Technological strategies of automakers and white goods manufacturers: a comparative analysis based on case studies

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cerra, Aline Lamon
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Maia, Jonas Lucio, Filho, Alceu Gomes Alves
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Administração (São Paulo)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/rausp/article/view/44509
Resumo: The main objectives of this paper are to identify and analyze the Technology Strategies (TS) implemented by three car-engine assemblers and three assemblers from the home-appliance industry, and then compare the TS sets of this two segments. The findings suggest that TS adopted by the studied companies are similar regarding their prioritized Technology Capabilities, with differences being found among companies (from the same industry and between industries) concerning the efforts companies make for each capability. The recent experience (although distinct) of industry restructuring, changes in the degree of autonomy companies hold front their headquarters and the prioritization of similar strategic objectives, can be sources of explanation for the identified similarity. However, the trajectory of development followed by each industry, along with its intrinsic aspects, justifies the distinct efforts made for (similar) Technology Capabilities. As the main determinants that influence and differentiate the Technology Strategies, one can mention: products technological complexity, the policy of global products and R&D structure adopted by headquarters, operations competitive priorities and structural/relational aspects of supply chains.
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spelling Technological strategies of automakers and white goods manufacturers: a comparative analysis based on case studiesEstratégias tecnológicas de montadoras dos setores automobilístico e de linha branca: uma análise comparativa por meio de estudos de casoEstrategias tecnológicas de montadoras de los sectores automovilístico y de línea blanca: un análisis comparativo por medio de estudios de casoestratégia tecnológicacapacidades tecnológicassetor automobilísticosetor de linha brancaestrategia tecnológicacapacidades tecnológicassector automotrizsector de línea blancatechnology strategytechnology capabilitiesautomotive industryhome appliance industryThe main objectives of this paper are to identify and analyze the Technology Strategies (TS) implemented by three car-engine assemblers and three assemblers from the home-appliance industry, and then compare the TS sets of this two segments. The findings suggest that TS adopted by the studied companies are similar regarding their prioritized Technology Capabilities, with differences being found among companies (from the same industry and between industries) concerning the efforts companies make for each capability. The recent experience (although distinct) of industry restructuring, changes in the degree of autonomy companies hold front their headquarters and the prioritization of similar strategic objectives, can be sources of explanation for the identified similarity. However, the trajectory of development followed by each industry, along with its intrinsic aspects, justifies the distinct efforts made for (similar) Technology Capabilities. As the main determinants that influence and differentiate the Technology Strategies, one can mention: products technological complexity, the policy of global products and R&D structure adopted by headquarters, operations competitive priorities and structural/relational aspects of supply chains.Neste artigo, tem-se como objetivos identificar e analisar as estratégias tecnológicas de três montadoras de motores para automóveis e de três montadoras do setor de linha branca para, em um segundo momento, comparar os conjuntos de estratégias tecnológicas desses dois setores. Os resultados mostram que as estratégias tecnológicas adotadas pelas empresas estudadas nos dois setores são bastante semelhantes no que diz respeito às capacidades tecnológicas enfatizadas, havendo diferenças entre empresas do mesmo setor e entre setores quanto aos esforços que cada empresa despende em cada tipo de capacidade. As experiências recentes (mesmo que distintas) de reestruturação dos setores, as alterações no grau de autonomia das empresas em relação às respectivas matrizes e a priorização de objetivos estratégicos com alguma semelhança podem explicar a similaridade identificada. Contudo, a própria trajetória de desenvolvimento dos setores, além de aspectos intrínsecos a eles, justificam os diferentes esforços despendidos para as capacidades tecnológicas (semelhantes). Foram identificados como os principais fatores que influenciam e diferenciam as estratégias tecnológicas: complexidade tecnológica dos produtos; política de produtos globais e estrutura de pesquisa e desenvolvimento adotadas pelas matrizes das empresas; prioridades competitivas e aspectos estruturais e relacionais das cadeias de suprimentos.Los objetivos en este artigo son identificar y analizar las estrategias tecnológicas de tres empresas automotrices y de tres empresas del sector de línea blanca para, en un segundo momento, comparar el conjunto de estrategias tecnológicas adoptadas por los dos sectores. Los hallazgos demuestran que las estrategias adoptadas por las empresas investigadas son bastante similares con respecto a las capacidades tecnológicas enfatizadas, y que hay diferencias entre empresas del mismo sector y entre sectores en cuanto a los esfuerzos que cada empresa invierte en cada tipo de capacidad. Los procesos recientes (aun distintos) de reestructuración de los sectores, los cambios en el grado de autonomía de las empresas frente a las sedes y la priorización de objetivos estratégicos similares pueden explicar la similitud identificada. Sin embargo, la propia trayectoria del desarrollo de los sectores, además de aspectos intrínsecos a los mismos, justifican los diferentes esfuerzos realizados para las capacidades tecnológicas (similares). Se han identificado como principales factores que influencian y diferencian las estrategias tecnológicas: la complejidad tecnológica de los productos; la política de productos globales y estructura de investigación y desarrollo adoptadas por las sedes de las empresas; las prioridades competitivas y aspectos estructurales y relacionales de las cadenas de suministro.Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade2010-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rausp/article/view/4450910.1590/S0080-21072010000300006Revista de Administração; v. 45 n. 3 (2010); 271-284Revista de Administração; Vol. 45 No. 3 (2010); 271-284Revista de Administração; Vol. 45 Núm. 3 (2010); 271-2841984-61420080-2107reponame:Revista de Administração (São Paulo)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/rausp/article/view/44509/48129Copyright (c) 2017 Revista de Administraçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCerra, Aline LamonMaia, Jonas LucioFilho, Alceu Gomes Alves2015-09-15T16:53:10Zoai:revistas.usp.br:article/44509Revistahttps://www.revistas.usp.br/rauspPUBhttps://www.revistas.usp.br/rausp/oairausp@usp.br||reinhard@usp.br1984-61420080-2107opendoar:2015-09-15T16:53:10Revista de Administração (São Paulo) - Universidade de São Paulo (USP)false
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