Educação permanente de profissionais de saúde em instituições públicas hospitalares

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tronchin, Daisy Maria Rizatto
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Mira, Vera Lucia, Peduzzi, Marina, Ciampone, Maria Helena Trench, Melleiro, Marta Maria, Silva, Jaqueline Alcântara Marcelino da, Silva, Adriana Marques da, Soares, Jaqueline Maria de Sousa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40441
Resumo: The objectives of this descriptive exploratory study were to identify, characterize and analyze educational activities developed with health professionals based on integrality, teamwork and permanent education. Data collection was carried out in three hospitals of the city of São Paulo, by means of key-informant interviews, representing all the professional categories. Interviews were recorded and transcribed, information was systematized into operational categories and storage in data bank. The results showed that educational activities aiming actions to recover health with the assistance of professionals of specific areas, revealed a distance from the integrality conception and team work. It was concluded that actions aiming education of health professionals emphasizes the individual clinical model, with fragmented actions of professional categories. So, we suggest reconsidering the integrated strategies of knowledge to promote integrality of hospital attention.
id USP-24_b6783b568964bb13f91659df6c4d5e27
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/40441
network_acronym_str USP-24
network_name_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository_id_str
spelling Educação permanente de profissionais de saúde em instituições públicas hospitalaresPermanent education of health professionals in public hospital organizationsEducación en el trabajo de los profisionales de la salud en hospitales públicosEducación continuadaRecursos humanos en saludCapacitación en servicioUnidades hospitalariasPersonal de hospitalEducação continuadaRecursos humanos em saúdeCapacitação em serviçoUnidades hospitalaresRecursos humanos em hospitalEducation^i2^scontinuHealth manpowerInservice trainingHospital unitsPersonnel hospitalThe objectives of this descriptive exploratory study were to identify, characterize and analyze educational activities developed with health professionals based on integrality, teamwork and permanent education. Data collection was carried out in three hospitals of the city of São Paulo, by means of key-informant interviews, representing all the professional categories. Interviews were recorded and transcribed, information was systematized into operational categories and storage in data bank. The results showed that educational activities aiming actions to recover health with the assistance of professionals of specific areas, revealed a distance from the integrality conception and team work. It was concluded that actions aiming education of health professionals emphasizes the individual clinical model, with fragmented actions of professional categories. So, we suggest reconsidering the integrated strategies of knowledge to promote integrality of hospital attention.Estudo exploratório-descrito cujos objetivos foram identificar, caracterizar e analisar as atividades educativas desenvolvidas com profissionais de saúde, à luz das concepções de integralidade, trabalho em equipe e educação permanente. A coleta de dados ocorreu em três hospitais do Município de São Paulo, através de entrevista dirigida a informantes-chave, representantes de todas as categorias profissionais. As entrevistas foram gravadas e transcritas, as informações sistematizadas em categorias operacionais e armazenadas em banco de dados. Os resultados mostram que predominaram atividades educativas voltadas às ações de recuperação da saúde, com participação de profissionais de áreas específicas, revelando um distanciamento da concepção de integralidade e de trabalho em equipe. Concluiu-se que as ações de educação dos profissionais de saúde reiteram o modelo clínico de assistência individual, com fragmentação das ações. Recomenda-se que elas sejam repensadas como estratégia integradora de saberes, capazes de promover a integralidade na atenção hospitalar.Estudio exploratorio-descriptivo cuyos objetivos fueron identificar, caracterizar y analisar las actividades educativas desarrolladas con profisionales de la salud, a la luz de concepciones de integralidad, trabajo en equipo y educación permanente.La colecta de datos ocurrió en tres hospitales del Municipio de São Paulo, a través de entrevista dirigida a informantes-clave, representantes de todas las categorías profisionales. Las entrevistas fueron grabadas y transcritas, las informaciones sistematizadas en categorías operacionales y almacenadas en banco de datos. Los resultados muestran que predominaron las actividades educativas hacia acciones de recuperación de la salud, con participación de profisionales de áreas específicas, revelando un distanciamiento de la concepción de integralidad y de trabajo en equipo. Concluyóse que las acciones de educación de los profisionales de salud reiteran el modelo clínico individual, con fragmentación de las acciones en las categorías profisionales. Estas acciones deberían ser repensadas como estrategia integradora de saberes, capazes de promover la integralidad en la atención hospitalaria.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2009-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/4044110.1590/S0080-62342009000600011Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 43 (2009): Número Especial 2; 1210-1215Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 43 (2009): special issue 2; 1210-1215Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 43 (2009): Número especial 2; 1210-12151980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40441/43450https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40441/43451http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTronchin, Daisy Maria RizattoMira, Vera LuciaPeduzzi, MarinaCiampone, Maria Helena TrenchMelleiro, Marta MariaSilva, Jaqueline Alcântara Marcelino daSilva, Adriana Marques daSoares, Jaqueline Maria de Sousa2012-08-29T20:28:59Zoai:revistas.usp.br:article/40441Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2012-08-29T20:28:59Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Educação permanente de profissionais de saúde em instituições públicas hospitalares
Permanent education of health professionals in public hospital organizations
Educación en el trabajo de los profisionales de la salud en hospitales públicos
title Educação permanente de profissionais de saúde em instituições públicas hospitalares
spellingShingle Educação permanente de profissionais de saúde em instituições públicas hospitalares
Tronchin, Daisy Maria Rizatto
Educación continuada
Recursos humanos en salud
Capacitación en servicio
Unidades hospitalarias
Personal de hospital
Educação continuada
Recursos humanos em saúde
Capacitação em serviço
Unidades hospitalares
Recursos humanos em hospital
Education^i2^scontinu
Health manpower
Inservice training
Hospital units
Personnel hospital
title_short Educação permanente de profissionais de saúde em instituições públicas hospitalares
title_full Educação permanente de profissionais de saúde em instituições públicas hospitalares
title_fullStr Educação permanente de profissionais de saúde em instituições públicas hospitalares
title_full_unstemmed Educação permanente de profissionais de saúde em instituições públicas hospitalares
title_sort Educação permanente de profissionais de saúde em instituições públicas hospitalares
author Tronchin, Daisy Maria Rizatto
author_facet Tronchin, Daisy Maria Rizatto
Mira, Vera Lucia
Peduzzi, Marina
Ciampone, Maria Helena Trench
Melleiro, Marta Maria
Silva, Jaqueline Alcântara Marcelino da
Silva, Adriana Marques da
Soares, Jaqueline Maria de Sousa
author_role author
author2 Mira, Vera Lucia
Peduzzi, Marina
Ciampone, Maria Helena Trench
Melleiro, Marta Maria
Silva, Jaqueline Alcântara Marcelino da
Silva, Adriana Marques da
Soares, Jaqueline Maria de Sousa
author2_role author
author
author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Tronchin, Daisy Maria Rizatto
Mira, Vera Lucia
Peduzzi, Marina
Ciampone, Maria Helena Trench
Melleiro, Marta Maria
Silva, Jaqueline Alcântara Marcelino da
Silva, Adriana Marques da
Soares, Jaqueline Maria de Sousa
dc.subject.por.fl_str_mv Educación continuada
Recursos humanos en salud
Capacitación en servicio
Unidades hospitalarias
Personal de hospital
Educação continuada
Recursos humanos em saúde
Capacitação em serviço
Unidades hospitalares
Recursos humanos em hospital
Education^i2^scontinu
Health manpower
Inservice training
Hospital units
Personnel hospital
topic Educación continuada
Recursos humanos en salud
Capacitación en servicio
Unidades hospitalarias
Personal de hospital
Educação continuada
Recursos humanos em saúde
Capacitação em serviço
Unidades hospitalares
Recursos humanos em hospital
Education^i2^scontinu
Health manpower
Inservice training
Hospital units
Personnel hospital
description The objectives of this descriptive exploratory study were to identify, characterize and analyze educational activities developed with health professionals based on integrality, teamwork and permanent education. Data collection was carried out in three hospitals of the city of São Paulo, by means of key-informant interviews, representing all the professional categories. Interviews were recorded and transcribed, information was systematized into operational categories and storage in data bank. The results showed that educational activities aiming actions to recover health with the assistance of professionals of specific areas, revealed a distance from the integrality conception and team work. It was concluded that actions aiming education of health professionals emphasizes the individual clinical model, with fragmented actions of professional categories. So, we suggest reconsidering the integrated strategies of knowledge to promote integrality of hospital attention.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40441
10.1590/S0080-62342009000600011
url https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40441
identifier_str_mv 10.1590/S0080-62342009000600011
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40441/43450
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40441/43451
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
dc.source.none.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 43 (2009): Número Especial 2; 1210-1215
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 43 (2009): special issue 2; 1210-1215
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 43 (2009): Número especial 2; 1210-1215
1980-220X
0080-6234
reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
collection Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||nursingscholar@usp.br
_version_ 1800221725659496448