UM CLÁSSICO SOBRE EDUCAÇÃO LITERÁRIA: “O DIREITO À LITERATURA”, DE ANTONIO CANDIDO
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Via Atlântica (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/154687 |
Resumo: | Analyzing the question about what would be a classic, from Italo Calvino (2009), and the propose that one of the education’s objectives would be the appropriation of the classics, from Demerval Saviani (2003), this study: a) justifies the recognizing of the essay “O direito à literatura”, by Antonio Candido, as a “classic”; b) highlights the importance of that text to Literary Education; and c) presents possibilities for criticism and reinvention of the seminal essay by Antonio Candido. Methodologically, quantitative-qualitative data related to the “omnipresence” of the Candido’s essay are retrieved in articles, dissertations and theses dedicated to literary education. |
id |
USP-32_65dac6016e90dabb2109e3bfeaf9504b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/154687 |
network_acronym_str |
USP-32 |
network_name_str |
Via Atlântica (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
UM CLÁSSICO SOBRE EDUCAÇÃO LITERÁRIA: “O DIREITO À LITERATURA”, DE ANTONIO CANDIDOA CLASSIC ON LITERARY EDUCATION: "O DIREITO À LITERATURA", BY ANTONIO CANDIDOliterary educationclassicAntonio CandidoO direito à literaturaeducação literáriaclássicoAntonio CandidoO direito à literaturaAnalyzing the question about what would be a classic, from Italo Calvino (2009), and the propose that one of the education’s objectives would be the appropriation of the classics, from Demerval Saviani (2003), this study: a) justifies the recognizing of the essay “O direito à literatura”, by Antonio Candido, as a “classic”; b) highlights the importance of that text to Literary Education; and c) presents possibilities for criticism and reinvention of the seminal essay by Antonio Candido. Methodologically, quantitative-qualitative data related to the “omnipresence” of the Candido’s essay are retrieved in articles, dissertations and theses dedicated to literary education.Considerando a indagação sobre o que seria um clássico, a partir de Italo Calvino (2009), e afim à defesa de que entre os objetivos da educação estaria a apropriação dos clássicos, a partir de Demerval Saviani (2003), este estudo: a) justifica o reconhecimento do ensaio “O direito à literatura”, de Antonio Candido, como um clássico; b) destaca a importância desse texto para os estudos em “Educação Literária”; e c) apresenta possibilidades de crítica e reinvenção do seminal ensaio de Antonio Candido. Metodologicamente, retomam-se dados quanti-qualitativos sobre a “onipresença” do ensaio em artigos, dissertações e teses dedicados à educação literária.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas2019-07-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/15468710.11606/va.v0i35.154687Via Atlântica; v. 20 n. 1 (2019): Antonio Candido - literatura e transformação social; 221-234Via Atlântica; Vol. 20 No. 1 (2019): Antonio Candido - literatura e transformação social; 221-2342317-80861516-5159reponame:Via Atlântica (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/154687/157507Copyright (c) 2019 Maria Amélia Dalviinfo:eu-repo/semantics/openAccessDalvi, Maria Amélia2023-06-26T13:44:01Zoai:revistas.usp.br:article/154687Revistahttp://www.revistas.usp.br/viaatlanticaPUBhttp://www.revistas.usp.br/viaatlantica/oaiviatlan24@gmail.com2317-80861516-5159opendoar:2023-06-26T13:44:01Via Atlântica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
UM CLÁSSICO SOBRE EDUCAÇÃO LITERÁRIA: “O DIREITO À LITERATURA”, DE ANTONIO CANDIDO A CLASSIC ON LITERARY EDUCATION: "O DIREITO À LITERATURA", BY ANTONIO CANDIDO |
title |
UM CLÁSSICO SOBRE EDUCAÇÃO LITERÁRIA: “O DIREITO À LITERATURA”, DE ANTONIO CANDIDO |
spellingShingle |
UM CLÁSSICO SOBRE EDUCAÇÃO LITERÁRIA: “O DIREITO À LITERATURA”, DE ANTONIO CANDIDO Dalvi, Maria Amélia literary education classic Antonio Candido O direito à literatura educação literária clássico Antonio Candido O direito à literatura |
title_short |
UM CLÁSSICO SOBRE EDUCAÇÃO LITERÁRIA: “O DIREITO À LITERATURA”, DE ANTONIO CANDIDO |
title_full |
UM CLÁSSICO SOBRE EDUCAÇÃO LITERÁRIA: “O DIREITO À LITERATURA”, DE ANTONIO CANDIDO |
title_fullStr |
UM CLÁSSICO SOBRE EDUCAÇÃO LITERÁRIA: “O DIREITO À LITERATURA”, DE ANTONIO CANDIDO |
title_full_unstemmed |
UM CLÁSSICO SOBRE EDUCAÇÃO LITERÁRIA: “O DIREITO À LITERATURA”, DE ANTONIO CANDIDO |
title_sort |
UM CLÁSSICO SOBRE EDUCAÇÃO LITERÁRIA: “O DIREITO À LITERATURA”, DE ANTONIO CANDIDO |
author |
Dalvi, Maria Amélia |
author_facet |
Dalvi, Maria Amélia |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dalvi, Maria Amélia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
literary education classic Antonio Candido O direito à literatura educação literária clássico Antonio Candido O direito à literatura |
topic |
literary education classic Antonio Candido O direito à literatura educação literária clássico Antonio Candido O direito à literatura |
description |
Analyzing the question about what would be a classic, from Italo Calvino (2009), and the propose that one of the education’s objectives would be the appropriation of the classics, from Demerval Saviani (2003), this study: a) justifies the recognizing of the essay “O direito à literatura”, by Antonio Candido, as a “classic”; b) highlights the importance of that text to Literary Education; and c) presents possibilities for criticism and reinvention of the seminal essay by Antonio Candido. Methodologically, quantitative-qualitative data related to the “omnipresence” of the Candido’s essay are retrieved in articles, dissertations and theses dedicated to literary education. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-07-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/154687 10.11606/va.v0i35.154687 |
url |
https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/154687 |
identifier_str_mv |
10.11606/va.v0i35.154687 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/154687/157507 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Maria Amélia Dalvi info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Maria Amélia Dalvi |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Via Atlântica; v. 20 n. 1 (2019): Antonio Candido - literatura e transformação social; 221-234 Via Atlântica; Vol. 20 No. 1 (2019): Antonio Candido - literatura e transformação social; 221-234 2317-8086 1516-5159 reponame:Via Atlântica (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Via Atlântica (Online) |
collection |
Via Atlântica (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Via Atlântica (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
viatlan24@gmail.com |
_version_ |
1800222042010681344 |