Áustria presente! Levantamento e Análise de Referências à Áustria no livro DaF kompakt neu

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Voerkel, Jean Paul
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Jeucken, Carla
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pandaemonium Germanicum (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/pg/article/view/187707
Resumo: When topics of Landeskunde are treated in German as a Foreign Language (GFL) classrooms, this increasingly happens under the perspective of heterogeneous cultures that are present in German speaking countries. Following the question about the representativity of countries whose official language is German in German teaching materials, the authors decided to realize a compilation and analysis of Austrian presence in the textbook DaF kompakt neu (edited in 2016), which is used in the major part of undergraduate teacher training courses in Brazil. The data was collected and analyzed in order to detect implicit and explicit mentions about Austria, and their potential to stimulate discussions in German classes. The results show that the textbook contains useful information, and that both quantity and complexity grow according to the language level. We conclude, however, that despite a visible representativity in the didactic materials, other elements must be considered to approach the DACH-Prinzip, such as teacher training and disposition, as well es material supplements.
id USP-28_7d07f9e4e3cd6b7760b81555691cfd0a
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/187707
network_acronym_str USP-28
network_name_str Pandaemonium Germanicum (Online)
repository_id_str
spelling Áustria presente! Levantamento e Análise de Referências à Áustria no livro DaF kompakt neuAustria is here! – Compilation and analysis of Austrian references in the DaF kompakt neu textbookÁustriaMaterial didáticoDACH-PrinzipAlemão como Língua Estrangeira (ALE)AustriaTeaching materialsDACH-PrinzipGerman as a Foreign Language (GFL)When topics of Landeskunde are treated in German as a Foreign Language (GFL) classrooms, this increasingly happens under the perspective of heterogeneous cultures that are present in German speaking countries. Following the question about the representativity of countries whose official language is German in German teaching materials, the authors decided to realize a compilation and analysis of Austrian presence in the textbook DaF kompakt neu (edited in 2016), which is used in the major part of undergraduate teacher training courses in Brazil. The data was collected and analyzed in order to detect implicit and explicit mentions about Austria, and their potential to stimulate discussions in German classes. The results show that the textbook contains useful information, and that both quantity and complexity grow according to the language level. We conclude, however, that despite a visible representativity in the didactic materials, other elements must be considered to approach the DACH-Prinzip, such as teacher training and disposition, as well es material supplements.Na prática do ensino de Alemão como Língua Estrangeira (ALE), os conteúdos de Landeskunde são abordados cada vez mais sob a perspectiva de que culturas heterogêneas permeiam os diferentes países de idioma alemão. Questionando-nos acerca da representatividade, em materiais didáticos, de países cujo idioma oficial é alemão, dedicamo-nos ao levantamento e à análise de dados sobre os aspectos culturais da Áustria presentes no livro didático DaF Kompakt neu (2016), material utilizado em boa parte dos cursos de graduação para formação de professores de alemão no Brasil. Os dados coletados foram categorizados e, então, analisados, de forma que pudéssemos averiguar a inclusão de informações implícitas e explícitas sobre a Áustria e seu potencial para incentivar discusses em sala de aula. Destacamos na exposição dos resultados que o material selecionado apresenta menções profícuas e, mais ainda, que a quantidade e complexidade dessas aumentariam conforme o avanço dos níveis de línguas ensinados. Concluímos ressaltando que, apesar da representatividade do material didático, outros elementos como preparo e disposição do professor, além de materiais suplementares, seriam indispensáveis para a presentificação do DACH-Prinzip no ensino de ALE.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas2021-10-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/pg/article/view/18770710.11606/1982-88372444330Pandaemonium Germanicum; v. 24 n. 44 (2021); 330-3501982-88371414-1906reponame:Pandaemonium Germanicum (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/pg/article/view/187707/173380Copyright (c) 2021 Pandaemonium Germanicumhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVoerkel, Jean PaulJeucken, Carla2021-10-04T18:31:52Zoai:revistas.usp.br:article/187707Revistahttp://www.scielo.br/pgPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||pandaemonium@usp.br1982-88371414-1906opendoar:2023-09-13T11:52:57.887529Pandaemonium Germanicum (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Áustria presente! Levantamento e Análise de Referências à Áustria no livro DaF kompakt neu
Austria is here! – Compilation and analysis of Austrian references in the DaF kompakt neu textbook
title Áustria presente! Levantamento e Análise de Referências à Áustria no livro DaF kompakt neu
spellingShingle Áustria presente! Levantamento e Análise de Referências à Áustria no livro DaF kompakt neu
Voerkel, Jean Paul
Áustria
Material didático
DACH-Prinzip
Alemão como Língua Estrangeira (ALE)
Austria
Teaching materials
DACH-Prinzip
German as a Foreign Language (GFL)
title_short Áustria presente! Levantamento e Análise de Referências à Áustria no livro DaF kompakt neu
title_full Áustria presente! Levantamento e Análise de Referências à Áustria no livro DaF kompakt neu
title_fullStr Áustria presente! Levantamento e Análise de Referências à Áustria no livro DaF kompakt neu
title_full_unstemmed Áustria presente! Levantamento e Análise de Referências à Áustria no livro DaF kompakt neu
title_sort Áustria presente! Levantamento e Análise de Referências à Áustria no livro DaF kompakt neu
author Voerkel, Jean Paul
author_facet Voerkel, Jean Paul
Jeucken, Carla
author_role author
author2 Jeucken, Carla
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Voerkel, Jean Paul
Jeucken, Carla
dc.subject.por.fl_str_mv Áustria
Material didático
DACH-Prinzip
Alemão como Língua Estrangeira (ALE)
Austria
Teaching materials
DACH-Prinzip
German as a Foreign Language (GFL)
topic Áustria
Material didático
DACH-Prinzip
Alemão como Língua Estrangeira (ALE)
Austria
Teaching materials
DACH-Prinzip
German as a Foreign Language (GFL)
description When topics of Landeskunde are treated in German as a Foreign Language (GFL) classrooms, this increasingly happens under the perspective of heterogeneous cultures that are present in German speaking countries. Following the question about the representativity of countries whose official language is German in German teaching materials, the authors decided to realize a compilation and analysis of Austrian presence in the textbook DaF kompakt neu (edited in 2016), which is used in the major part of undergraduate teacher training courses in Brazil. The data was collected and analyzed in order to detect implicit and explicit mentions about Austria, and their potential to stimulate discussions in German classes. The results show that the textbook contains useful information, and that both quantity and complexity grow according to the language level. We conclude, however, that despite a visible representativity in the didactic materials, other elements must be considered to approach the DACH-Prinzip, such as teacher training and disposition, as well es material supplements.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-10-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/pg/article/view/187707
10.11606/1982-88372444330
url https://www.revistas.usp.br/pg/article/view/187707
identifier_str_mv 10.11606/1982-88372444330
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/pg/article/view/187707/173380
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Pandaemonium Germanicum
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Pandaemonium Germanicum
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas
dc.source.none.fl_str_mv Pandaemonium Germanicum; v. 24 n. 44 (2021); 330-350
1982-8837
1414-1906
reponame:Pandaemonium Germanicum (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Pandaemonium Germanicum (Online)
collection Pandaemonium Germanicum (Online)
repository.name.fl_str_mv Pandaemonium Germanicum (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||pandaemonium@usp.br
_version_ 1800221979458928640