Proposta de fichas analíticas de composições coreográficas na ginástica para todos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Educação Física e Esporte (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/rbefe/article/view/115458 |
Resumo: | Gymnastics for All (GfA) is a practice found in the wide world of gymnastics and its greatest form of expression is through choreographic compositions (CC) due to historical and pedagogical reasons, among other factors. In addition, in the international arena, gymnastics festivals have become a privileged forum to perform CC as they take place in different contexts of social intervention, such as schools, clubs, associations, NGOs, and universities. In this context, our objective is to provide a tool to register and analyze GfA choreographic compositions by means of analytical record system. Based on bibliographical and documentary research, we propose a set of eight aspects that address general and specific aspects of CC in GfA. We conclude that the proposed tool displays a didactic and very detailed structure that is based on the theoretical prerogatives of the area. Not only it is useful to professionals and practitioners with different profiles, but it also holds the power of being of great value to all those involved in the processes of CC in GfA as a tool for recording data (including historical data), which is a catalyst for processes of reflection and changes (whenever they are required). |
id |
USP-35_94629dc06bad71829d17d5383a4dff10 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/115458 |
network_acronym_str |
USP-35 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Educação Física e Esporte (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Proposta de fichas analíticas de composições coreográficas na ginástica para todos Proposal of analytical records for choreographic compositions in gymnastics for all Gymnastics for All (GfA) is a practice found in the wide world of gymnastics and its greatest form of expression is through choreographic compositions (CC) due to historical and pedagogical reasons, among other factors. In addition, in the international arena, gymnastics festivals have become a privileged forum to perform CC as they take place in different contexts of social intervention, such as schools, clubs, associations, NGOs, and universities. In this context, our objective is to provide a tool to register and analyze GfA choreographic compositions by means of analytical record system. Based on bibliographical and documentary research, we propose a set of eight aspects that address general and specific aspects of CC in GfA. We conclude that the proposed tool displays a didactic and very detailed structure that is based on the theoretical prerogatives of the area. Not only it is useful to professionals and practitioners with different profiles, but it also holds the power of being of great value to all those involved in the processes of CC in GfA as a tool for recording data (including historical data), which is a catalyst for processes of reflection and changes (whenever they are required). A Ginástica para Todos (GPT) é uma prática encontrada no amplo universo da ginástica, e a sua maior forma de expressão se dá por meio de composições coreográficas (CC), por motivos históricos, pedagógicos, entre outros. E os festivais de ginástica vêm se mostrando, em nível internacional, como um fórum privilegiado de mostra das CC, ocorrendo em diferentes contextos de intervenção social, como escolas, clubes, associações, ONGs e universidades. Nesse contexto, nosso objetivo é fornecer um instrumento para registrar e analisar composições coreográficas de GPT, por meio de fichas analíticas. A partir de uma pesquisa bibliográfica e documental, propõe-se um conjunto de oito fichas analíticas, que abordam aspectos gerais e específicos das CC na GPT. Conclui-se que o instrumento proposto possui uma estrutura didática e bem detalhada, alicerçada nas prerrogativas teóricas da área, o que viabiliza seu uso por diferentes perfis de profissionais e praticantes, podendo ser de grande valia para todos os envolvidos nos processos de CC na GPT, como uma ferramenta de registro (inclusive histórico), catalizadora de processos de reflexão e mudanças (caso sejam necessárias). Universidade de São Paulo. Escola de Educação Física e Esporte2016-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rbefe/article/view/11545810.1590/1807-55092016000100159Revista Brasileira de Educação Física e Esporte; v. 30 n. 1 (2016); 159-170Revista Brasileira de Educação Física e Esporte; Vol. 30 Núm. 1 (2016); 159-170Brazilian journal of physical education and sport; Vol. 30 No. 1 (2016); 159-1701981-46901807-5509reponame:Revista Brasileira de Educação Física e Esporte (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPenghttps://www.revistas.usp.br/rbefe/article/view/115458/113061Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de Educação Física e Esporteinfo:eu-repo/semantics/openAccessSCARABELIM, Maria Letícia AbudTOLEDO, Eliana de2016-05-18T15:09:40Zoai:revistas.usp.br:article/115458Revistahttp://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_serial&pid=1807-5509&lng=pt&nrm=isoPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||reveefe@usp.br1981-46901807-5509opendoar:2016-05-18T15:09:40Revista Brasileira de Educação Física e Esporte (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Proposta de fichas analíticas de composições coreográficas na ginástica para todos Proposal of analytical records for choreographic compositions in gymnastics for all |
title |
Proposta de fichas analíticas de composições coreográficas na ginástica para todos |
spellingShingle |
Proposta de fichas analíticas de composições coreográficas na ginástica para todos SCARABELIM, Maria Letícia Abud |
title_short |
Proposta de fichas analíticas de composições coreográficas na ginástica para todos |
title_full |
Proposta de fichas analíticas de composições coreográficas na ginástica para todos |
title_fullStr |
Proposta de fichas analíticas de composições coreográficas na ginástica para todos |
title_full_unstemmed |
Proposta de fichas analíticas de composições coreográficas na ginástica para todos |
title_sort |
Proposta de fichas analíticas de composições coreográficas na ginástica para todos |
author |
SCARABELIM, Maria Letícia Abud |
author_facet |
SCARABELIM, Maria Letícia Abud TOLEDO, Eliana de |
author_role |
author |
author2 |
TOLEDO, Eliana de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
SCARABELIM, Maria Letícia Abud TOLEDO, Eliana de |
description |
Gymnastics for All (GfA) is a practice found in the wide world of gymnastics and its greatest form of expression is through choreographic compositions (CC) due to historical and pedagogical reasons, among other factors. In addition, in the international arena, gymnastics festivals have become a privileged forum to perform CC as they take place in different contexts of social intervention, such as schools, clubs, associations, NGOs, and universities. In this context, our objective is to provide a tool to register and analyze GfA choreographic compositions by means of analytical record system. Based on bibliographical and documentary research, we propose a set of eight aspects that address general and specific aspects of CC in GfA. We conclude that the proposed tool displays a didactic and very detailed structure that is based on the theoretical prerogatives of the area. Not only it is useful to professionals and practitioners with different profiles, but it also holds the power of being of great value to all those involved in the processes of CC in GfA as a tool for recording data (including historical data), which is a catalyst for processes of reflection and changes (whenever they are required). |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-03-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rbefe/article/view/115458 10.1590/1807-55092016000100159 |
url |
https://www.revistas.usp.br/rbefe/article/view/115458 |
identifier_str_mv |
10.1590/1807-55092016000100159 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rbefe/article/view/115458/113061 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de Educação Física e Esporte info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de Educação Física e Esporte |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Educação Física e Esporte |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Educação Física e Esporte |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Educação Física e Esporte; v. 30 n. 1 (2016); 159-170 Revista Brasileira de Educação Física e Esporte; Vol. 30 Núm. 1 (2016); 159-170 Brazilian journal of physical education and sport; Vol. 30 No. 1 (2016); 159-170 1981-4690 1807-5509 reponame:Revista Brasileira de Educação Física e Esporte (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Revista Brasileira de Educação Física e Esporte (Online) |
collection |
Revista Brasileira de Educação Física e Esporte (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Educação Física e Esporte (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||reveefe@usp.br |
_version_ |
1800222933196472320 |