Educação permanente de profissionais de saúde em instituições públicas hospitalares
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Outros Autores: | , , , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40441 |
Resumo: | The objectives of this descriptive exploratory study were to identify, characterize and analyze educational activities developed with health professionals based on integrality, teamwork and permanent education. Data collection was carried out in three hospitals of the city of São Paulo, by means of key-informant interviews, representing all the professional categories. Interviews were recorded and transcribed, information was systematized into operational categories and storage in data bank. The results showed that educational activities aiming actions to recover health with the assistance of professionals of specific areas, revealed a distance from the integrality conception and team work. It was concluded that actions aiming education of health professionals emphasizes the individual clinical model, with fragmented actions of professional categories. So, we suggest reconsidering the integrated strategies of knowledge to promote integrality of hospital attention. |
id |
USP-24_b6783b568964bb13f91659df6c4d5e27 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/40441 |
network_acronym_str |
USP-24 |
network_name_str |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Educação permanente de profissionais de saúde em instituições públicas hospitalaresPermanent education of health professionals in public hospital organizationsEducación en el trabajo de los profisionales de la salud en hospitales públicosEducación continuadaRecursos humanos en saludCapacitación en servicioUnidades hospitalariasPersonal de hospitalEducação continuadaRecursos humanos em saúdeCapacitação em serviçoUnidades hospitalaresRecursos humanos em hospitalEducation^i2^scontinuHealth manpowerInservice trainingHospital unitsPersonnel hospitalThe objectives of this descriptive exploratory study were to identify, characterize and analyze educational activities developed with health professionals based on integrality, teamwork and permanent education. Data collection was carried out in three hospitals of the city of São Paulo, by means of key-informant interviews, representing all the professional categories. Interviews were recorded and transcribed, information was systematized into operational categories and storage in data bank. The results showed that educational activities aiming actions to recover health with the assistance of professionals of specific areas, revealed a distance from the integrality conception and team work. It was concluded that actions aiming education of health professionals emphasizes the individual clinical model, with fragmented actions of professional categories. So, we suggest reconsidering the integrated strategies of knowledge to promote integrality of hospital attention.Estudo exploratório-descrito cujos objetivos foram identificar, caracterizar e analisar as atividades educativas desenvolvidas com profissionais de saúde, à luz das concepções de integralidade, trabalho em equipe e educação permanente. A coleta de dados ocorreu em três hospitais do Município de São Paulo, através de entrevista dirigida a informantes-chave, representantes de todas as categorias profissionais. As entrevistas foram gravadas e transcritas, as informações sistematizadas em categorias operacionais e armazenadas em banco de dados. Os resultados mostram que predominaram atividades educativas voltadas às ações de recuperação da saúde, com participação de profissionais de áreas específicas, revelando um distanciamento da concepção de integralidade e de trabalho em equipe. Concluiu-se que as ações de educação dos profissionais de saúde reiteram o modelo clínico de assistência individual, com fragmentação das ações. Recomenda-se que elas sejam repensadas como estratégia integradora de saberes, capazes de promover a integralidade na atenção hospitalar.Estudio exploratorio-descriptivo cuyos objetivos fueron identificar, caracterizar y analisar las actividades educativas desarrolladas con profisionales de la salud, a la luz de concepciones de integralidad, trabajo en equipo y educación permanente.La colecta de datos ocurrió en tres hospitales del Municipio de São Paulo, a través de entrevista dirigida a informantes-clave, representantes de todas las categorías profisionales. Las entrevistas fueron grabadas y transcritas, las informaciones sistematizadas en categorías operacionales y almacenadas en banco de datos. Los resultados muestran que predominaron las actividades educativas hacia acciones de recuperación de la salud, con participación de profisionales de áreas específicas, revelando un distanciamiento de la concepción de integralidad y de trabajo en equipo. Concluyóse que las acciones de educación de los profisionales de salud reiteran el modelo clínico individual, con fragmentación de las acciones en las categorías profisionales. Estas acciones deberían ser repensadas como estrategia integradora de saberes, capazes de promover la integralidad en la atención hospitalaria.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2009-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/4044110.1590/S0080-62342009000600011Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 43 (2009): Número Especial 2; 1210-1215Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 43 (2009): special issue 2; 1210-1215Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 43 (2009): Número especial 2; 1210-12151980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40441/43450https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40441/43451http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTronchin, Daisy Maria RizattoMira, Vera LuciaPeduzzi, MarinaCiampone, Maria Helena TrenchMelleiro, Marta MariaSilva, Jaqueline Alcântara Marcelino daSilva, Adriana Marques daSoares, Jaqueline Maria de Sousa2012-08-29T20:28:59Zoai:revistas.usp.br:article/40441Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2012-08-29T20:28:59Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educação permanente de profissionais de saúde em instituições públicas hospitalares Permanent education of health professionals in public hospital organizations Educación en el trabajo de los profisionales de la salud en hospitales públicos |
title |
Educação permanente de profissionais de saúde em instituições públicas hospitalares |
spellingShingle |
Educação permanente de profissionais de saúde em instituições públicas hospitalares Tronchin, Daisy Maria Rizatto Educación continuada Recursos humanos en salud Capacitación en servicio Unidades hospitalarias Personal de hospital Educação continuada Recursos humanos em saúde Capacitação em serviço Unidades hospitalares Recursos humanos em hospital Education^i2^scontinu Health manpower Inservice training Hospital units Personnel hospital |
title_short |
Educação permanente de profissionais de saúde em instituições públicas hospitalares |
title_full |
Educação permanente de profissionais de saúde em instituições públicas hospitalares |
title_fullStr |
Educação permanente de profissionais de saúde em instituições públicas hospitalares |
title_full_unstemmed |
Educação permanente de profissionais de saúde em instituições públicas hospitalares |
title_sort |
Educação permanente de profissionais de saúde em instituições públicas hospitalares |
author |
Tronchin, Daisy Maria Rizatto |
author_facet |
Tronchin, Daisy Maria Rizatto Mira, Vera Lucia Peduzzi, Marina Ciampone, Maria Helena Trench Melleiro, Marta Maria Silva, Jaqueline Alcântara Marcelino da Silva, Adriana Marques da Soares, Jaqueline Maria de Sousa |
author_role |
author |
author2 |
Mira, Vera Lucia Peduzzi, Marina Ciampone, Maria Helena Trench Melleiro, Marta Maria Silva, Jaqueline Alcântara Marcelino da Silva, Adriana Marques da Soares, Jaqueline Maria de Sousa |
author2_role |
author author author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Tronchin, Daisy Maria Rizatto Mira, Vera Lucia Peduzzi, Marina Ciampone, Maria Helena Trench Melleiro, Marta Maria Silva, Jaqueline Alcântara Marcelino da Silva, Adriana Marques da Soares, Jaqueline Maria de Sousa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educación continuada Recursos humanos en salud Capacitación en servicio Unidades hospitalarias Personal de hospital Educação continuada Recursos humanos em saúde Capacitação em serviço Unidades hospitalares Recursos humanos em hospital Education^i2^scontinu Health manpower Inservice training Hospital units Personnel hospital |
topic |
Educación continuada Recursos humanos en salud Capacitación en servicio Unidades hospitalarias Personal de hospital Educação continuada Recursos humanos em saúde Capacitação em serviço Unidades hospitalares Recursos humanos em hospital Education^i2^scontinu Health manpower Inservice training Hospital units Personnel hospital |
description |
The objectives of this descriptive exploratory study were to identify, characterize and analyze educational activities developed with health professionals based on integrality, teamwork and permanent education. Data collection was carried out in three hospitals of the city of São Paulo, by means of key-informant interviews, representing all the professional categories. Interviews were recorded and transcribed, information was systematized into operational categories and storage in data bank. The results showed that educational activities aiming actions to recover health with the assistance of professionals of specific areas, revealed a distance from the integrality conception and team work. It was concluded that actions aiming education of health professionals emphasizes the individual clinical model, with fragmented actions of professional categories. So, we suggest reconsidering the integrated strategies of knowledge to promote integrality of hospital attention. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-12-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40441 10.1590/S0080-62342009000600011 |
url |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40441 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0080-62342009000600011 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40441/43450 https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40441/43451 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 43 (2009): Número Especial 2; 1210-1215 Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 43 (2009): special issue 2; 1210-1215 Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 43 (2009): Número especial 2; 1210-1215 1980-220X 0080-6234 reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
collection |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||nursingscholar@usp.br |
_version_ |
1800221725659496448 |