O ensino dos métodos de investigação científica numa universidade particular
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41643 |
Resumo: | The purpose of this descriptive, exploratory study was to analyze, with focus on the referential of the communicative action paradigm, what were listed as ease and difficulties by fifteen students of specialization courses in Nursing concerning the teaching process of the discipline of Scientific Investigation Methods. The categories expressed as ease and difficulties regarding the discipline's content, the elaboration of the research project and its development were analyzed in accordance with the standardized types of communicative action. After the analysis there could be noticed an emergence of elements at different development levels interpreted in a sequence of communication forms that show no commitment with innovation or change of the teaching process, demonstrating the disturbances of the consensus in this process. |
id |
USP-24_bcd8d4abf2a72b5be35145f24cea1a7f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/41643 |
network_acronym_str |
USP-24 |
network_name_str |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
O ensino dos métodos de investigação científica numa universidade particularLa enseñanza de los métodos de investigación científica en una universidad particularTeaching scientific investigation methods at a private universityInvestigación en enfermeriaEspecializaciónEnseñanzaPesquisa em enfermagemEspecializaçãoEnsinoNursing researchSpecialismTeachingThe purpose of this descriptive, exploratory study was to analyze, with focus on the referential of the communicative action paradigm, what were listed as ease and difficulties by fifteen students of specialization courses in Nursing concerning the teaching process of the discipline of Scientific Investigation Methods. The categories expressed as ease and difficulties regarding the discipline's content, the elaboration of the research project and its development were analyzed in accordance with the standardized types of communicative action. After the analysis there could be noticed an emergence of elements at different development levels interpreted in a sequence of communication forms that show no commitment with innovation or change of the teaching process, demonstrating the disturbances of the consensus in this process.Este estudio descriptivo y exploratorio, tuvo como objetivo analizar las facilidades y dificultades referidas por quince alumnos de cursos de especialización en enfermería, en relación al proceso de enseñanza de la asignatura Métodos de Investigación Científica, enfocado en la referencia del paradigma del actuar comunicativo. Las categorías expresas como facilidades y dificultades en relación al contenido de la asignatura, elaboración del proyecto de investigación y su desarrollo, fueron analizadas según los tipos estandarizados de acción comunicativa. Tras el análisis se puede percibir la emersión de elementos en diferentes niveles de desarrollo e interpretados en una secuencia de formas de comunicación, destacándose por no permitir vislumbrar un compromiso con la innovación o mudanza del proceso de enseñanza, demostrando las perturbaciones del consenso en este proceso.Este estudo descritivo e exploratório teve como objetivo analisar as facilidades e dificuldades referidas por quinze alunos de cursos de especialização em enfermagem, em relação ao processo de ensino da disciplina Métodos de Investigação Cientifica, focalizado no referencial do paradigma do agir comunicativo. As categorias expressas, como facilidades e dificuldades, em relação ao conteúdo da disciplina, elaboração do projeto de pesquisa e seu desenvolvimento, foram analisadas segundo os tipos padronizados de ação comunicativa. Após a análise, pode-se perceber a emersão de elementos em diferentes níveis de desenvolvimento e interpretados numa seqüência de formas de comunicação, destacando-se por não permitir vislumbrar um compromisso com a inovação ou mudança do processo de ensino, demonstrando as perturbações do consenso neste processo.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2007-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/4164310.1590/S0080-62342007000300017Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 41 n. 3 (2007); 460-467Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 41 No. 3 (2007); 460-467Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 41 Núm. 3 (2007); 460-4671980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41643/45250http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAvelar, Maria do Carmo QueridoSilva, ArleteTeixeira, Marina BorgesSabatés, Ana Llonch2012-09-03T17:33:42Zoai:revistas.usp.br:article/41643Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2012-09-03T17:33:42Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O ensino dos métodos de investigação científica numa universidade particular La enseñanza de los métodos de investigación científica en una universidad particular Teaching scientific investigation methods at a private university |
title |
O ensino dos métodos de investigação científica numa universidade particular |
spellingShingle |
O ensino dos métodos de investigação científica numa universidade particular Avelar, Maria do Carmo Querido Investigación en enfermeria Especialización Enseñanza Pesquisa em enfermagem Especialização Ensino Nursing research Specialism Teaching |
title_short |
O ensino dos métodos de investigação científica numa universidade particular |
title_full |
O ensino dos métodos de investigação científica numa universidade particular |
title_fullStr |
O ensino dos métodos de investigação científica numa universidade particular |
title_full_unstemmed |
O ensino dos métodos de investigação científica numa universidade particular |
title_sort |
O ensino dos métodos de investigação científica numa universidade particular |
author |
Avelar, Maria do Carmo Querido |
author_facet |
Avelar, Maria do Carmo Querido Silva, Arlete Teixeira, Marina Borges Sabatés, Ana Llonch |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Arlete Teixeira, Marina Borges Sabatés, Ana Llonch |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Avelar, Maria do Carmo Querido Silva, Arlete Teixeira, Marina Borges Sabatés, Ana Llonch |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Investigación en enfermeria Especialización Enseñanza Pesquisa em enfermagem Especialização Ensino Nursing research Specialism Teaching |
topic |
Investigación en enfermeria Especialización Enseñanza Pesquisa em enfermagem Especialização Ensino Nursing research Specialism Teaching |
description |
The purpose of this descriptive, exploratory study was to analyze, with focus on the referential of the communicative action paradigm, what were listed as ease and difficulties by fifteen students of specialization courses in Nursing concerning the teaching process of the discipline of Scientific Investigation Methods. The categories expressed as ease and difficulties regarding the discipline's content, the elaboration of the research project and its development were analyzed in accordance with the standardized types of communicative action. After the analysis there could be noticed an emergence of elements at different development levels interpreted in a sequence of communication forms that show no commitment with innovation or change of the teaching process, demonstrating the disturbances of the consensus in this process. |
publishDate |
2007 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2007-09-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41643 10.1590/S0080-62342007000300017 |
url |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41643 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0080-62342007000300017 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41643/45250 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 41 n. 3 (2007); 460-467 Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 41 No. 3 (2007); 460-467 Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 41 Núm. 3 (2007); 460-467 1980-220X 0080-6234 reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
collection |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||nursingscholar@usp.br |
_version_ |
1800221733510184960 |