O ensino dos métodos de investigação científica numa universidade particular

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Avelar, Maria do Carmo Querido
Data de Publicação: 2007
Outros Autores: Silva, Arlete, Teixeira, Marina Borges, Sabatés, Ana Llonch
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41643
Resumo: The purpose of this descriptive, exploratory study was to analyze, with focus on the referential of the communicative action paradigm, what were listed as ease and difficulties by fifteen students of specialization courses in Nursing concerning the teaching process of the discipline of Scientific Investigation Methods. The categories expressed as ease and difficulties regarding the discipline's content, the elaboration of the research project and its development were analyzed in accordance with the standardized types of communicative action. After the analysis there could be noticed an emergence of elements at different development levels interpreted in a sequence of communication forms that show no commitment with innovation or change of the teaching process, demonstrating the disturbances of the consensus in this process.
id USP-24_bcd8d4abf2a72b5be35145f24cea1a7f
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/41643
network_acronym_str USP-24
network_name_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository_id_str
spelling O ensino dos métodos de investigação científica numa universidade particularLa enseñanza de los métodos de investigación científica en una universidad particularTeaching scientific investigation methods at a private universityInvestigación en enfermeriaEspecializaciónEnseñanzaPesquisa em enfermagemEspecializaçãoEnsinoNursing researchSpecialismTeachingThe purpose of this descriptive, exploratory study was to analyze, with focus on the referential of the communicative action paradigm, what were listed as ease and difficulties by fifteen students of specialization courses in Nursing concerning the teaching process of the discipline of Scientific Investigation Methods. The categories expressed as ease and difficulties regarding the discipline's content, the elaboration of the research project and its development were analyzed in accordance with the standardized types of communicative action. After the analysis there could be noticed an emergence of elements at different development levels interpreted in a sequence of communication forms that show no commitment with innovation or change of the teaching process, demonstrating the disturbances of the consensus in this process.Este estudio descriptivo y exploratorio, tuvo como objetivo analizar las facilidades y dificultades referidas por quince alumnos de cursos de especialización en enfermería, en relación al proceso de enseñanza de la asignatura Métodos de Investigación Científica, enfocado en la referencia del paradigma del actuar comunicativo. Las categorías expresas como facilidades y dificultades en relación al contenido de la asignatura, elaboración del proyecto de investigación y su desarrollo, fueron analizadas según los tipos estandarizados de acción comunicativa. Tras el análisis se puede percibir la emersión de elementos en diferentes niveles de desarrollo e interpretados en una secuencia de formas de comunicación, destacándose por no permitir vislumbrar un compromiso con la innovación o mudanza del proceso de enseñanza, demostrando las perturbaciones del consenso en este proceso.Este estudo descritivo e exploratório teve como objetivo analisar as facilidades e dificuldades referidas por quinze alunos de cursos de especialização em enfermagem, em relação ao processo de ensino da disciplina Métodos de Investigação Cientifica, focalizado no referencial do paradigma do agir comunicativo. As categorias expressas, como facilidades e dificuldades, em relação ao conteúdo da disciplina, elaboração do projeto de pesquisa e seu desenvolvimento, foram analisadas segundo os tipos padronizados de ação comunicativa. Após a análise, pode-se perceber a emersão de elementos em diferentes níveis de desenvolvimento e interpretados numa seqüência de formas de comunicação, destacando-se por não permitir vislumbrar um compromisso com a inovação ou mudança do processo de ensino, demonstrando as perturbações do consenso neste processo.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2007-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/4164310.1590/S0080-62342007000300017Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 41 n. 3 (2007); 460-467Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 41 No. 3 (2007); 460-467Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 41 Núm. 3 (2007); 460-4671980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41643/45250http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAvelar, Maria do Carmo QueridoSilva, ArleteTeixeira, Marina BorgesSabatés, Ana Llonch2012-09-03T17:33:42Zoai:revistas.usp.br:article/41643Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2012-09-03T17:33:42Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv O ensino dos métodos de investigação científica numa universidade particular
La enseñanza de los métodos de investigación científica en una universidad particular
Teaching scientific investigation methods at a private university
title O ensino dos métodos de investigação científica numa universidade particular
spellingShingle O ensino dos métodos de investigação científica numa universidade particular
Avelar, Maria do Carmo Querido
Investigación en enfermeria
Especialización
Enseñanza
Pesquisa em enfermagem
Especialização
Ensino
Nursing research
Specialism
Teaching
title_short O ensino dos métodos de investigação científica numa universidade particular
title_full O ensino dos métodos de investigação científica numa universidade particular
title_fullStr O ensino dos métodos de investigação científica numa universidade particular
title_full_unstemmed O ensino dos métodos de investigação científica numa universidade particular
title_sort O ensino dos métodos de investigação científica numa universidade particular
author Avelar, Maria do Carmo Querido
author_facet Avelar, Maria do Carmo Querido
Silva, Arlete
Teixeira, Marina Borges
Sabatés, Ana Llonch
author_role author
author2 Silva, Arlete
Teixeira, Marina Borges
Sabatés, Ana Llonch
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Avelar, Maria do Carmo Querido
Silva, Arlete
Teixeira, Marina Borges
Sabatés, Ana Llonch
dc.subject.por.fl_str_mv Investigación en enfermeria
Especialización
Enseñanza
Pesquisa em enfermagem
Especialização
Ensino
Nursing research
Specialism
Teaching
topic Investigación en enfermeria
Especialización
Enseñanza
Pesquisa em enfermagem
Especialização
Ensino
Nursing research
Specialism
Teaching
description The purpose of this descriptive, exploratory study was to analyze, with focus on the referential of the communicative action paradigm, what were listed as ease and difficulties by fifteen students of specialization courses in Nursing concerning the teaching process of the discipline of Scientific Investigation Methods. The categories expressed as ease and difficulties regarding the discipline's content, the elaboration of the research project and its development were analyzed in accordance with the standardized types of communicative action. After the analysis there could be noticed an emergence of elements at different development levels interpreted in a sequence of communication forms that show no commitment with innovation or change of the teaching process, demonstrating the disturbances of the consensus in this process.
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007-09-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41643
10.1590/S0080-62342007000300017
url https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41643
identifier_str_mv 10.1590/S0080-62342007000300017
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41643/45250
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
dc.source.none.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 41 n. 3 (2007); 460-467
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 41 No. 3 (2007); 460-467
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 41 Núm. 3 (2007); 460-467
1980-220X
0080-6234
reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
collection Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||nursingscholar@usp.br
_version_ 1800221733510184960