UM CLÁSSICO SOBRE EDUCAÇÃO LITERÁRIA: “O DIREITO À LITERATURA”, DE ANTONIO CANDIDO

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dalvi, Maria Amélia
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Via Atlântica (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/154687
Resumo: Analyzing the question about what would be a classic, from Italo Calvino (2009), and the propose that one of the education’s objectives would be the appropriation of the classics, from Demerval Saviani (2003), this study: a) justifies the recognizing of the essay “O direito à literatura”, by Antonio Candido, as a “classic”; b) highlights the importance of that text to Literary Education; and c) presents possibilities for criticism and reinvention of the seminal essay by Antonio Candido. Methodologically, quantitative-qualitative data related to the “omnipresence” of the Candido’s essay are retrieved in articles, dissertations and theses dedicated to literary education.
id USP-32_65dac6016e90dabb2109e3bfeaf9504b
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/154687
network_acronym_str USP-32
network_name_str Via Atlântica (Online)
repository_id_str
spelling UM CLÁSSICO SOBRE EDUCAÇÃO LITERÁRIA: “O DIREITO À LITERATURA”, DE ANTONIO CANDIDOA CLASSIC ON LITERARY EDUCATION: "O DIREITO À LITERATURA", BY ANTONIO CANDIDOliterary educationclassicAntonio CandidoO direito à literaturaeducação literáriaclássicoAntonio CandidoO direito à literaturaAnalyzing the question about what would be a classic, from Italo Calvino (2009), and the propose that one of the education’s objectives would be the appropriation of the classics, from Demerval Saviani (2003), this study: a) justifies the recognizing of the essay “O direito à literatura”, by Antonio Candido, as a “classic”; b) highlights the importance of that text to Literary Education; and c) presents possibilities for criticism and reinvention of the seminal essay by Antonio Candido. Methodologically, quantitative-qualitative data related to the “omnipresence” of the Candido’s essay are retrieved in articles, dissertations and theses dedicated to literary education.Considerando a indagação sobre o que seria um clássico, a partir de Italo Calvino (2009), e afim à defesa de que entre os objetivos da educação estaria a apropriação dos clássicos, a partir de Demerval Saviani (2003), este estudo: a) justifica o reconhecimento do ensaio “O direito à literatura”, de Antonio Candido, como um clássico; b) destaca a importância desse texto para os estudos em “Educação Literária”; e c) apresenta possibilidades de crítica e reinvenção do seminal ensaio de Antonio Candido. Metodologicamente, retomam-se dados quanti-qualitativos sobre a “onipresença” do ensaio em artigos, dissertações e teses dedicados à educação literária.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas2019-07-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/15468710.11606/va.v0i35.154687Via Atlântica; v. 20 n. 1 (2019): Antonio Candido - literatura e transformação social; 221-234Via Atlântica; Vol. 20 No. 1 (2019): Antonio Candido - literatura e transformação social; 221-2342317-80861516-5159reponame:Via Atlântica (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/154687/157507Copyright (c) 2019 Maria Amélia Dalviinfo:eu-repo/semantics/openAccessDalvi, Maria Amélia2023-06-26T13:44:01Zoai:revistas.usp.br:article/154687Revistahttp://www.revistas.usp.br/viaatlanticaPUBhttp://www.revistas.usp.br/viaatlantica/oaiviatlan24@gmail.com2317-80861516-5159opendoar:2023-06-26T13:44:01Via Atlântica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv UM CLÁSSICO SOBRE EDUCAÇÃO LITERÁRIA: “O DIREITO À LITERATURA”, DE ANTONIO CANDIDO
A CLASSIC ON LITERARY EDUCATION: "O DIREITO À LITERATURA", BY ANTONIO CANDIDO
title UM CLÁSSICO SOBRE EDUCAÇÃO LITERÁRIA: “O DIREITO À LITERATURA”, DE ANTONIO CANDIDO
spellingShingle UM CLÁSSICO SOBRE EDUCAÇÃO LITERÁRIA: “O DIREITO À LITERATURA”, DE ANTONIO CANDIDO
Dalvi, Maria Amélia
literary education
classic
Antonio Candido
O direito à literatura
educação literária
clássico
Antonio Candido
O direito à literatura
title_short UM CLÁSSICO SOBRE EDUCAÇÃO LITERÁRIA: “O DIREITO À LITERATURA”, DE ANTONIO CANDIDO
title_full UM CLÁSSICO SOBRE EDUCAÇÃO LITERÁRIA: “O DIREITO À LITERATURA”, DE ANTONIO CANDIDO
title_fullStr UM CLÁSSICO SOBRE EDUCAÇÃO LITERÁRIA: “O DIREITO À LITERATURA”, DE ANTONIO CANDIDO
title_full_unstemmed UM CLÁSSICO SOBRE EDUCAÇÃO LITERÁRIA: “O DIREITO À LITERATURA”, DE ANTONIO CANDIDO
title_sort UM CLÁSSICO SOBRE EDUCAÇÃO LITERÁRIA: “O DIREITO À LITERATURA”, DE ANTONIO CANDIDO
author Dalvi, Maria Amélia
author_facet Dalvi, Maria Amélia
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dalvi, Maria Amélia
dc.subject.por.fl_str_mv literary education
classic
Antonio Candido
O direito à literatura
educação literária
clássico
Antonio Candido
O direito à literatura
topic literary education
classic
Antonio Candido
O direito à literatura
educação literária
clássico
Antonio Candido
O direito à literatura
description Analyzing the question about what would be a classic, from Italo Calvino (2009), and the propose that one of the education’s objectives would be the appropriation of the classics, from Demerval Saviani (2003), this study: a) justifies the recognizing of the essay “O direito à literatura”, by Antonio Candido, as a “classic”; b) highlights the importance of that text to Literary Education; and c) presents possibilities for criticism and reinvention of the seminal essay by Antonio Candido. Methodologically, quantitative-qualitative data related to the “omnipresence” of the Candido’s essay are retrieved in articles, dissertations and theses dedicated to literary education.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-07-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/154687
10.11606/va.v0i35.154687
url https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/154687
identifier_str_mv 10.11606/va.v0i35.154687
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/154687/157507
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Maria Amélia Dalvi
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Maria Amélia Dalvi
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas
dc.source.none.fl_str_mv Via Atlântica; v. 20 n. 1 (2019): Antonio Candido - literatura e transformação social; 221-234
Via Atlântica; Vol. 20 No. 1 (2019): Antonio Candido - literatura e transformação social; 221-234
2317-8086
1516-5159
reponame:Via Atlântica (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Via Atlântica (Online)
collection Via Atlântica (Online)
repository.name.fl_str_mv Via Atlântica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv viatlan24@gmail.com
_version_ 1800222042010681344