Dupla titulação em enfermagem: potencialidades e desafios de uma experiência de internacionalização acadêmica discente
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/155338 |
Resumo: | Objective: To share the experience of a Double Nursing degree promoted between the Nursing School of the Universidade de São Paulo and the Health Sciences Institute of the Universidade Católica Portuguesa, reflecting on the potentialities and challenges of this opportunity for graduate students. Method: This is an experience report presented in chronological order and of a descriptive nature. The double degree in Nursing was accomplished over a period of 6 months in a different institution from the institution of origin. Results: Among the activities developed during the Double Degree are: participating in examining boards, congresses, seminars, courses, meetings, lectures, colloquium, classes, research groups and technical visits to health services. A table presents and describes the main benefits of the experience experienced by the authors. Conclusion: When well-planned and well-developed, a double degree can promote personal, cultural and professional development of the students, favoring internationalization and contributing to the qualification of graduate programs. |
id |
USP-24_6221f0eba896d513785692327f7466a0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/155338 |
network_acronym_str |
USP-24 |
network_name_str |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Dupla titulação em enfermagem: potencialidades e desafios de uma experiência de internacionalização acadêmica discenteDoble titulación en enfermería: potencialidades y retos de una experiencia de internacionalización académica discenteDouble nursing degree: potentialities and challenges of an international student academic experienceEducationNursingGraduateInternational Educational ExchangeEducationNursingGraduateInternational Educational ExchangeEducationNursingGraduateInternational Educational ExchangeObjective: To share the experience of a Double Nursing degree promoted between the Nursing School of the Universidade de São Paulo and the Health Sciences Institute of the Universidade Católica Portuguesa, reflecting on the potentialities and challenges of this opportunity for graduate students. Method: This is an experience report presented in chronological order and of a descriptive nature. The double degree in Nursing was accomplished over a period of 6 months in a different institution from the institution of origin. Results: Among the activities developed during the Double Degree are: participating in examining boards, congresses, seminars, courses, meetings, lectures, colloquium, classes, research groups and technical visits to health services. A table presents and describes the main benefits of the experience experienced by the authors. Conclusion: When well-planned and well-developed, a double degree can promote personal, cultural and professional development of the students, favoring internationalization and contributing to the qualification of graduate programs.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2019-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/155338Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 52 (2018); e03311Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 52 (2018); e03311Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 52 (2018); e033111980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPenghttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/155338/151113http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNora, Carlise Rigon DallaSchaefer, RafaelaSchveitzer, Mariana CabralZoboli, Elma Lourdes Campos PavoneVieira, Margarida Maria2019-03-01T17:06:41Zoai:revistas.usp.br:article/155338Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2019-03-01T17:06:41Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Dupla titulação em enfermagem: potencialidades e desafios de uma experiência de internacionalização acadêmica discente Doble titulación en enfermería: potencialidades y retos de una experiencia de internacionalización académica discente Double nursing degree: potentialities and challenges of an international student academic experience |
title |
Dupla titulação em enfermagem: potencialidades e desafios de uma experiência de internacionalização acadêmica discente |
spellingShingle |
Dupla titulação em enfermagem: potencialidades e desafios de uma experiência de internacionalização acadêmica discente Nora, Carlise Rigon Dalla Education Nursing Graduate International Educational Exchange Education Nursing Graduate International Educational Exchange Education Nursing Graduate International Educational Exchange |
title_short |
Dupla titulação em enfermagem: potencialidades e desafios de uma experiência de internacionalização acadêmica discente |
title_full |
Dupla titulação em enfermagem: potencialidades e desafios de uma experiência de internacionalização acadêmica discente |
title_fullStr |
Dupla titulação em enfermagem: potencialidades e desafios de uma experiência de internacionalização acadêmica discente |
title_full_unstemmed |
Dupla titulação em enfermagem: potencialidades e desafios de uma experiência de internacionalização acadêmica discente |
title_sort |
Dupla titulação em enfermagem: potencialidades e desafios de uma experiência de internacionalização acadêmica discente |
author |
Nora, Carlise Rigon Dalla |
author_facet |
Nora, Carlise Rigon Dalla Schaefer, Rafaela Schveitzer, Mariana Cabral Zoboli, Elma Lourdes Campos Pavone Vieira, Margarida Maria |
author_role |
author |
author2 |
Schaefer, Rafaela Schveitzer, Mariana Cabral Zoboli, Elma Lourdes Campos Pavone Vieira, Margarida Maria |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nora, Carlise Rigon Dalla Schaefer, Rafaela Schveitzer, Mariana Cabral Zoboli, Elma Lourdes Campos Pavone Vieira, Margarida Maria |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Education Nursing Graduate International Educational Exchange Education Nursing Graduate International Educational Exchange Education Nursing Graduate International Educational Exchange |
topic |
Education Nursing Graduate International Educational Exchange Education Nursing Graduate International Educational Exchange Education Nursing Graduate International Educational Exchange |
description |
Objective: To share the experience of a Double Nursing degree promoted between the Nursing School of the Universidade de São Paulo and the Health Sciences Institute of the Universidade Católica Portuguesa, reflecting on the potentialities and challenges of this opportunity for graduate students. Method: This is an experience report presented in chronological order and of a descriptive nature. The double degree in Nursing was accomplished over a period of 6 months in a different institution from the institution of origin. Results: Among the activities developed during the Double Degree are: participating in examining boards, congresses, seminars, courses, meetings, lectures, colloquium, classes, research groups and technical visits to health services. A table presents and describes the main benefits of the experience experienced by the authors. Conclusion: When well-planned and well-developed, a double degree can promote personal, cultural and professional development of the students, favoring internationalization and contributing to the qualification of graduate programs. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-03-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/155338 |
url |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/155338 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/155338/151113 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 52 (2018); e03311 Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 52 (2018); e03311 Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 52 (2018); e03311 1980-220X 0080-6234 reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
collection |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||nursingscholar@usp.br |
_version_ |
1800221744800202752 |