A realidade aumentada no planejamento da paisagem

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Prado, Barbara Irene Wasinski
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Araujo, Erico Peixoto, Amaral, Francisco Armond
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Paisagem e Ambiente (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/paam/article/view/170059
Resumo: This paper presents the application of the Augmented Reality tool – AR Sandbox in the Landscape and Urban and Rural Planning. From the topological educational experience carried out with the semiotic resource of tangible computing, it enabled numerous applications such as: recognizing the studied landscape and its modeled; understand the graphic translation of this modeled by representing by level curves; interact (tactile and visually) with the transformations of the modeled; simulate the path of the flowing waters on the different surfaces of a modeled; study strategies for the scope and protection of territories; and especially identify areas susceptible to natural and man-made accidents and disasters. As a result, it presents the great potential of the tool in expanding experiences and accelerating results. The tool was developed with the participation of teachers and students, expanding their experiences and interactions and accelerating their learning process, in addition to sensitizing them about prevention of risk areas in human settlement spaces.
id USP-25_6520932f778449fee7720f4b493636bb
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/170059
network_acronym_str USP-25
network_name_str Paisagem e Ambiente (Online)
repository_id_str
spelling A realidade aumentada no planejamento da paisagemThe augmented reality in landscape planningRisk areasTeachingLandscape planningAugmented realityTopologyÁreas de riscoPlanejamento da paisagemEnsinoRealidade aumentadaTopologiaThis paper presents the application of the Augmented Reality tool – AR Sandbox in the Landscape and Urban and Rural Planning. From the topological educational experience carried out with the semiotic resource of tangible computing, it enabled numerous applications such as: recognizing the studied landscape and its modeled; understand the graphic translation of this modeled by representing by level curves; interact (tactile and visually) with the transformations of the modeled; simulate the path of the flowing waters on the different surfaces of a modeled; study strategies for the scope and protection of territories; and especially identify areas susceptible to natural and man-made accidents and disasters. As a result, it presents the great potential of the tool in expanding experiences and accelerating results. The tool was developed with the participation of teachers and students, expanding their experiences and interactions and accelerating their learning process, in addition to sensitizing them about prevention of risk areas in human settlement spaces.Este texto apresenta a aplicação da ferramenta Realidade Aumentada– RA Sandbox (traduzida como Caixa de Areia de Realidade Aumentada) no Planejamento da Paisagem e no Planejamento Urbano e Rural. Relata-se, a partir da experiência educacional topológica realizada com o recurso semiótico da computação tangível, sob a forma de uma caixa de areia cuja superfície recebe projeções de imagem de curvas de nível, à medida em que os alunos interagem movimentando a areia; as imagens se alteram simultaneamente com a movimentação, podendo-se simularchuvas sombreando partes da superfície da areia e o software do sistema simula o escorrimento de água pelo modelado. Foram inúmeras as aplicações possibilitadas, tais como: reconhecer a paisagem estudada e seu modelado; compreender a tradução gráfica desse modelado por meio da representação por curvas de níveis; interagir (tátil e visualmente) com as transformações do modelado; simular o caminho das águas fluindo nas diferentes superfícies de um modelado; estudar estratégias de alcance e proteção de territórios; e, especialmente, identificar áreas suscetíveis a acidentes e desastres naturais e antrópicos. Como resultado, apresentamos o grande potencial da ferramenta na ampliação de experiências e aceleração dos resultados. A ferramenta foi desenvolvida com a participação de professores e estudantes, ampliando suas experiências e interações e acelerando seu processo de aprendizado, além de os sensibilizar sobre prevenção de áreas de risco em espaços de assentamento humano.Universidade de São Paulo. Faculdade de Arquitetura e Urbanismo2020-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/paam/article/view/17005910.11606/issn.2359-5361.paam.2020.170059Paisagem e Ambiente; Vol. 31 Núm. 46 (2020); e170059Paisagem e Ambiente; v. 31 n. 46 (2020); e170059Paisagem e Ambiente; Vol. 31 No. 46 (2020); e1700592359-53610104-6098reponame:Paisagem e Ambiente (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/paam/article/view/170059/169923Copyright (c) 2020 Barbara Irene Wasinski Prado; Francisco Armond Amaral, Erico Peixoto Araujohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPrado, Barbara Irene WasinskiAraujo, Erico PeixotoAmaral, Francisco Armond2021-03-22T18:16:23Zoai:revistas.usp.br:article/170059Revistahttp://www.revistas.usp.br/paam/indexPUBhttp://www.revistas.usp.br/paam/oai||paisagismo@usp.br|| ssmduck@usp.br2359-53610104-6098opendoar:2023-09-13T12:17:14.644801Paisagem e Ambiente (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv A realidade aumentada no planejamento da paisagem
The augmented reality in landscape planning
title A realidade aumentada no planejamento da paisagem
spellingShingle A realidade aumentada no planejamento da paisagem
Prado, Barbara Irene Wasinski
Risk areas
Teaching
Landscape planning
Augmented reality
Topology
Áreas de risco
Planejamento da paisagem
Ensino
Realidade aumentada
Topologia
title_short A realidade aumentada no planejamento da paisagem
title_full A realidade aumentada no planejamento da paisagem
title_fullStr A realidade aumentada no planejamento da paisagem
title_full_unstemmed A realidade aumentada no planejamento da paisagem
title_sort A realidade aumentada no planejamento da paisagem
author Prado, Barbara Irene Wasinski
author_facet Prado, Barbara Irene Wasinski
Araujo, Erico Peixoto
Amaral, Francisco Armond
author_role author
author2 Araujo, Erico Peixoto
Amaral, Francisco Armond
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Prado, Barbara Irene Wasinski
Araujo, Erico Peixoto
Amaral, Francisco Armond
dc.subject.por.fl_str_mv Risk areas
Teaching
Landscape planning
Augmented reality
Topology
Áreas de risco
Planejamento da paisagem
Ensino
Realidade aumentada
Topologia
topic Risk areas
Teaching
Landscape planning
Augmented reality
Topology
Áreas de risco
Planejamento da paisagem
Ensino
Realidade aumentada
Topologia
description This paper presents the application of the Augmented Reality tool – AR Sandbox in the Landscape and Urban and Rural Planning. From the topological educational experience carried out with the semiotic resource of tangible computing, it enabled numerous applications such as: recognizing the studied landscape and its modeled; understand the graphic translation of this modeled by representing by level curves; interact (tactile and visually) with the transformations of the modeled; simulate the path of the flowing waters on the different surfaces of a modeled; study strategies for the scope and protection of territories; and especially identify areas susceptible to natural and man-made accidents and disasters. As a result, it presents the great potential of the tool in expanding experiences and accelerating results. The tool was developed with the participation of teachers and students, expanding their experiences and interactions and accelerating their learning process, in addition to sensitizing them about prevention of risk areas in human settlement spaces.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/paam/article/view/170059
10.11606/issn.2359-5361.paam.2020.170059
url https://www.revistas.usp.br/paam/article/view/170059
identifier_str_mv 10.11606/issn.2359-5361.paam.2020.170059
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/paam/article/view/170059/169923
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Barbara Irene Wasinski Prado; Francisco Armond Amaral, Erico Peixoto Araujo
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Barbara Irene Wasinski Prado; Francisco Armond Amaral, Erico Peixoto Araujo
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Arquitetura e Urbanismo
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Arquitetura e Urbanismo
dc.source.none.fl_str_mv Paisagem e Ambiente; Vol. 31 Núm. 46 (2020); e170059
Paisagem e Ambiente; v. 31 n. 46 (2020); e170059
Paisagem e Ambiente; Vol. 31 No. 46 (2020); e170059
2359-5361
0104-6098
reponame:Paisagem e Ambiente (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Paisagem e Ambiente (Online)
collection Paisagem e Ambiente (Online)
repository.name.fl_str_mv Paisagem e Ambiente (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||paisagismo@usp.br|| ssmduck@usp.br
_version_ 1787713326694793216