Construção e validação de diagnósticos de enfermagem para a pessoa com úlcera do pé diabético*

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Halene Cristina Dias de Armada e
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Acioli, Sonia, Fuly, Patricia dos Santos Claro, Nóbrega, Maria Miriam Lima da, Lins, Silvia Maria de Sá Basílio, Menezes, Harlon França de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
por
Título da fonte: Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/197420
Resumo: Objective: To construct and validate nursing diagnoses statements of the International Classification for Nursing Practice (ICNP®) for the person with diabetic foot ulcer being followed up in primary health care. Method: This is a methodological study structured in four stages: identification of terms; cross-mapping of identified terms with ICNP terms®, version 2019/2020; construction of nursing diagnoses statements and organization with Orem’s Theory of Self-care; and content validation by expert nurses working in primary care, with those with Content Validity Index (CVI) ≥ 0.80 being considered valid. Results: Eighty-one diagnostic statements were constructed, five of which were positive, 67 negative, and nine risky. Of these, 58 were included in ICNP® and 23 were not, 51% of which were categorized as self-care requirements related to health changes. Conclusion: ICNP® subsidized the construction of a technical product, which can be consulted and used by nurses and will allow the strengthening of the standardization of a specific language in the context of care for people with diabetic foot ulcers in primary health care.
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Method: This is a methodological study structured in four stages: identification of terms; cross-mapping of identified terms with ICNP terms®, version 2019/2020; construction of nursing diagnoses statements and organization with Orem’s Theory of Self-care; and content validation by expert nurses working in primary care, with those with Content Validity Index (CVI) ≥ 0.80 being considered valid. Results: Eighty-one diagnostic statements were constructed, five of which were positive, 67 negative, and nine risky. Of these, 58 were included in ICNP® and 23 were not, 51% of which were categorized as self-care requirements related to health changes. Conclusion: ICNP® subsidized the construction of a technical product, which can be consulted and used by nurses and will allow the strengthening of the standardization of a specific language in the context of care for people with diabetic foot ulcers in primary health care.Objetivo: Construir e validar enunciados de diagnósticos de enfermagem da Classificação Internacional para a Prática de Enfermagem (CIPE®) para a pessoa com úlcera de pé diabético em acompanhamento na atenção primária à saúde. Método: Estudo metodológico, estruturado em quatro etapas: identificação de termos; mapeamento cruzado dos termos identificados com os termos da CIPE®, versão 2019/2020; construção dos enunciados de diagnósticos de enfermagem e organização com a Teoria do Autocuidado de Orem; e validação de conteúdo por enfermeiros peritos atuantes na atenção primária, sendo considerados válidos aqueles com Índice de Validade de Conteúdo (IVC) ≥ 0.80. Resultados: Foram construídos 81 enunciados de diagnósticos, sendo cinco positivos, 67 negativos e nove de risco. Desses, 58 eram constantes na CIPE® e 23 não constantes, sendo 51% categorizados como requisitos de autocuidado relativos às alterações de saúde. Conclusão: A CIPE® subsidiou a construção de um produto técnico, passível de consulta e utilização pelos enfermeiros, o qual permitirá o fortalecimento da padronização de uma linguagem própria no contexto do cuidado à pessoa com úlcera do pé diabético na atenção primária à saúde.Objetivo: Construir y validar enunciados de diagnósticos de enfermería de la Clasificación Internacional para la Práctica de Enfermería (CIPE®) para el paciente con úlcera del pie diabético en acompañamiento en la atención primaria a la salud. Método: Estudio metodológico, estructurado en cuatro etapas: identificación de términos; mapeo cruzado de los términos identificados con los términos de la CIPE®, versión 2019/2020; construcción de los enunciados de diagnósticos de enfermería y organización con la Teoría del Autocuidado de Orem; y validez de contenido por enfermeros expertos actuantes en la atención primaria, siendo considerado validos aquellos con Índice de Validez de Contenido (IVC) ≥ 0.80. Resultados: Fueron construidos 81 enunciados de diagnósticos, siendo cinco positivos, 67 negativos y nueve de riesgo. De esos, 58 eran constantes en la CIPE® y 23 no constantes, siendo un 51% categorizados como requisitos de autocuidado relativos a las alteraciones de salud. Conclusión: La CIPE® subvencionó la construcción de un producto técnico, que se puede consultar y utilizar entre los profesionales de enfermería, el cual permitirá el fortalecimiento de la estandarización de un lenguaje propio en el contexto del cuidado al paciente con úlcera del pie diabético en la atención primaria a la salud.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2022-05-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/19742010.1590/1980-220X-REEUSP-2022-0022ptRevista da Escola de Enfermagem da USP; v. 56 (2022); e20220022Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 56 (2022); e20220022Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 56 (2022); e202200221980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPengporhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/197420/181756https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/197420/181755http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Halene Cristina Dias de Armada eAcioli, SoniaFuly, Patricia dos Santos ClaroNóbrega, Maria Miriam Lima daLins, Silvia Maria de Sá BasílioMenezes, Harlon França de2022-05-06T17:17:03Zoai:revistas.usp.br:article/197420Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2022-05-06T17:17:03Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
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