Mwangolé: a música angolana de intervenção como arquivo memorial e código poético
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Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Via Atlântica (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/190200 |
Resumo: | This article aims to highlight some elements of the poetics of resistance developed in Angolan music between the 1950s and the 1970s of the last century, stressing the link between poetry and music in the light of the sociopolitical context. The article includes the lyrics of a few songs in kimbundu previously not available in Portuguese, whose rhetorical and linguistic characteristics reveal topics and structures that influenced Angolan music to the present days. Furthermore, it aims to stress the role of music in the location of culture (BHABHA) and especially in the passage from colonial to post-colonial society and in the process of definition of Angolan national identity. |
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Mwangolé: a música angolana de intervenção como arquivo memorial e código poéticoMwangolé: angolan music of resistance as memorial archive and poetic codemúsicaoralidadeAngolakimbundupoesiamusicoralityAngolaKimbundupoetryThis article aims to highlight some elements of the poetics of resistance developed in Angolan music between the 1950s and the 1970s of the last century, stressing the link between poetry and music in the light of the sociopolitical context. The article includes the lyrics of a few songs in kimbundu previously not available in Portuguese, whose rhetorical and linguistic characteristics reveal topics and structures that influenced Angolan music to the present days. Furthermore, it aims to stress the role of music in the location of culture (BHABHA) and especially in the passage from colonial to post-colonial society and in the process of definition of Angolan national identity.O artigo pretende trazer à superfície alguns elementos da poética da música de intervenção angolana entre os anos 1950-1970, sublinhando a ligação entre poesia e produção musical no período em análise, à luz do respetivo contexto sociopolítico. Apresentam-se aqui alguns textos de músicas em kimbundu que nunca tinham circulado em português, cujas caraterísticas linguísticas e retóricas revelam temas e estruturas que influenciaram a evolução da música angolana até os dias de hoje. Sublinha-se ainda o papel da música de intervenção enquanto principal Lugar de cultura (BHABHA) no processo de passagem da sociedade colonial ao contexto pós-colonial e na definição identitária da nação angolana.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas2022-07-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/19020010.11606/va.i41.190200Via Atlântica; v. 23 n. 1 (2022): Margens do Atlântico em Português; 196-229Via Atlântica; Vol. 23 No. 1 (2022): Margens do Atlântico em Português; 196-2292317-80861516-5159reponame:Via Atlântica (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/190200/183632Copyright (c) 2022 Francesca Negrohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNegro, Francesca2023-06-26T13:47:28Zoai:revistas.usp.br:article/190200Revistahttp://www.revistas.usp.br/viaatlanticaPUBhttp://www.revistas.usp.br/viaatlantica/oaiviatlan24@gmail.com2317-80861516-5159opendoar:2023-06-26T13:47:28Via Atlântica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
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