work: flexibility, the projects inter-relation the enlarged practice and the psychosocial rehabilitation. The fact that the service has a Program of lecturing- Assistence Integration, "naturalizes"and validates the participation of a nursing student in the projects of assistance or sociability.
id USP-24_3c7a4fcdad436184cbfd7da1acffd5ef
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/41218
network_acronym_str USP-24
network_name_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository_id_str
spelling A vivência de um estudante de enfermagem em uma equipe interdisciplinar: fábrica de idéiasThe undergraduate nursing students experience as a member of a multidisciplinary team: factory of ideasPatient care teamMental healthPsychiatric nursingEquipe de assistência ao pacienteSaúde mentalEnfermagem psiquiátricaThe experience of the Curricular Training in a mental health work attendance to out-patients, CAPS, lead to this study development in the attempt to understand and characterize interdisciplinary team in this institution, as well as to understand the admittance of a nursing student in this team. The analysis of the replies disclosed that in the reports is found the concept of interdiscipline as well as of the multidiscipline (work in compartments). The conception with has of the model of assistence and of the admittance of the project in it is compatible with the conceptions that establish the description of the work: flexibility, the projects inter-relation the enlarged practice and the psychosocial rehabilitation. The fact that the service has a Program of lecturing- Assistence Integration, "naturalizes"and validates the participation of a nursing student in the projects of assistance or sociability.A experiência do Estágio Curricular em um serviço de atendimento à saúde mental, extra-hospitalar, o CAPS, levou ao desenvolvimento deste estudo na tentativa de entender e caracterizar uma equipe interdisciplinar nesta instituição, assim como, compreender a inserção de uma estudante de enfermagem nesta equipe. A análise das respostas revelou que nos discursos, encontra-se o conceito de interdisciplinaridade assim como o de multidisciplinaridade (trabalho compartimentado). A concepção que se tem do modelo assistencial e da inserção do projeto neste modelo, é compatível com as noções que fundamentam a descrição do serviço: flexibilidade, inter-relação dos projetos, a clínica ampliada e a reabilitação psicossocial. O fato do serviço ter um Programa de Integração Docente-Assistencial, "naturaliza" e valida a participação de uma estudante de enfermagem nos projetos assistenciais ou de sociabilidade.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2001-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/4121810.1590/S0080-62342001000200002Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 35 n. 2 (2001); 100-107Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 35 No. 2 (2001); 100-107Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 35 Núm. 2 (2001); 100-1071980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41218/44770http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVaie, SylviaBarros, Sônia2012-08-31T18:45:32Zoai:revistas.usp.br:article/41218Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2012-08-31T18:45:32Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv A vivência de um estudante de enfermagem em uma equipe interdisciplinar: fábrica de idéias
The undergraduate nursing students experience as a member of a multidisciplinary team: factory of ideas
title A vivência de um estudante de enfermagem em uma equipe interdisciplinar: fábrica de idéias
spellingShingle A vivência de um estudante de enfermagem em uma equipe interdisciplinar: fábrica de idéias
Vaie, Sylvia
Patient care team
Mental health
Psychiatric nursing
Equipe de assistência ao paciente
Saúde mental
Enfermagem psiquiátrica
title_short A vivência de um estudante de enfermagem em uma equipe interdisciplinar: fábrica de idéias
title_full A vivência de um estudante de enfermagem em uma equipe interdisciplinar: fábrica de idéias
title_fullStr A vivência de um estudante de enfermagem em uma equipe interdisciplinar: fábrica de idéias
title_full_unstemmed A vivência de um estudante de enfermagem em uma equipe interdisciplinar: fábrica de idéias
title_sort A vivência de um estudante de enfermagem em uma equipe interdisciplinar: fábrica de idéias
author Vaie, Sylvia
author_facet Vaie, Sylvia
Barros, Sônia
author_role author
author2 Barros, Sônia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vaie, Sylvia
Barros, Sônia
dc.subject.por.fl_str_mv Patient care team
Mental health
Psychiatric nursing
Equipe de assistência ao paciente
Saúde mental
Enfermagem psiquiátrica
topic Patient care team
Mental health
Psychiatric nursing
Equipe de assistência ao paciente
Saúde mental
Enfermagem psiquiátrica
description The experience of the Curricular Training in a mental health work attendance to out-patients, CAPS, lead to this study development in the attempt to understand and characterize interdisciplinary team in this institution, as well as to understand the admittance of a nursing student in this team. The analysis of the replies disclosed that in the reports is found the concept of interdiscipline as well as of the multidiscipline (work in compartments). The conception with has of the model of assistence and of the admittance of the project in it is compatible with the conceptions that establish the description of the work: flexibility, the projects inter-relation the enlarged practice and the psychosocial rehabilitation. The fact that the service has a Program of lecturing- Assistence Integration, "naturalizes"and validates the participation of a nursing student in the projects of assistance or sociability.
publishDate 2001
dc.date.none.fl_str_mv 2001-06-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41218
10.1590/S0080-62342001000200002
url https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41218
identifier_str_mv 10.1590/S0080-62342001000200002
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41218/44770
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
dc.source.none.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 35 n. 2 (2001); 100-107
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 35 No. 2 (2001); 100-107
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 35 Núm. 2 (2001); 100-107
1980-220X
0080-6234
reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
collection Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||nursingscholar@usp.br
_version_ 1800221730878259201