Teaching of gerontogeriatric nursing and complexity

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Silvana Sidney Costa
Data de Publicação: 2006
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41532
Resumo: The present study had the objectives of identifying the characteristics of gerontogeriatric nursing and of reflecting on this teaching, based on identified characteristics, in the light of Complexity. A qualitative research, its data sources were nine proceedings volumes of Brazilian Nursing congresses and seven Brazilian nursing publications of the 1991-2000 period. The main body of this article was comprised of 16 scientific articles; QRSNUD* IST4 was used for analysis. Results showed that this teaching does take place, and it is carried out through: mandatory disciplines in the curriculum; practical activities; activities during curricular training; extra-curricular activities; participation on specific or general Nursing events in which studies are presented; other activities. To use the principles of Complexity is tantamount to perceiving educative teaching as trying to convey a culture that will enable future workers to understand the human condition and to think in a contextualized, open, globalized, ethical way.
id USP-24_b0c31cc0e8ab2e9b17add2013a7da807
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/41532
network_acronym_str USP-24
network_name_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository_id_str
spelling Teaching of gerontogeriatric nursing and complexityEnseñanza de la enfermería gerontogeriátrica y la complejidadO ensino da enfermagem gerontogeriátrica e a complexidadeEducação em enfermagemEnfermagem geriátrica^i1^seducaGeriatriaEducación en enfermeríaEnfermería geriátrica^i3^seducacGeriatríaEducationnursingGeriatric nursing^i2^seducatGeriatricsThe present study had the objectives of identifying the characteristics of gerontogeriatric nursing and of reflecting on this teaching, based on identified characteristics, in the light of Complexity. A qualitative research, its data sources were nine proceedings volumes of Brazilian Nursing congresses and seven Brazilian nursing publications of the 1991-2000 period. The main body of this article was comprised of 16 scientific articles; QRSNUD* IST4 was used for analysis. Results showed that this teaching does take place, and it is carried out through: mandatory disciplines in the curriculum; practical activities; activities during curricular training; extra-curricular activities; participation on specific or general Nursing events in which studies are presented; other activities. To use the principles of Complexity is tantamount to perceiving educative teaching as trying to convey a culture that will enable future workers to understand the human condition and to think in a contextualized, open, globalized, ethical way.Los objetivos de este estudio fueron: identificar las características de la enseñanza de la enfermería gerontogeriátrica; reflexionar sobre esta enseñanza, partiendo de las características identificadas, a la luz de la Complejidad. Se trata de una investigación cualitativa que tuvo como fuente de datos nueve libros de resúmenes de congresos brasileños de enfermería y siete periódicos de enfermería nacional, del período de 1991 al 2000. El corpus estuvo compuesto por 16 artículos científicos y se utilizó el QRS-NUD* IST4 para el análisis. Los resultados mostraron la existencia de esta enseñanza, por medio de: materias en el currículo; actividades prácticas; actividades durante la práctica curricular; actividades extracurriculares; participación en eventos específicos o de enfermería, con presentación de trabajos; otras actividades. Reflexionar sobre la enseñanza de la enfermería geronto-geriátrica, por medio de la Complejidad, es percibir la enseñanza en cuanto instancia que intenta transmitir una cultura que permita al futuro trabajador: comprender la condición humana; pensar de forma contextualizada, abierta, globalizada, ética.Foram objetivos deste estudo: identificar as características do ensino da enfermagem geronto-geriátrica; refletir sobre este ensino, partindo das características identificadas, à luz da Complexidade. Pesquisa qualitativa, teve como fonte de dados nove livros-resumo de congressos brasileiros de enfermagem e sete periódicos da enfermagem nacional, do período de 1991 a 2000. O corpus foi composto por 16 artigos científicos e utilizou-se o QRSNUD* IST4 para análise. Os resultados mostraram a existência deste ensino, por meio de: matérias no currículo; atividades práticas; atividades durante estágio curricular; atividades extracurriculares; participação em eventos específicos ou da enfermagem, com apresentação de trabalhos; outras atividades. Refletir sobre o ensino da enfermagem geronto-geriátrica, por meio da Complexidade, é perceber o ensino enquanto instância que procure transmitir uma cultura que permita ao futuro trabalhador: compreender a condição humana; pensar de forma contextualizada, aberta, globalizada, ética.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2006-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/4153210.1590/S0080-62342006000200011Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 40 n. 2 (2006); 228-235Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 40 No. 2 (2006); 228-235Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 40 Núm. 2 (2006); 228-2351980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41532/45128http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Silvana Sidney Costa2012-08-31T20:53:57Zoai:revistas.usp.br:article/41532Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2012-08-31T20:53:57Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Teaching of gerontogeriatric nursing and complexity
Enseñanza de la enfermería gerontogeriátrica y la complejidad
O ensino da enfermagem gerontogeriátrica e a complexidade
title Teaching of gerontogeriatric nursing and complexity
spellingShingle Teaching of gerontogeriatric nursing and complexity
Santos, Silvana Sidney Costa
Educação em enfermagem
Enfermagem geriátrica^i1^seduca
Geriatria
Educación en enfermería
Enfermería geriátrica^i3^seducac
Geriatría
Education
nursing
Geriatric nursing^i2^seducat
Geriatrics
title_short Teaching of gerontogeriatric nursing and complexity
title_full Teaching of gerontogeriatric nursing and complexity
title_fullStr Teaching of gerontogeriatric nursing and complexity
title_full_unstemmed Teaching of gerontogeriatric nursing and complexity
title_sort Teaching of gerontogeriatric nursing and complexity
author Santos, Silvana Sidney Costa
author_facet Santos, Silvana Sidney Costa
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Silvana Sidney Costa
dc.subject.por.fl_str_mv Educação em enfermagem
Enfermagem geriátrica^i1^seduca
Geriatria
Educación en enfermería
Enfermería geriátrica^i3^seducac
Geriatría
Education
nursing
Geriatric nursing^i2^seducat
Geriatrics
topic Educação em enfermagem
Enfermagem geriátrica^i1^seduca
Geriatria
Educación en enfermería
Enfermería geriátrica^i3^seducac
Geriatría
Education
nursing
Geriatric nursing^i2^seducat
Geriatrics
description The present study had the objectives of identifying the characteristics of gerontogeriatric nursing and of reflecting on this teaching, based on identified characteristics, in the light of Complexity. A qualitative research, its data sources were nine proceedings volumes of Brazilian Nursing congresses and seven Brazilian nursing publications of the 1991-2000 period. The main body of this article was comprised of 16 scientific articles; QRSNUD* IST4 was used for analysis. Results showed that this teaching does take place, and it is carried out through: mandatory disciplines in the curriculum; practical activities; activities during curricular training; extra-curricular activities; participation on specific or general Nursing events in which studies are presented; other activities. To use the principles of Complexity is tantamount to perceiving educative teaching as trying to convey a culture that will enable future workers to understand the human condition and to think in a contextualized, open, globalized, ethical way.
publishDate 2006
dc.date.none.fl_str_mv 2006-06-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41532
10.1590/S0080-62342006000200011
url https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41532
identifier_str_mv 10.1590/S0080-62342006000200011
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41532/45128
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
dc.source.none.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 40 n. 2 (2006); 228-235
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 40 No. 2 (2006); 228-235
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 40 Núm. 2 (2006); 228-235
1980-220X
0080-6234
reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
collection Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||nursingscholar@usp.br
_version_ 1800221732835950592