A argumentação na língua como subsidio para a avaliação de leitura e produção de textos dissertativo-argumentativos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gomes, Lauro
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linha D'Água (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/119698
Resumo: This paper aims to present an evaluation proposal of the performance in reading and writing dissertative-argumentative texts, based on principles and concepts from the theory of Argumentation in Language – created by Jean-Claude Anscombre and Oswald Ducrot, especially the version of the Theory of the Semantic Blocks and the works inspired by it. The goal is to create criteria which are capable of being less intuitive in judging the performance in reading and wrinting dissertative-argumentative texts. The analysis of the corpora – the Enem 2011’s composition proposal and 50 (fifty) texts written by the students – and the test of the criteria of reading and writing evaluation in this work revealed practice funcionality and efficiency of criteria. The results allow these criteria to be applied in any evaluation processes of dissertative-argumenative texts. Finally, this paper offers theoretical and methodological subisdies which can help teachers and professors to qualify their teaching of reading and writing and the evaluation of student’s texts.
id USP-36_a29455df059d1adbb6fe5ac38301da0b
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/119698
network_acronym_str USP-36
network_name_str Linha D'Água (Online)
repository_id_str
spelling A argumentação na língua como subsidio para a avaliação de leitura e produção de textos dissertativo-argumentativosArgumentation Within Language as Subsidy for the Evaluation of Reading Practices and Production of Argumentative TextsSemânticaArgumentação na LínguaAvaliaçãoRedaçãoTexto dissertativo-argumentativo.SemanticArgumentation in languageEvaluationWritingDissertative-argumentative texts.This paper aims to present an evaluation proposal of the performance in reading and writing dissertative-argumentative texts, based on principles and concepts from the theory of Argumentation in Language – created by Jean-Claude Anscombre and Oswald Ducrot, especially the version of the Theory of the Semantic Blocks and the works inspired by it. The goal is to create criteria which are capable of being less intuitive in judging the performance in reading and wrinting dissertative-argumentative texts. The analysis of the corpora – the Enem 2011’s composition proposal and 50 (fifty) texts written by the students – and the test of the criteria of reading and writing evaluation in this work revealed practice funcionality and efficiency of criteria. The results allow these criteria to be applied in any evaluation processes of dissertative-argumenative texts. Finally, this paper offers theoretical and methodological subisdies which can help teachers and professors to qualify their teaching of reading and writing and the evaluation of student’s texts.Este trabalho destina-se a apresentar uma proposta de avaliação de leitura e produção de textos dissertativo-argumentativos, com base em princípios e conceitos postos à disposição pela teoria da Argumentação na Língua (ANL), criada por Jean-Claude Anscombre e Oswald Ducrot, especialmente pela versão da Teoria dos Blocos Semânticos (TBS) e por trabalhos nela inspirados, cujos critérios sejam capazes de envolver menos intuição no julgamento de desempenhos em leitura e produção de texto dissertativo-argumentativo. A análise do corpora – constituído pela proposta de redação do Enem 2011 e por 50 (cinquenta) redações produzidas a partir dela – e o teste dos critérios de avaliação de leitura e escrita propostos neste trabalho revelaram funcionalidade prática e eficiente dos critérios, com potencial que permite aplicá-los em qualquer processo de avaliação de texto dissertativo-argumentativo. Por fim, este trabalho também fornece subsídios teórico-metodológicos que podem auxiliar professores da educação básica e da superior a qualificar suas práticas de ensino de leitura, escrita e avaliação dos textos dos estudantes.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas2016-12-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/xmlhttps://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/11969810.11606/issn.2236-4242.v29i2p295-319Linha D'Água; v. 29 n. 2 (2016): A argumentação nos estudos do texto e do discurso; 295-3192236-42420103-3638reponame:Linha D'Água (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/119698/120190https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/119698/147258Copyright (c) 2016 Linha D'Águainfo:eu-repo/semantics/openAccessGomes, Lauro2022-03-25T13:45:11Zoai:revistas.usp.br:article/119698Revistahttp://www.revistas.usp.br/linhadaguaPUBhttp://www.revistas.usp.br/linhadagua/oai||ldagua@usp.br2236-42420103-3638opendoar:2022-03-25T13:45:11Linha D'Água (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv A argumentação na língua como subsidio para a avaliação de leitura e produção de textos dissertativo-argumentativos
Argumentation Within Language as Subsidy for the Evaluation of Reading Practices and Production of Argumentative Texts
title A argumentação na língua como subsidio para a avaliação de leitura e produção de textos dissertativo-argumentativos
spellingShingle A argumentação na língua como subsidio para a avaliação de leitura e produção de textos dissertativo-argumentativos
Gomes, Lauro
Semântica
Argumentação na Língua
Avaliação
Redação
Texto dissertativo-argumentativo.
Semantic
Argumentation in language
Evaluation
Writing
Dissertative-argumentative texts.
title_short A argumentação na língua como subsidio para a avaliação de leitura e produção de textos dissertativo-argumentativos
title_full A argumentação na língua como subsidio para a avaliação de leitura e produção de textos dissertativo-argumentativos
title_fullStr A argumentação na língua como subsidio para a avaliação de leitura e produção de textos dissertativo-argumentativos
title_full_unstemmed A argumentação na língua como subsidio para a avaliação de leitura e produção de textos dissertativo-argumentativos
title_sort A argumentação na língua como subsidio para a avaliação de leitura e produção de textos dissertativo-argumentativos
author Gomes, Lauro
author_facet Gomes, Lauro
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gomes, Lauro
dc.subject.por.fl_str_mv Semântica
Argumentação na Língua
Avaliação
Redação
Texto dissertativo-argumentativo.
Semantic
Argumentation in language
Evaluation
Writing
Dissertative-argumentative texts.
topic Semântica
Argumentação na Língua
Avaliação
Redação
Texto dissertativo-argumentativo.
Semantic
Argumentation in language
Evaluation
Writing
Dissertative-argumentative texts.
description This paper aims to present an evaluation proposal of the performance in reading and writing dissertative-argumentative texts, based on principles and concepts from the theory of Argumentation in Language – created by Jean-Claude Anscombre and Oswald Ducrot, especially the version of the Theory of the Semantic Blocks and the works inspired by it. The goal is to create criteria which are capable of being less intuitive in judging the performance in reading and wrinting dissertative-argumentative texts. The analysis of the corpora – the Enem 2011’s composition proposal and 50 (fifty) texts written by the students – and the test of the criteria of reading and writing evaluation in this work revealed practice funcionality and efficiency of criteria. The results allow these criteria to be applied in any evaluation processes of dissertative-argumenative texts. Finally, this paper offers theoretical and methodological subisdies which can help teachers and professors to qualify their teaching of reading and writing and the evaluation of student’s texts.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/119698
10.11606/issn.2236-4242.v29i2p295-319
url https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/119698
identifier_str_mv 10.11606/issn.2236-4242.v29i2p295-319
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/119698/120190
https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/119698/147258
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Linha D'Água
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Linha D'Água
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas
dc.source.none.fl_str_mv Linha D'Água; v. 29 n. 2 (2016): A argumentação nos estudos do texto e do discurso; 295-319
2236-4242
0103-3638
reponame:Linha D'Água (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Linha D'Água (Online)
collection Linha D'Água (Online)
repository.name.fl_str_mv Linha D'Água (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||ldagua@usp.br
_version_ 1748936675938009088