Evaluación del razonamiento científico y comunicación oral y escrita en el licenciado en enfermería

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Demandes, Ingrid
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Latrach, Cecilia A., Febre, Naldy Pamela, Muñoz, Claudia, Torres, Pamela, Retamal, Jessica
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
eng
Título da fonte: Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/48115
Resumo: This descriptive, cross-sectional study was performed in Santiago de Chile, with the objective to evaluate the scientific reasoning and the oral and written communication of nursing graduates. The sample consisted of 37 nursing graduates who participated in the three stages of the study: I) creation and validation of the instrument; II) training the faculty participating in the study to apply the instrument uniformly; and III) application of the instrument and data analysis. The data show different percentages regarding this competency, with the predominance of scientific reasoning (83.16%), followed by oral and written communication (78.37%). In conclusion, this study demonstrates the value for nursing schools to implement a formal evaluation that allows for determining the profile of nursing graduates, guaranteeing the quality of their training and education.
id USP-24_8cb6468250ea0d1d1416fced5663eeea
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/48115
network_acronym_str USP-24
network_name_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository_id_str
spelling Evaluación del razonamiento científico y comunicación oral y escrita en el licenciado en enfermeríaAvaliação do raciocínio científico e comunicação oral e escrita no graduado em enfermagemThe evaluation of nursing graduates' scientific reasoning and oral and written communicationEducação em enfermagemEstudantes de enfermagemComunicaçãoEducación en enfermeríaEstudiantes de enfermeríaComunicaciónEducationnursingStudentsCommunicationThis descriptive, cross-sectional study was performed in Santiago de Chile, with the objective to evaluate the scientific reasoning and the oral and written communication of nursing graduates. The sample consisted of 37 nursing graduates who participated in the three stages of the study: I) creation and validation of the instrument; II) training the faculty participating in the study to apply the instrument uniformly; and III) application of the instrument and data analysis. The data show different percentages regarding this competency, with the predominance of scientific reasoning (83.16%), followed by oral and written communication (78.37%). In conclusion, this study demonstrates the value for nursing schools to implement a formal evaluation that allows for determining the profile of nursing graduates, guaranteeing the quality of their training and education.Estudio descriptivo, transversal, realizado en Santiago de Chile. Tuvo como objetivo evaluar el razonamiento científico y comunicación oral y escrita en el licenciado en enfermería. Muestra constituida por 37 estudiantes licenciados en la carrera de enfermería. La investigación fue diseñada en tres etapas: I) creación y validación del instrumento; II) capacitación del equipo de docentes participantes para la aplicación uniforme del instrumento; III) aplicación del instrumento y análisis de datos. Los principales resultados muestran porcentajes diferentes de competencia obtenidos por los licenciados en enfermería, prevaleciendo el logro del razonamiento científico (83,16%); seguido de la comunicación oral y escrita (78,37%). Esta investigación muestra la utilidad para las Escuelas de Enfermería de implementar un sistema para evaluar el perfil de egresados del grado de licenciado en enfermería que garantice la calidad de la formación.O presente trabalho trata-se de estudo descritivo e transversal realizado em Santiago do Chile, que teve como objetivo avaliar o raciocínio científico e a comunicação oral e escrita dos estudantes graduados em enfermagem. A amostra foi constituída por 37 estudantes graduados em enfermagem que participaram da pesquisa concebida em três etapas: I) criação e validação do instrumento; II) formação dos professores participantes da equipe para aplicação uniforme do instrumento; III) aplicação do instrumento e análise de dados. Os dados mostram diferentes porcentagens desta competência, predominando o raciocínio científico (83,16%), seguido de comunicação oral e escrita (78,37%). Conclui-se que esta pesquisa demonstra a utilidade para as escolas de enfermagem da implementação de uma avaliação formal que permita determinar o perfil de egresso do graduado em enfermagem garantindo a qualidade da formação.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2012-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/4811510.1590/S0080-62342012000400028Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 46 n. 4 (2012); 980-984Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 46 No. 4 (2012); 980-984Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 46 Núm. 4 (2012); 980-9841980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPspaenghttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/48115/51914https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/48115/51915http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDemandes, Ingrid Latrach, Cecilia A.Febre, Naldy PamelaMuñoz, Claudia Torres, Pamela Retamal, Jessica 2012-12-13T19:50:19Zoai:revistas.usp.br:article/48115Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2012-12-13T19:50:19Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Evaluación del razonamiento científico y comunicación oral y escrita en el licenciado en enfermería
Avaliação do raciocínio científico e comunicação oral e escrita no graduado em enfermagem
The evaluation of nursing graduates' scientific reasoning and oral and written communication
title Evaluación del razonamiento científico y comunicación oral y escrita en el licenciado en enfermería
spellingShingle Evaluación del razonamiento científico y comunicación oral y escrita en el licenciado en enfermería
Demandes, Ingrid
Educação em enfermagem
Estudantes de enfermagem
Comunicação
Educación en enfermería
Estudiantes de enfermería
Comunicación
Education
nursing
Students
Communication
title_short Evaluación del razonamiento científico y comunicación oral y escrita en el licenciado en enfermería
title_full Evaluación del razonamiento científico y comunicación oral y escrita en el licenciado en enfermería
title_fullStr Evaluación del razonamiento científico y comunicación oral y escrita en el licenciado en enfermería
title_full_unstemmed Evaluación del razonamiento científico y comunicación oral y escrita en el licenciado en enfermería
title_sort Evaluación del razonamiento científico y comunicación oral y escrita en el licenciado en enfermería
author Demandes, Ingrid
author_facet Demandes, Ingrid
Latrach, Cecilia A.
Febre, Naldy Pamela
Muñoz, Claudia
Torres, Pamela
Retamal, Jessica
author_role author
author2 Latrach, Cecilia A.
Febre, Naldy Pamela
Muñoz, Claudia
Torres, Pamela
Retamal, Jessica
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Demandes, Ingrid
Latrach, Cecilia A.
Febre, Naldy Pamela
Muñoz, Claudia
Torres, Pamela
Retamal, Jessica
dc.subject.por.fl_str_mv Educação em enfermagem
Estudantes de enfermagem
Comunicação
Educación en enfermería
Estudiantes de enfermería
Comunicación
Education
nursing
Students
Communication
topic Educação em enfermagem
Estudantes de enfermagem
Comunicação
Educación en enfermería
Estudiantes de enfermería
Comunicación
Education
nursing
Students
Communication
description This descriptive, cross-sectional study was performed in Santiago de Chile, with the objective to evaluate the scientific reasoning and the oral and written communication of nursing graduates. The sample consisted of 37 nursing graduates who participated in the three stages of the study: I) creation and validation of the instrument; II) training the faculty participating in the study to apply the instrument uniformly; and III) application of the instrument and data analysis. The data show different percentages regarding this competency, with the predominance of scientific reasoning (83.16%), followed by oral and written communication (78.37%). In conclusion, this study demonstrates the value for nursing schools to implement a formal evaluation that allows for determining the profile of nursing graduates, guaranteeing the quality of their training and education.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-08-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/48115
10.1590/S0080-62342012000400028
url https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/48115
identifier_str_mv 10.1590/S0080-62342012000400028
dc.language.iso.fl_str_mv spa
eng
language spa
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/48115/51914
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/48115/51915
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
dc.source.none.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 46 n. 4 (2012); 980-984
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 46 No. 4 (2012); 980-984
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 46 Núm. 4 (2012); 980-984
1980-220X
0080-6234
reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
collection Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||nursingscholar@usp.br
_version_ 1800221734996017152