Psychoeducational group and bipolar affective disorder: a reflection on the asylum and psychosocial models

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Menezes, Sarita Lopes
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Mello e Souza, Maria Conceição Bernardo de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40795
Resumo: Bipolar Affective Disorder (BAD), known by its chronicity, complexity and high rates of morbidity and mortality, is one of the main causes of disability in the world. There is growing evidence that its path can be changed by psychotherapy approaches, such as psychoeducation, which improves one's social and occupational behavior and capacity to deal with stressful situations. This study is an experience report about a psychoeducational group for individuals with BAD and their relatives, which consisted on reflecting upon the components of the mental health practice paradigm. Reflecting upon the psychosocial and asylum ways regarding the conceptions of object and mode of work permitted to locate the group in a psychosocial manner, as knowledge and experience favor the autonomy of the individuals, who have more chances to face the difficulties that occur in their suffering-existence process.
id USP-24_bff539ab177f9f09cc54ace943578f29
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/40795
network_acronym_str USP-24
network_name_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository_id_str
spelling Psychoeducational group and bipolar affective disorder: a reflection on the asylum and psychosocial modelsGrupo de psicoeducación en el transtorno afectivo bipolar: reflexión sobre el modelo asilar y el modelo psicosocialGrupo de psicoeducação no transtorno afetivo bipolar: reflexão sobre o modo asilar e o modo psicossocialBipolar disorderTherapeuticsMental healthPsychiatric nursingHealth educationTrastorno bipolarTerapéuticaSalud mentalEnfermería psiquiátricaEducación en saludTranstorno bipolarTerapêuticaSaúde mentalEnfermagem psiquiátricaEducação em saúdeBipolar Affective Disorder (BAD), known by its chronicity, complexity and high rates of morbidity and mortality, is one of the main causes of disability in the world. There is growing evidence that its path can be changed by psychotherapy approaches, such as psychoeducation, which improves one's social and occupational behavior and capacity to deal with stressful situations. This study is an experience report about a psychoeducational group for individuals with BAD and their relatives, which consisted on reflecting upon the components of the mental health practice paradigm. Reflecting upon the psychosocial and asylum ways regarding the conceptions of object and mode of work permitted to locate the group in a psychosocial manner, as knowledge and experience favor the autonomy of the individuals, who have more chances to face the difficulties that occur in their suffering-existence process.O Transtorno Afetivo Bipolar (TAB), conhecido por sua cronicidade, complexidade e altos índices de morbidade e mortalidade, é uma das principais causas de incapacitação no mundo. Há evidências crescentes de que seu curso pode ser modificado por abordagens psicoterápicas como a psicoeducação, que promove o aumento do funcionamento social e ocupacional, bem como da capacidade de manejarem situações estressantes. Trata-se de um relato de experiência sobre um grupo de psicoeducação para familiares e portadores de TAB, sendo esse pautado pela reflexão dos componentes do paradigma das práticas em saúde mental. A reflexão sobre os modos asilar e psicossocial quanto às concepções de objeto e modo de trabalho, possibilitou situar o grupo no modo psicossocial, pois o conhecimento e a vivência experimentados favorecem a autonomia dos sujeitos, que têm maiores chances de se posicionarem frente às dificuldades que lhes sobrevêm na sua existência-sofrimento.El Transtorno Afectivo Bipolar (TAB), conocido por su cronicidad, complejidad y altos índices de mortalidad y morbilidad, es una de las principales causas de incapacidad en el mundo. Existen evidencias crecientes de que puede modificarse su curso con abordajes psicoterapéuticos, como la psicoeducación, que promueve el aumento del funcionamiento social y ocupacional, así como de la capacidad de manejar situaciones estresantes. Se trata de un relato de experiencia sobre un grupo de psicoeducación para familiares y pacientes de TAB, pautado en la reflexión de los componentes paradigmáticos de las prácticas de salud mental. La reflexión entre los modelos asilares y psicosociales referidas a las concepciones del objeto y modalidad de trabajo posibilitó situar el grupo en el modelo psicosocial, pues el conocimiento y la vivencia experimentados favorecen la autonomía del sujeto, que tiene mayores chances de posicionarse frente a las dificultades que devienen de su existencia y sufrimiento.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2011-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/4079510.1590/S0080-62342011000400029Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 45 n. 4 (2011); 996-1001Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 45 No. 4 (2011); 996-1001Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 45 Núm. 4 (2011); 996-10011980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40795/44155https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40795/44156http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMenezes, Sarita LopesMello e Souza, Maria Conceição Bernardo de2012-08-30T14:34:14Zoai:revistas.usp.br:article/40795Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2012-08-30T14:34:14Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Psychoeducational group and bipolar affective disorder: a reflection on the asylum and psychosocial models
Grupo de psicoeducación en el transtorno afectivo bipolar: reflexión sobre el modelo asilar y el modelo psicosocial
Grupo de psicoeducação no transtorno afetivo bipolar: reflexão sobre o modo asilar e o modo psicossocial
title Psychoeducational group and bipolar affective disorder: a reflection on the asylum and psychosocial models
spellingShingle Psychoeducational group and bipolar affective disorder: a reflection on the asylum and psychosocial models
Menezes, Sarita Lopes
Bipolar disorder
Therapeutics
Mental health
Psychiatric nursing
Health education
Trastorno bipolar
Terapéutica
Salud mental
Enfermería psiquiátrica
Educación en salud
Transtorno bipolar
Terapêutica
Saúde mental
Enfermagem psiquiátrica
Educação em saúde
title_short Psychoeducational group and bipolar affective disorder: a reflection on the asylum and psychosocial models
title_full Psychoeducational group and bipolar affective disorder: a reflection on the asylum and psychosocial models
title_fullStr Psychoeducational group and bipolar affective disorder: a reflection on the asylum and psychosocial models
title_full_unstemmed Psychoeducational group and bipolar affective disorder: a reflection on the asylum and psychosocial models
title_sort Psychoeducational group and bipolar affective disorder: a reflection on the asylum and psychosocial models
author Menezes, Sarita Lopes
author_facet Menezes, Sarita Lopes
Mello e Souza, Maria Conceição Bernardo de
author_role author
author2 Mello e Souza, Maria Conceição Bernardo de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Menezes, Sarita Lopes
Mello e Souza, Maria Conceição Bernardo de
dc.subject.por.fl_str_mv Bipolar disorder
Therapeutics
Mental health
Psychiatric nursing
Health education
Trastorno bipolar
Terapéutica
Salud mental
Enfermería psiquiátrica
Educación en salud
Transtorno bipolar
Terapêutica
Saúde mental
Enfermagem psiquiátrica
Educação em saúde
topic Bipolar disorder
Therapeutics
Mental health
Psychiatric nursing
Health education
Trastorno bipolar
Terapéutica
Salud mental
Enfermería psiquiátrica
Educación en salud
Transtorno bipolar
Terapêutica
Saúde mental
Enfermagem psiquiátrica
Educação em saúde
description Bipolar Affective Disorder (BAD), known by its chronicity, complexity and high rates of morbidity and mortality, is one of the main causes of disability in the world. There is growing evidence that its path can be changed by psychotherapy approaches, such as psychoeducation, which improves one's social and occupational behavior and capacity to deal with stressful situations. This study is an experience report about a psychoeducational group for individuals with BAD and their relatives, which consisted on reflecting upon the components of the mental health practice paradigm. Reflecting upon the psychosocial and asylum ways regarding the conceptions of object and mode of work permitted to locate the group in a psychosocial manner, as knowledge and experience favor the autonomy of the individuals, who have more chances to face the difficulties that occur in their suffering-existence process.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-08-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40795
10.1590/S0080-62342011000400029
url https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40795
identifier_str_mv 10.1590/S0080-62342011000400029
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40795/44155
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40795/44156
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
dc.source.none.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 45 n. 4 (2011); 996-1001
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 45 No. 4 (2011); 996-1001
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 45 Núm. 4 (2011); 996-1001
1980-220X
0080-6234
reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
collection Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||nursingscholar@usp.br
_version_ 1800221728751747072