An instrument to analyse secondary-level student's images about nurses

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Luchesi, Luciana Barizon
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Mendes, Isabel Amélia Costa, Shiniyashiki, Gilberto Tadeu, Costa Junior, Moacyr Lobo da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40354
Resumo: The objective of the present study was to perform a quantitative-descriptive pilot study, which would provide the support for a further construct validation of a data collection instrument to assess the perception of third-year secondary-level students about nursing. The data collection instrument was founded on Nursing History, Social Psychology, and Career Choice literatures, and was submitted to content validation by judges. The convenience sample consisted of 46 students, 28 of whom were women. Nursing occupied the eighth place in the ranking of social status among 14 professions. Regarding salary perception, nursing dropped to the ninth place. The association of Nursing with aspects that denote scientific knowledge suggests that the image of Nursing Practitioners should be updated among students in the city of Ribeirão Preto-SP.
id USP-24_9f03f5f5c31f1c365591c79063c14876
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/40354
network_acronym_str USP-24
network_name_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository_id_str
spelling An instrument to analyse secondary-level student's images about nursesElaboración de un instrumento para analizar la imagen del enfermero entre los alumnos de la enseñanza mediaElaboração de instrumento para análise da imagem do enfermeiro frente a alunos do ensino médioEnfermagemHistória da enfermagemAtitudeEscolha da profissãoEnfermeríaHistoria de la enfermeríaActitudSelección de profesiónNursingHistory of nursingAttitudeCareer choiceThe objective of the present study was to perform a quantitative-descriptive pilot study, which would provide the support for a further construct validation of a data collection instrument to assess the perception of third-year secondary-level students about nursing. The data collection instrument was founded on Nursing History, Social Psychology, and Career Choice literatures, and was submitted to content validation by judges. The convenience sample consisted of 46 students, 28 of whom were women. Nursing occupied the eighth place in the ranking of social status among 14 professions. Regarding salary perception, nursing dropped to the ninth place. The association of Nursing with aspects that denote scientific knowledge suggests that the image of Nursing Practitioners should be updated among students in the city of Ribeirão Preto-SP.El objetivo del presente trabajo fue realizar un estudio cuantitativo y descriptivo piloto que apoyará la futura validación de constructo de un instrumento de recolección de datos para analizar la percepción, de los alumnos del tercer año de enseñanza media, sobre la Enfermería. El instrumento de recolección de datos tuvo como base: la literatura de la Historia de la Enfermería, la Psicología Social y la Elección de una Carrera; fue sometido a la validación del contenido por jueces. La muestra por conveniencia fue constituida de 46 alumnos, siendo 28 del sexo femenino. La Enfermería quedó en 8º lugar en el status social en un ranking de 14 profesiones. Con relación a la percepción salarial la Enfermería cayó al 9º lugar. La asociación de la Enfermería, con aspectos que denotan conocimiento científico, sugiere la actualización de la imagen del Profesional de Enfermería junto a los estudiantes en el municipio de Ribeirao Preto-SP.O objetivo do presente trabalho foi a realização de um estudo quantitativo-descritivo piloto, que apoiará a futura validação de constructo de um instrumento de coleta de dados para analisar a percepção de alunos do terceiro ano do ensino médio sobre a Enfermagem. O instrumento de coleta de dados teve como base a literatura de História da Enfermagem, Psicologia Social e Escolha de Carreira e foi submetido à validação de conteúdo por juízes. A amostra de conveniência foi constituída de 46 alunos, sendo 28 do sexo feminino. A Enfermagem ficou em 8º lugar no status social em um ranking de 14 profissões. Com relação à percepção salarial à Enfermagem caiu para o 9º lugar. A associação da Enfermagem com aspectos que denotam conhecimento científico sugere a atualização da imagem do Profissional de Enfermagem junto aos estudantes no município de Ribeirão Preto-SP.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2009-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/4035410.1590/S0080-62342009000200003Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 43 n. 2 (2009); 272-278Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 43 No. 2 (2009); 272-278Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 43 Núm. 2 (2009); 272-2781980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40354/43275https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40354/43276http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLuchesi, Luciana BarizonMendes, Isabel Amélia CostaShiniyashiki, Gilberto TadeuCosta Junior, Moacyr Lobo da2012-08-29T20:11:55Zoai:revistas.usp.br:article/40354Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2012-08-29T20:11:55Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv An instrument to analyse secondary-level student's images about nurses
Elaboración de un instrumento para analizar la imagen del enfermero entre los alumnos de la enseñanza media
Elaboração de instrumento para análise da imagem do enfermeiro frente a alunos do ensino médio
title An instrument to analyse secondary-level student's images about nurses
spellingShingle An instrument to analyse secondary-level student's images about nurses
Luchesi, Luciana Barizon
Enfermagem
História da enfermagem
Atitude
Escolha da profissão
Enfermería
Historia de la enfermería
Actitud
Selección de profesión
Nursing
History of nursing
Attitude
Career choice
title_short An instrument to analyse secondary-level student's images about nurses
title_full An instrument to analyse secondary-level student's images about nurses
title_fullStr An instrument to analyse secondary-level student's images about nurses
title_full_unstemmed An instrument to analyse secondary-level student's images about nurses
title_sort An instrument to analyse secondary-level student's images about nurses
author Luchesi, Luciana Barizon
author_facet Luchesi, Luciana Barizon
Mendes, Isabel Amélia Costa
Shiniyashiki, Gilberto Tadeu
Costa Junior, Moacyr Lobo da
author_role author
author2 Mendes, Isabel Amélia Costa
Shiniyashiki, Gilberto Tadeu
Costa Junior, Moacyr Lobo da
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Luchesi, Luciana Barizon
Mendes, Isabel Amélia Costa
Shiniyashiki, Gilberto Tadeu
Costa Junior, Moacyr Lobo da
dc.subject.por.fl_str_mv Enfermagem
História da enfermagem
Atitude
Escolha da profissão
Enfermería
Historia de la enfermería
Actitud
Selección de profesión
Nursing
History of nursing
Attitude
Career choice
topic Enfermagem
História da enfermagem
Atitude
Escolha da profissão
Enfermería
Historia de la enfermería
Actitud
Selección de profesión
Nursing
History of nursing
Attitude
Career choice
description The objective of the present study was to perform a quantitative-descriptive pilot study, which would provide the support for a further construct validation of a data collection instrument to assess the perception of third-year secondary-level students about nursing. The data collection instrument was founded on Nursing History, Social Psychology, and Career Choice literatures, and was submitted to content validation by judges. The convenience sample consisted of 46 students, 28 of whom were women. Nursing occupied the eighth place in the ranking of social status among 14 professions. Regarding salary perception, nursing dropped to the ninth place. The association of Nursing with aspects that denote scientific knowledge suggests that the image of Nursing Practitioners should be updated among students in the city of Ribeirão Preto-SP.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-06-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40354
10.1590/S0080-62342009000200003
url https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40354
identifier_str_mv 10.1590/S0080-62342009000200003
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40354/43275
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40354/43276
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
dc.source.none.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 43 n. 2 (2009); 272-278
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 43 No. 2 (2009); 272-278
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 43 Núm. 2 (2009); 272-278
1980-220X
0080-6234
reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
collection Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||nursingscholar@usp.br
_version_ 1800221725041885184