Proposta de fichas analíticas de composições coreográficas na ginástica para todos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: SCARABELIM, Maria Letícia Abud
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: TOLEDO, Eliana de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Revista Brasileira de Educação Física e Esporte (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/rbefe/article/view/115458
Resumo: Gymnastics for All (GfA) is a practice found in the wide world of gymnastics and its greatest form of expression is through choreographic compositions (CC) due to historical and pedagogical reasons, among other factors. In addition, in the international arena, gymnastics festivals have become a privileged forum to perform CC as they take place in different contexts of social intervention, such as schools, clubs, associations, NGOs, and universities. In this context, our objective is to provide a tool to register and analyze GfA choreographic compositions by means of analytical record system. Based on bibliographical and documentary research, we propose a set of eight aspects that address general and specific aspects of CC in GfA. We conclude that the proposed tool displays a didactic and very detailed structure that is based on the theoretical prerogatives of the area. Not only it is useful to professionals and practitioners with different profiles, but it also holds the power of being of great value to all those involved in the processes of CC in GfA as a tool for recording data (including historical data), which is a catalyst for processes of reflection and changes (whenever they are required).
id USP-35_94629dc06bad71829d17d5383a4dff10
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/115458
network_acronym_str USP-35
network_name_str Revista Brasileira de Educação Física e Esporte (Online)
repository_id_str
spelling Proposta de fichas analíticas de composições coreográficas na ginástica para todos Proposal of analytical records for choreographic compositions in gymnastics for all Gymnastics for All (GfA) is a practice found in the wide world of gymnastics and its greatest form of expression is through choreographic compositions (CC) due to historical and pedagogical reasons, among other factors. In addition, in the international arena, gymnastics festivals have become a privileged forum to perform CC as they take place in different contexts of social intervention, such as schools, clubs, associations, NGOs, and universities. In this context, our objective is to provide a tool to register and analyze GfA choreographic compositions by means of analytical record system. Based on bibliographical and documentary research, we propose a set of eight aspects that address general and specific aspects of CC in GfA. We conclude that the proposed tool displays a didactic and very detailed structure that is based on the theoretical prerogatives of the area. Not only it is useful to professionals and practitioners with different profiles, but it also holds the power of being of great value to all those involved in the processes of CC in GfA as a tool for recording data (including historical data), which is a catalyst for processes of reflection and changes (whenever they are required). A Ginástica para Todos (GPT) é uma prática encontrada no amplo universo da ginástica, e a sua maior forma de expressão se dá por meio de composições coreográficas (CC), por motivos históricos, pedagógicos, entre outros. E os festivais de ginástica vêm se mostrando, em nível internacional, como um fórum privilegiado de mostra das CC, ocorrendo em diferentes contextos de intervenção social, como escolas, clubes, associações, ONGs e universidades. Nesse contexto, nosso objetivo é fornecer um instrumento para registrar e analisar composições coreográficas de GPT, por meio de fichas analíticas. A partir de uma pesquisa bibliográfica e documental, propõe-se um conjunto de oito fichas analíticas, que abordam aspectos gerais e específicos das CC na GPT. Conclui-se que o instrumento proposto possui uma estrutura didática e bem detalhada, alicerçada nas prerrogativas teóricas da área, o que viabiliza seu uso por diferentes perfis de profissionais e praticantes, podendo ser de grande valia para todos os envolvidos nos processos de CC na GPT, como uma ferramenta de registro (inclusive histórico), catalizadora de processos de reflexão e mudanças (caso sejam necessárias). Universidade de São Paulo. Escola de Educação Física e Esporte2016-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rbefe/article/view/11545810.1590/1807-55092016000100159Revista Brasileira de Educação Física e Esporte; v. 30 n. 1 (2016); 159-170Revista Brasileira de Educação Física e Esporte; Vol. 30 Núm. 1 (2016); 159-170Brazilian journal of physical education and sport; Vol. 30 No. 1 (2016); 159-1701981-46901807-5509reponame:Revista Brasileira de Educação Física e Esporte (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPenghttps://www.revistas.usp.br/rbefe/article/view/115458/113061Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de Educação Física e Esporteinfo:eu-repo/semantics/openAccessSCARABELIM, Maria Letícia AbudTOLEDO, Eliana de2016-05-18T15:09:40Zoai:revistas.usp.br:article/115458Revistahttp://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_serial&pid=1807-5509&lng=pt&nrm=isoPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||reveefe@usp.br1981-46901807-5509opendoar:2016-05-18T15:09:40Revista Brasileira de Educação Física e Esporte (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Proposta de fichas analíticas de composições coreográficas na ginástica para todos
Proposal of analytical records for choreographic compositions in gymnastics for all
title Proposta de fichas analíticas de composições coreográficas na ginástica para todos
spellingShingle Proposta de fichas analíticas de composições coreográficas na ginástica para todos
SCARABELIM, Maria Letícia Abud
title_short Proposta de fichas analíticas de composições coreográficas na ginástica para todos
title_full Proposta de fichas analíticas de composições coreográficas na ginástica para todos
title_fullStr Proposta de fichas analíticas de composições coreográficas na ginástica para todos
title_full_unstemmed Proposta de fichas analíticas de composições coreográficas na ginástica para todos
title_sort Proposta de fichas analíticas de composições coreográficas na ginástica para todos
author SCARABELIM, Maria Letícia Abud
author_facet SCARABELIM, Maria Letícia Abud
TOLEDO, Eliana de
author_role author
author2 TOLEDO, Eliana de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv SCARABELIM, Maria Letícia Abud
TOLEDO, Eliana de
description Gymnastics for All (GfA) is a practice found in the wide world of gymnastics and its greatest form of expression is through choreographic compositions (CC) due to historical and pedagogical reasons, among other factors. In addition, in the international arena, gymnastics festivals have become a privileged forum to perform CC as they take place in different contexts of social intervention, such as schools, clubs, associations, NGOs, and universities. In this context, our objective is to provide a tool to register and analyze GfA choreographic compositions by means of analytical record system. Based on bibliographical and documentary research, we propose a set of eight aspects that address general and specific aspects of CC in GfA. We conclude that the proposed tool displays a didactic and very detailed structure that is based on the theoretical prerogatives of the area. Not only it is useful to professionals and practitioners with different profiles, but it also holds the power of being of great value to all those involved in the processes of CC in GfA as a tool for recording data (including historical data), which is a catalyst for processes of reflection and changes (whenever they are required).
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-03-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rbefe/article/view/115458
10.1590/1807-55092016000100159
url https://www.revistas.usp.br/rbefe/article/view/115458
identifier_str_mv 10.1590/1807-55092016000100159
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rbefe/article/view/115458/113061
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de Educação Física e Esporte
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de Educação Física e Esporte
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Educação Física e Esporte
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Educação Física e Esporte
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Educação Física e Esporte; v. 30 n. 1 (2016); 159-170
Revista Brasileira de Educação Física e Esporte; Vol. 30 Núm. 1 (2016); 159-170
Brazilian journal of physical education and sport; Vol. 30 No. 1 (2016); 159-170
1981-4690
1807-5509
reponame:Revista Brasileira de Educação Física e Esporte (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista Brasileira de Educação Física e Esporte (Online)
collection Revista Brasileira de Educação Física e Esporte (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Educação Física e Esporte (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||reveefe@usp.br
_version_ 1800222933196472320