NOVA CLASSE MÉDIA UM PÚBLICO COM 17 NOMES DIFERENTES PARA O GOVERNO FEDERAL: O CASO DA CAIXA ECONÔMICA FEDERAL E DOS IMPASSES COMUNICACIONAIS CRIADOS PELA POLÍTICA PÚBLICA DE COMUNICAÇÃO (SECOM/PR) E DE ASSUNTOS ESTRATÉGICOS (SAE/PR) (2011-2016)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Alterjor |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/alterjor/article/view/210512 |
Resumo: | during the Dilma Rousseff administration (2011-2016), CAIXA aimed to be the bank of the New Middle Class. In a systemic-discursive approach, in which the organization is understood as a discourse made by the organization before an audience, it is perceived that the Strategic Affairs Secretariat of the Presidency of the Republic (SAE / PR), Secretariat of Communication (SECOM / PR) and CAIXA Designated the New Middle Class in disparate and non-strategically aligned modes from a communicational point of view. From the exploratory, qualitative, documentary study of 10 strategic, tactical and operational actions, the article identifies the occurrence of 17 other denominations for this New Middle Class audience. This confusion is due to the fact that the concept of "class" in Political Philosophy and "middle class" in Sociology is somewhat controversial and difficult to use. In addition, mergers with the idea of "economic class" (A, B, C, D, E) and neologisms adopted by public policy managers created a confusing communication scenario in which the bank and the state attempted to dialogue with an audience Calling it by several names. |
id |
USP-34_0050e5d149284c4b1c7ac6a2df4e4e2c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/210512 |
network_acronym_str |
USP-34 |
network_name_str |
Revista Alterjor |
repository_id_str |
|
spelling |
NOVA CLASSE MÉDIA UM PÚBLICO COM 17 NOMES DIFERENTES PARA O GOVERNO FEDERAL: O CASO DA CAIXA ECONÔMICA FEDERAL E DOS IMPASSES COMUNICACIONAIS CRIADOS PELA POLÍTICA PÚBLICA DE COMUNICAÇÃO (SECOM/PR) E DE ASSUNTOS ESTRATÉGICOS (SAE/PR) (2011-2016)Comunicação Estratégica. Comunicação Organizacional. CAIXA. Nova Classe Media. Políticas Públicas.Comunicação EstratégicaComunicação OrganizacionalCAIXANova Classe MediaPolíticas PúblicasStrategic CommunicationOrganizational communicationCAIXANew Media ClassPublic policyduring the Dilma Rousseff administration (2011-2016), CAIXA aimed to be the bank of the New Middle Class. In a systemic-discursive approach, in which the organization is understood as a discourse made by the organization before an audience, it is perceived that the Strategic Affairs Secretariat of the Presidency of the Republic (SAE / PR), Secretariat of Communication (SECOM / PR) and CAIXA Designated the New Middle Class in disparate and non-strategically aligned modes from a communicational point of view. From the exploratory, qualitative, documentary study of 10 strategic, tactical and operational actions, the article identifies the occurrence of 17 other denominations for this New Middle Class audience. This confusion is due to the fact that the concept of "class" in Political Philosophy and "middle class" in Sociology is somewhat controversial and difficult to use. In addition, mergers with the idea of "economic class" (A, B, C, D, E) and neologisms adopted by public policy managers created a confusing communication scenario in which the bank and the state attempted to dialogue with an audience Calling it by several names.durante o governo Dilma Rousseff (2011-2016), a CAIXA visava ser o banco da Nova Classe Média. Em uma abordagem sistêmico-discursiva, na qual a organização é entendida como discurso feito ante a um público, percebe-se que Secretaria de Assuntos Estratégicos da Presidência da República (SAE/PR), Secretaria de Comunicação (SECOM/PR) e CAIXA designavam a Nova Classe Média de modos díspares e não-alinhados estrategicamente, do ponto de vista comunicacional. A partir do estudo exploratório, qualitativo, documental de 10 ações estratégicas, táticas e operacionais o artigo identifica ocorrência de 17 outras denominações para este público de Nova Classe Média. Essa confusão se dá pelo fato dos conceitos de “classe” em Filosofia Política e de “classe média” em Sociologia serem um tanto controversos e de difícil aplicação em gestão. Além disso, fusões com a ideia de “classe econômica” (A, B, C, D, E) e neologismos adotados por gestores de políticas públicas criaram um cenário comunicacional confuso, no qual, o banco e o Estado tentavam dialogar com um público chamando-o por diversos nomes.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2023-10-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/alterjor/article/view/21051210.11606/issn.2176-1507.v28i2p728-762Revista Alterjor; v. 28 n. 2 (2023): Jornalismo Popular e Alternativo; 728-762Alterjor Journal; Vol. 28 No. 2 (2023): Alternative and Popular Journalism; 728-7622176-1507reponame:Revista Alterjorinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/alterjor/article/view/210512/198635Copyright (c) 2023 Fabíola de Araújo Machado, Robson Dias, Victor Márcio Laus Reis Gomes, João José de Azevedo Curvellohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMachado, Fabíola de AraújoDias, RobsonGomes, Victor Márcio Laus Reis Curvello, João José de Azevedo 2023-10-16T20:57:58Zoai:revistas.usp.br:article/210512Revistahttp://www.usp.br/alterjor/PUBhttp://www.usp.br/alterjor/ojs/index.php/alterjor/oai||lumaluly@usp.br|| dennisol@usp.br|| carlostavaresjr@bol.com.br2176-15072176-1507opendoar:2023-10-16T20:57:58Revista Alterjor - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
NOVA CLASSE MÉDIA UM PÚBLICO COM 17 NOMES DIFERENTES PARA O GOVERNO FEDERAL: O CASO DA CAIXA ECONÔMICA FEDERAL E DOS IMPASSES COMUNICACIONAIS CRIADOS PELA POLÍTICA PÚBLICA DE COMUNICAÇÃO (SECOM/PR) E DE ASSUNTOS ESTRATÉGICOS (SAE/PR) (2011-2016) |
title |
NOVA CLASSE MÉDIA UM PÚBLICO COM 17 NOMES DIFERENTES PARA O GOVERNO FEDERAL: O CASO DA CAIXA ECONÔMICA FEDERAL E DOS IMPASSES COMUNICACIONAIS CRIADOS PELA POLÍTICA PÚBLICA DE COMUNICAÇÃO (SECOM/PR) E DE ASSUNTOS ESTRATÉGICOS (SAE/PR) (2011-2016) |
spellingShingle |
NOVA CLASSE MÉDIA UM PÚBLICO COM 17 NOMES DIFERENTES PARA O GOVERNO FEDERAL: O CASO DA CAIXA ECONÔMICA FEDERAL E DOS IMPASSES COMUNICACIONAIS CRIADOS PELA POLÍTICA PÚBLICA DE COMUNICAÇÃO (SECOM/PR) E DE ASSUNTOS ESTRATÉGICOS (SAE/PR) (2011-2016) Machado, Fabíola de Araújo Comunicação Estratégica. Comunicação Organizacional. CAIXA. Nova Classe Media. Políticas Públicas. Comunicação Estratégica Comunicação Organizacional CAIXA Nova Classe Media Políticas Públicas Strategic Communication Organizational communication CAIXA New Media Class Public policy |
title_short |
NOVA CLASSE MÉDIA UM PÚBLICO COM 17 NOMES DIFERENTES PARA O GOVERNO FEDERAL: O CASO DA CAIXA ECONÔMICA FEDERAL E DOS IMPASSES COMUNICACIONAIS CRIADOS PELA POLÍTICA PÚBLICA DE COMUNICAÇÃO (SECOM/PR) E DE ASSUNTOS ESTRATÉGICOS (SAE/PR) (2011-2016) |
title_full |
NOVA CLASSE MÉDIA UM PÚBLICO COM 17 NOMES DIFERENTES PARA O GOVERNO FEDERAL: O CASO DA CAIXA ECONÔMICA FEDERAL E DOS IMPASSES COMUNICACIONAIS CRIADOS PELA POLÍTICA PÚBLICA DE COMUNICAÇÃO (SECOM/PR) E DE ASSUNTOS ESTRATÉGICOS (SAE/PR) (2011-2016) |
title_fullStr |
NOVA CLASSE MÉDIA UM PÚBLICO COM 17 NOMES DIFERENTES PARA O GOVERNO FEDERAL: O CASO DA CAIXA ECONÔMICA FEDERAL E DOS IMPASSES COMUNICACIONAIS CRIADOS PELA POLÍTICA PÚBLICA DE COMUNICAÇÃO (SECOM/PR) E DE ASSUNTOS ESTRATÉGICOS (SAE/PR) (2011-2016) |
title_full_unstemmed |
NOVA CLASSE MÉDIA UM PÚBLICO COM 17 NOMES DIFERENTES PARA O GOVERNO FEDERAL: O CASO DA CAIXA ECONÔMICA FEDERAL E DOS IMPASSES COMUNICACIONAIS CRIADOS PELA POLÍTICA PÚBLICA DE COMUNICAÇÃO (SECOM/PR) E DE ASSUNTOS ESTRATÉGICOS (SAE/PR) (2011-2016) |
title_sort |
NOVA CLASSE MÉDIA UM PÚBLICO COM 17 NOMES DIFERENTES PARA O GOVERNO FEDERAL: O CASO DA CAIXA ECONÔMICA FEDERAL E DOS IMPASSES COMUNICACIONAIS CRIADOS PELA POLÍTICA PÚBLICA DE COMUNICAÇÃO (SECOM/PR) E DE ASSUNTOS ESTRATÉGICOS (SAE/PR) (2011-2016) |
author |
Machado, Fabíola de Araújo |
author_facet |
Machado, Fabíola de Araújo Dias, Robson Gomes, Victor Márcio Laus Reis Curvello, João José de Azevedo |
author_role |
author |
author2 |
Dias, Robson Gomes, Victor Márcio Laus Reis Curvello, João José de Azevedo |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Machado, Fabíola de Araújo Dias, Robson Gomes, Victor Márcio Laus Reis Curvello, João José de Azevedo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Comunicação Estratégica. Comunicação Organizacional. CAIXA. Nova Classe Media. Políticas Públicas. Comunicação Estratégica Comunicação Organizacional CAIXA Nova Classe Media Políticas Públicas Strategic Communication Organizational communication CAIXA New Media Class Public policy |
topic |
Comunicação Estratégica. Comunicação Organizacional. CAIXA. Nova Classe Media. Políticas Públicas. Comunicação Estratégica Comunicação Organizacional CAIXA Nova Classe Media Políticas Públicas Strategic Communication Organizational communication CAIXA New Media Class Public policy |
description |
during the Dilma Rousseff administration (2011-2016), CAIXA aimed to be the bank of the New Middle Class. In a systemic-discursive approach, in which the organization is understood as a discourse made by the organization before an audience, it is perceived that the Strategic Affairs Secretariat of the Presidency of the Republic (SAE / PR), Secretariat of Communication (SECOM / PR) and CAIXA Designated the New Middle Class in disparate and non-strategically aligned modes from a communicational point of view. From the exploratory, qualitative, documentary study of 10 strategic, tactical and operational actions, the article identifies the occurrence of 17 other denominations for this New Middle Class audience. This confusion is due to the fact that the concept of "class" in Political Philosophy and "middle class" in Sociology is somewhat controversial and difficult to use. In addition, mergers with the idea of "economic class" (A, B, C, D, E) and neologisms adopted by public policy managers created a confusing communication scenario in which the bank and the state attempted to dialogue with an audience Calling it by several names. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-10-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/alterjor/article/view/210512 10.11606/issn.2176-1507.v28i2p728-762 |
url |
https://www.revistas.usp.br/alterjor/article/view/210512 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2176-1507.v28i2p728-762 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/alterjor/article/view/210512/198635 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Alterjor; v. 28 n. 2 (2023): Jornalismo Popular e Alternativo; 728-762 Alterjor Journal; Vol. 28 No. 2 (2023): Alternative and Popular Journalism; 728-762 2176-1507 reponame:Revista Alterjor instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Revista Alterjor |
collection |
Revista Alterjor |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Alterjor - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||lumaluly@usp.br|| dennisol@usp.br|| carlostavaresjr@bol.com.br |
_version_ |
1800222018083225600 |