Videoclipe no ensino médio e o desafio de integrar os modos semióticos
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Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linha D'Água (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/185061 |
Resumo: | This article analyzes how semiotic modes were deployed by high school students in a reading and interpretative task regarding a music video. The data were generated from a task developed for a WebQuest and from activities developed in class, recorded in audio and transcribed. The theoretical framework problematizes multimodality and music videos as a genre. The analysis showed that, at times, the activity would enable the desired integration of different semiotic modes. The analysis of the students' reading, in turn, revealed that the meaning making processes can be based on (i) verbal and imagetic cues (which shows that the students understood that a text can be established by other modes, verbal mode aside) taken as discrete entities or (ii) in the integration of the different modes, although the second procedure was less frequent. Thus, we confirm the challenge of an interpretation that integrates semiotic modes. |
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Videoclipe no ensino médio e o desafio de integrar os modos semióticosMusic videos in high school and the challenge of integrating semiotic modesLeituraTarefaAtividadeAnálise semióticaMultimodalidadeReadingTaskActivitySemiotic AnalysisMultimodalityThis article analyzes how semiotic modes were deployed by high school students in a reading and interpretative task regarding a music video. The data were generated from a task developed for a WebQuest and from activities developed in class, recorded in audio and transcribed. The theoretical framework problematizes multimodality and music videos as a genre. The analysis showed that, at times, the activity would enable the desired integration of different semiotic modes. The analysis of the students' reading, in turn, revealed that the meaning making processes can be based on (i) verbal and imagetic cues (which shows that the students understood that a text can be established by other modes, verbal mode aside) taken as discrete entities or (ii) in the integration of the different modes, although the second procedure was less frequent. Thus, we confirm the challenge of an interpretation that integrates semiotic modes.Este artigo analisa como os modos semióticos foram mobilizados em uma tarefa de leitura e interpretação de um videoclipe realizada por alunos do Ensino Médio. Os dados foram gerados a partir de uma tarefa elaborada para uma WebQuest e das atividades desenvolvidas em aula, registradas em áudio e transcritas. O referencial teórico problematiza a multimodalidade e o videoclipe como gênero. A análise demonstrou que, em alguns momentos, a tarefa permitiria a almejada integração de diferentes semioses. A análise da leitura dos alunos, por sua vez, revelou que a construção de sentidos pode se pautar (i) em pistas verbais e imagéticas (o que demonstra que os alunos compreenderam que um texto pode ser composto por outras semioses, além da verbal) tomadas como entidades discretas ou (ii) na integração entre as diferentes semioses, embora a segunda forma tenha sido menos frequente. Assim, confirmamos o desafio de uma interpretação que integre modos semióticos.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas2021-12-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/18506110.11606/issn.2236-4242.v34i3p147-162Linha D'Água; v. 34 n. 3 (2021): O ensino de leitura em diferentes perspectivas; 147-1622236-42420103-3638reponame:Linha D'Água (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/185061/177982https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/185061/180471Copyright (c) 2021 Flávia Azambuja, Clara Dornelles, Taíse Simionihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAzambuja, FláviaDornelles, ClaraSimioni, Taíse 2022-03-25T13:40:27Zoai:revistas.usp.br:article/185061Revistahttp://www.revistas.usp.br/linhadaguaPUBhttp://www.revistas.usp.br/linhadagua/oai||ldagua@usp.br2236-42420103-3638opendoar:2023-09-13T12:17:58.172227Linha D'Água (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
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