Estágio curricular em enfermagem: transição de identidades

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bousso, Regina Szylit
Data de Publicação: 2000
Outros Autores: Merighi, Miriam Aparecida Barbosa, Rolim, Marli Alves, Riesco, Maria Luiza Gonzales, Angelo, Margareth
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41155
Resumo: The purpose of this article is to describe nursing students clinical experience in the Maternal-Child and Psychiatric Nursing Department of the School of Nursing of the University of São Paulo (EEUSP). This activity has been implemented since 1996, not only to follow the demands of the Minimum Curriculum in Nursing, but also to give consistency to one of the purposes of the new curriculum of the EEUSP. This new purpose is concentrates on the facilitation of the transition process from being a student to being professional. The authors describe the experience of those involved in the process - Undergraduate student, faculty members and nurses making some considerations, regarding the results that demonstrate development of autonomy and responsibility in the future professional.
id USP-24_821b5c683a290d2f3fa7e134fa1eb9f3
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/41155
network_acronym_str USP-24
network_name_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository_id_str
spelling Estágio curricular em enfermagem: transição de identidadesStudents clinical experience in nursing: transition of identitiesEducational nursingCurriculumEnsino de enfermagemCurriculumThe purpose of this article is to describe nursing students clinical experience in the Maternal-Child and Psychiatric Nursing Department of the School of Nursing of the University of São Paulo (EEUSP). This activity has been implemented since 1996, not only to follow the demands of the Minimum Curriculum in Nursing, but also to give consistency to one of the purposes of the new curriculum of the EEUSP. This new purpose is concentrates on the facilitation of the transition process from being a student to being professional. The authors describe the experience of those involved in the process - Undergraduate student, faculty members and nurses making some considerations, regarding the results that demonstrate development of autonomy and responsibility in the future professional.A experiência do "Estágio Curricular" no Departamento de Enfermagem Materno-Infantil e Psiquiátrica da Escola de Enfermagem da Universidade de São Paulo (EEUSP), é relatada não só como uma inovação para atender às exigências do Currículo Mínimo em Enfermagem, como para dar consistência à formação pretendida com o novo currículo da EEUSP. A proposta é de possibilitar ao aluno vivenciar um processo de transição do ser estudante para o ser profissional. As autoras fazem uma análise retrospectiva de como a experiência tem sido vivenciada pelos envolvidos - graduando, docente e enfermeiro assistencial, tecendo considerações acerca dos resultados que evidenciam indicadores de autonomia e de responsabilidade do futuro profissional.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2000-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/4115510.1590/S0080-62342000000200013Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 34 n. 2 (2000); 218-225Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 34 No. 2 (2000); 218-225Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 34 Núm. 2 (2000); 218-2251980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41155/44701http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBousso, Regina SzylitMerighi, Miriam Aparecida BarbosaRolim, Marli AlvesRiesco, Maria Luiza GonzalesAngelo, Margareth2012-08-31T18:27:08Zoai:revistas.usp.br:article/41155Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2012-08-31T18:27:08Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Estágio curricular em enfermagem: transição de identidades
Students clinical experience in nursing: transition of identities
title Estágio curricular em enfermagem: transição de identidades
spellingShingle Estágio curricular em enfermagem: transição de identidades
Bousso, Regina Szylit
Educational nursing
Curriculum
Ensino de enfermagem
Curriculum
title_short Estágio curricular em enfermagem: transição de identidades
title_full Estágio curricular em enfermagem: transição de identidades
title_fullStr Estágio curricular em enfermagem: transição de identidades
title_full_unstemmed Estágio curricular em enfermagem: transição de identidades
title_sort Estágio curricular em enfermagem: transição de identidades
author Bousso, Regina Szylit
author_facet Bousso, Regina Szylit
Merighi, Miriam Aparecida Barbosa
Rolim, Marli Alves
Riesco, Maria Luiza Gonzales
Angelo, Margareth
author_role author
author2 Merighi, Miriam Aparecida Barbosa
Rolim, Marli Alves
Riesco, Maria Luiza Gonzales
Angelo, Margareth
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bousso, Regina Szylit
Merighi, Miriam Aparecida Barbosa
Rolim, Marli Alves
Riesco, Maria Luiza Gonzales
Angelo, Margareth
dc.subject.por.fl_str_mv Educational nursing
Curriculum
Ensino de enfermagem
Curriculum
topic Educational nursing
Curriculum
Ensino de enfermagem
Curriculum
description The purpose of this article is to describe nursing students clinical experience in the Maternal-Child and Psychiatric Nursing Department of the School of Nursing of the University of São Paulo (EEUSP). This activity has been implemented since 1996, not only to follow the demands of the Minimum Curriculum in Nursing, but also to give consistency to one of the purposes of the new curriculum of the EEUSP. This new purpose is concentrates on the facilitation of the transition process from being a student to being professional. The authors describe the experience of those involved in the process - Undergraduate student, faculty members and nurses making some considerations, regarding the results that demonstrate development of autonomy and responsibility in the future professional.
publishDate 2000
dc.date.none.fl_str_mv 2000-06-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41155
10.1590/S0080-62342000000200013
url https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41155
identifier_str_mv 10.1590/S0080-62342000000200013
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41155/44701
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
dc.source.none.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 34 n. 2 (2000); 218-225
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 34 No. 2 (2000); 218-225
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 34 Núm. 2 (2000); 218-225
1980-220X
0080-6234
reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
collection Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||nursingscholar@usp.br
_version_ 1800221730800664576