Psychoeducational group and bipolar affective disorder: a reflection on the asylum and psychosocial models
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40795 |
Resumo: | Bipolar Affective Disorder (BAD), known by its chronicity, complexity and high rates of morbidity and mortality, is one of the main causes of disability in the world. There is growing evidence that its path can be changed by psychotherapy approaches, such as psychoeducation, which improves one's social and occupational behavior and capacity to deal with stressful situations. This study is an experience report about a psychoeducational group for individuals with BAD and their relatives, which consisted on reflecting upon the components of the mental health practice paradigm. Reflecting upon the psychosocial and asylum ways regarding the conceptions of object and mode of work permitted to locate the group in a psychosocial manner, as knowledge and experience favor the autonomy of the individuals, who have more chances to face the difficulties that occur in their suffering-existence process. |
id |
USP-24_bff539ab177f9f09cc54ace943578f29 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/40795 |
network_acronym_str |
USP-24 |
network_name_str |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Psychoeducational group and bipolar affective disorder: a reflection on the asylum and psychosocial modelsGrupo de psicoeducación en el transtorno afectivo bipolar: reflexión sobre el modelo asilar y el modelo psicosocialGrupo de psicoeducação no transtorno afetivo bipolar: reflexão sobre o modo asilar e o modo psicossocialBipolar disorderTherapeuticsMental healthPsychiatric nursingHealth educationTrastorno bipolarTerapéuticaSalud mentalEnfermería psiquiátricaEducación en saludTranstorno bipolarTerapêuticaSaúde mentalEnfermagem psiquiátricaEducação em saúdeBipolar Affective Disorder (BAD), known by its chronicity, complexity and high rates of morbidity and mortality, is one of the main causes of disability in the world. There is growing evidence that its path can be changed by psychotherapy approaches, such as psychoeducation, which improves one's social and occupational behavior and capacity to deal with stressful situations. This study is an experience report about a psychoeducational group for individuals with BAD and their relatives, which consisted on reflecting upon the components of the mental health practice paradigm. Reflecting upon the psychosocial and asylum ways regarding the conceptions of object and mode of work permitted to locate the group in a psychosocial manner, as knowledge and experience favor the autonomy of the individuals, who have more chances to face the difficulties that occur in their suffering-existence process.O Transtorno Afetivo Bipolar (TAB), conhecido por sua cronicidade, complexidade e altos índices de morbidade e mortalidade, é uma das principais causas de incapacitação no mundo. Há evidências crescentes de que seu curso pode ser modificado por abordagens psicoterápicas como a psicoeducação, que promove o aumento do funcionamento social e ocupacional, bem como da capacidade de manejarem situações estressantes. Trata-se de um relato de experiência sobre um grupo de psicoeducação para familiares e portadores de TAB, sendo esse pautado pela reflexão dos componentes do paradigma das práticas em saúde mental. A reflexão sobre os modos asilar e psicossocial quanto às concepções de objeto e modo de trabalho, possibilitou situar o grupo no modo psicossocial, pois o conhecimento e a vivência experimentados favorecem a autonomia dos sujeitos, que têm maiores chances de se posicionarem frente às dificuldades que lhes sobrevêm na sua existência-sofrimento.El Transtorno Afectivo Bipolar (TAB), conocido por su cronicidad, complejidad y altos índices de mortalidad y morbilidad, es una de las principales causas de incapacidad en el mundo. Existen evidencias crecientes de que puede modificarse su curso con abordajes psicoterapéuticos, como la psicoeducación, que promueve el aumento del funcionamiento social y ocupacional, así como de la capacidad de manejar situaciones estresantes. Se trata de un relato de experiencia sobre un grupo de psicoeducación para familiares y pacientes de TAB, pautado en la reflexión de los componentes paradigmáticos de las prácticas de salud mental. La reflexión entre los modelos asilares y psicosociales referidas a las concepciones del objeto y modalidad de trabajo posibilitó situar el grupo en el modelo psicosocial, pues el conocimiento y la vivencia experimentados favorecen la autonomía del sujeto, que tiene mayores chances de posicionarse frente a las dificultades que devienen de su existencia y sufrimiento.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2011-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/4079510.1590/S0080-62342011000400029Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 45 n. 4 (2011); 996-1001Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 45 No. 4 (2011); 996-1001Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 45 Núm. 4 (2011); 996-10011980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40795/44155https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40795/44156http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMenezes, Sarita LopesMello e Souza, Maria Conceição Bernardo de2012-08-30T14:34:14Zoai:revistas.usp.br:article/40795Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2012-08-30T14:34:14Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Psychoeducational group and bipolar affective disorder: a reflection on the asylum and psychosocial models Grupo de psicoeducación en el transtorno afectivo bipolar: reflexión sobre el modelo asilar y el modelo psicosocial Grupo de psicoeducação no transtorno afetivo bipolar: reflexão sobre o modo asilar e o modo psicossocial |
title |
Psychoeducational group and bipolar affective disorder: a reflection on the asylum and psychosocial models |
spellingShingle |
Psychoeducational group and bipolar affective disorder: a reflection on the asylum and psychosocial models Menezes, Sarita Lopes Bipolar disorder Therapeutics Mental health Psychiatric nursing Health education Trastorno bipolar Terapéutica Salud mental Enfermería psiquiátrica Educación en salud Transtorno bipolar Terapêutica Saúde mental Enfermagem psiquiátrica Educação em saúde |
title_short |
Psychoeducational group and bipolar affective disorder: a reflection on the asylum and psychosocial models |
title_full |
Psychoeducational group and bipolar affective disorder: a reflection on the asylum and psychosocial models |
title_fullStr |
Psychoeducational group and bipolar affective disorder: a reflection on the asylum and psychosocial models |
title_full_unstemmed |
Psychoeducational group and bipolar affective disorder: a reflection on the asylum and psychosocial models |
title_sort |
Psychoeducational group and bipolar affective disorder: a reflection on the asylum and psychosocial models |
author |
Menezes, Sarita Lopes |
author_facet |
Menezes, Sarita Lopes Mello e Souza, Maria Conceição Bernardo de |
author_role |
author |
author2 |
Mello e Souza, Maria Conceição Bernardo de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Menezes, Sarita Lopes Mello e Souza, Maria Conceição Bernardo de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Bipolar disorder Therapeutics Mental health Psychiatric nursing Health education Trastorno bipolar Terapéutica Salud mental Enfermería psiquiátrica Educación en salud Transtorno bipolar Terapêutica Saúde mental Enfermagem psiquiátrica Educação em saúde |
topic |
Bipolar disorder Therapeutics Mental health Psychiatric nursing Health education Trastorno bipolar Terapéutica Salud mental Enfermería psiquiátrica Educación en salud Transtorno bipolar Terapêutica Saúde mental Enfermagem psiquiátrica Educação em saúde |
description |
Bipolar Affective Disorder (BAD), known by its chronicity, complexity and high rates of morbidity and mortality, is one of the main causes of disability in the world. There is growing evidence that its path can be changed by psychotherapy approaches, such as psychoeducation, which improves one's social and occupational behavior and capacity to deal with stressful situations. This study is an experience report about a psychoeducational group for individuals with BAD and their relatives, which consisted on reflecting upon the components of the mental health practice paradigm. Reflecting upon the psychosocial and asylum ways regarding the conceptions of object and mode of work permitted to locate the group in a psychosocial manner, as knowledge and experience favor the autonomy of the individuals, who have more chances to face the difficulties that occur in their suffering-existence process. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-08-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40795 10.1590/S0080-62342011000400029 |
url |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40795 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0080-62342011000400029 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40795/44155 https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40795/44156 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 45 n. 4 (2011); 996-1001 Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 45 No. 4 (2011); 996-1001 Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 45 Núm. 4 (2011); 996-1001 1980-220X 0080-6234 reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
collection |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||nursingscholar@usp.br |
_version_ |
1800221728751747072 |