Educação Física Escolar: entre inquietudes e impertinências
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Educação Física e Esporte (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/rbefe/article/view/16882 |
Resumo: | The present essay aimed to analyze the concepts of teaching approach and pedagogical trends in the School physical Education field. From the exploration of literature, it was possible to inquire about the degree of internal consistency of pedagogical theories produced in the 80s and 90s of last century, as proposed for the systematic teaching of physical education and its implications for the process of teacher training. Based on this approach, it was concluded that it is necessary an effort to bring together academics and professionals with the aim to evolve towards the knowledge systematization. |
id |
USP-35_023196bd06d4825bbe04dc29405cd732 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/16882 |
network_acronym_str |
USP-35 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Educação Física e Esporte (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Educação Física Escolar: entre inquietudes e impertinências Physical Education at School: between concerns and impertinence Educação FísicaAbordagem de ensinoFormação docentePhysical EducationTeaching approachTraining teachers' process The present essay aimed to analyze the concepts of teaching approach and pedagogical trends in the School physical Education field. From the exploration of literature, it was possible to inquire about the degree of internal consistency of pedagogical theories produced in the 80s and 90s of last century, as proposed for the systematic teaching of physical education and its implications for the process of teacher training. Based on this approach, it was concluded that it is necessary an effort to bring together academics and professionals with the aim to evolve towards the knowledge systematization. O presente ensaio tem por objetivo analisar os conceitos de abordagem de ensino e tendências pedagógicas no campo da Educação Física Escolar. A partir da exploração da literatura especializada, foi possível indagar sobre o grau de consistência interna das teorias pedagógicas produzidas nos anos 80 e 90 do século passado, como propostas sistematizadas para o ensino da Educação Física e suas implicações para o processo de formação docente. Desta forma, é proposto que a partir de uma aproximação acadêmica e profissional, seja possível promover um avanço na direção da sistematização do conhecimento. Universidade de São Paulo. Escola de Educação Física e Esporte2012-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rbefe/article/view/1688210.1590/S1807-55092012000100016Revista Brasileira de Educação Física e Esporte; v. 26 n. 1 (2012); 171-178 Revista Brasileira de Educação Física e Esporte; Vol. 26 Núm. 1 (2012); 171-178 Brazilian journal of physical education and sport; Vol. 26 No. 1 (2012); 171-178 1981-46901807-5509reponame:Revista Brasileira de Educação Física e Esporte (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/rbefe/article/view/16882/18595Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de Educação Física e Esporteinfo:eu-repo/semantics/openAccessCorreia, Walter Roberto2012-05-22T12:53:35Zoai:revistas.usp.br:article/16882Revistahttp://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_serial&pid=1807-5509&lng=pt&nrm=isoPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||reveefe@usp.br1981-46901807-5509opendoar:2012-05-22T12:53:35Revista Brasileira de Educação Física e Esporte (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educação Física Escolar: entre inquietudes e impertinências Physical Education at School: between concerns and impertinence |
title |
Educação Física Escolar: entre inquietudes e impertinências |
spellingShingle |
Educação Física Escolar: entre inquietudes e impertinências Correia, Walter Roberto Educação Física Abordagem de ensino Formação docente Physical Education Teaching approach Training teachers' process |
title_short |
Educação Física Escolar: entre inquietudes e impertinências |
title_full |
Educação Física Escolar: entre inquietudes e impertinências |
title_fullStr |
Educação Física Escolar: entre inquietudes e impertinências |
title_full_unstemmed |
Educação Física Escolar: entre inquietudes e impertinências |
title_sort |
Educação Física Escolar: entre inquietudes e impertinências |
author |
Correia, Walter Roberto |
author_facet |
Correia, Walter Roberto |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Correia, Walter Roberto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Física Abordagem de ensino Formação docente Physical Education Teaching approach Training teachers' process |
topic |
Educação Física Abordagem de ensino Formação docente Physical Education Teaching approach Training teachers' process |
description |
The present essay aimed to analyze the concepts of teaching approach and pedagogical trends in the School physical Education field. From the exploration of literature, it was possible to inquire about the degree of internal consistency of pedagogical theories produced in the 80s and 90s of last century, as proposed for the systematic teaching of physical education and its implications for the process of teacher training. Based on this approach, it was concluded that it is necessary an effort to bring together academics and professionals with the aim to evolve towards the knowledge systematization. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-03-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rbefe/article/view/16882 10.1590/S1807-55092012000100016 |
url |
https://www.revistas.usp.br/rbefe/article/view/16882 |
identifier_str_mv |
10.1590/S1807-55092012000100016 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rbefe/article/view/16882/18595 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de Educação Física e Esporte info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de Educação Física e Esporte |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Educação Física e Esporte |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Educação Física e Esporte |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Educação Física e Esporte; v. 26 n. 1 (2012); 171-178 Revista Brasileira de Educação Física e Esporte; Vol. 26 Núm. 1 (2012); 171-178 Brazilian journal of physical education and sport; Vol. 26 No. 1 (2012); 171-178 1981-4690 1807-5509 reponame:Revista Brasileira de Educação Física e Esporte (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Revista Brasileira de Educação Física e Esporte (Online) |
collection |
Revista Brasileira de Educação Física e Esporte (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Educação Física e Esporte (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||reveefe@usp.br |
_version_ |
1800222931941326848 |