Estágio curricular em enfermagem: transição de identidades
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2000 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41155 |
Resumo: | The purpose of this article is to describe nursing students clinical experience in the Maternal-Child and Psychiatric Nursing Department of the School of Nursing of the University of São Paulo (EEUSP). This activity has been implemented since 1996, not only to follow the demands of the Minimum Curriculum in Nursing, but also to give consistency to one of the purposes of the new curriculum of the EEUSP. This new purpose is concentrates on the facilitation of the transition process from being a student to being professional. The authors describe the experience of those involved in the process - Undergraduate student, faculty members and nurses making some considerations, regarding the results that demonstrate development of autonomy and responsibility in the future professional. |
id |
USP-24_821b5c683a290d2f3fa7e134fa1eb9f3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/41155 |
network_acronym_str |
USP-24 |
network_name_str |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Estágio curricular em enfermagem: transição de identidadesStudents clinical experience in nursing: transition of identitiesEducational nursingCurriculumEnsino de enfermagemCurriculumThe purpose of this article is to describe nursing students clinical experience in the Maternal-Child and Psychiatric Nursing Department of the School of Nursing of the University of São Paulo (EEUSP). This activity has been implemented since 1996, not only to follow the demands of the Minimum Curriculum in Nursing, but also to give consistency to one of the purposes of the new curriculum of the EEUSP. This new purpose is concentrates on the facilitation of the transition process from being a student to being professional. The authors describe the experience of those involved in the process - Undergraduate student, faculty members and nurses making some considerations, regarding the results that demonstrate development of autonomy and responsibility in the future professional.A experiência do "Estágio Curricular" no Departamento de Enfermagem Materno-Infantil e Psiquiátrica da Escola de Enfermagem da Universidade de São Paulo (EEUSP), é relatada não só como uma inovação para atender às exigências do Currículo Mínimo em Enfermagem, como para dar consistência à formação pretendida com o novo currículo da EEUSP. A proposta é de possibilitar ao aluno vivenciar um processo de transição do ser estudante para o ser profissional. As autoras fazem uma análise retrospectiva de como a experiência tem sido vivenciada pelos envolvidos - graduando, docente e enfermeiro assistencial, tecendo considerações acerca dos resultados que evidenciam indicadores de autonomia e de responsabilidade do futuro profissional.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2000-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/4115510.1590/S0080-62342000000200013Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 34 n. 2 (2000); 218-225Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 34 No. 2 (2000); 218-225Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 34 Núm. 2 (2000); 218-2251980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41155/44701http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBousso, Regina SzylitMerighi, Miriam Aparecida BarbosaRolim, Marli AlvesRiesco, Maria Luiza GonzalesAngelo, Margareth2012-08-31T18:27:08Zoai:revistas.usp.br:article/41155Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2012-08-31T18:27:08Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Estágio curricular em enfermagem: transição de identidades Students clinical experience in nursing: transition of identities |
title |
Estágio curricular em enfermagem: transição de identidades |
spellingShingle |
Estágio curricular em enfermagem: transição de identidades Bousso, Regina Szylit Educational nursing Curriculum Ensino de enfermagem Curriculum |
title_short |
Estágio curricular em enfermagem: transição de identidades |
title_full |
Estágio curricular em enfermagem: transição de identidades |
title_fullStr |
Estágio curricular em enfermagem: transição de identidades |
title_full_unstemmed |
Estágio curricular em enfermagem: transição de identidades |
title_sort |
Estágio curricular em enfermagem: transição de identidades |
author |
Bousso, Regina Szylit |
author_facet |
Bousso, Regina Szylit Merighi, Miriam Aparecida Barbosa Rolim, Marli Alves Riesco, Maria Luiza Gonzales Angelo, Margareth |
author_role |
author |
author2 |
Merighi, Miriam Aparecida Barbosa Rolim, Marli Alves Riesco, Maria Luiza Gonzales Angelo, Margareth |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bousso, Regina Szylit Merighi, Miriam Aparecida Barbosa Rolim, Marli Alves Riesco, Maria Luiza Gonzales Angelo, Margareth |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educational nursing Curriculum Ensino de enfermagem Curriculum |
topic |
Educational nursing Curriculum Ensino de enfermagem Curriculum |
description |
The purpose of this article is to describe nursing students clinical experience in the Maternal-Child and Psychiatric Nursing Department of the School of Nursing of the University of São Paulo (EEUSP). This activity has been implemented since 1996, not only to follow the demands of the Minimum Curriculum in Nursing, but also to give consistency to one of the purposes of the new curriculum of the EEUSP. This new purpose is concentrates on the facilitation of the transition process from being a student to being professional. The authors describe the experience of those involved in the process - Undergraduate student, faculty members and nurses making some considerations, regarding the results that demonstrate development of autonomy and responsibility in the future professional. |
publishDate |
2000 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2000-06-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41155 10.1590/S0080-62342000000200013 |
url |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41155 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0080-62342000000200013 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41155/44701 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 34 n. 2 (2000); 218-225 Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 34 No. 2 (2000); 218-225 Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 34 Núm. 2 (2000); 218-225 1980-220X 0080-6234 reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
collection |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||nursingscholar@usp.br |
_version_ |
1800221730800664576 |