A argumentação na língua como subsidio para a avaliação de leitura e produção de textos dissertativo-argumentativos
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Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linha D'Água (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/119698 |
Resumo: | This paper aims to present an evaluation proposal of the performance in reading and writing dissertative-argumentative texts, based on principles and concepts from the theory of Argumentation in Language – created by Jean-Claude Anscombre and Oswald Ducrot, especially the version of the Theory of the Semantic Blocks and the works inspired by it. The goal is to create criteria which are capable of being less intuitive in judging the performance in reading and wrinting dissertative-argumentative texts. The analysis of the corpora – the Enem 2011’s composition proposal and 50 (fifty) texts written by the students – and the test of the criteria of reading and writing evaluation in this work revealed practice funcionality and efficiency of criteria. The results allow these criteria to be applied in any evaluation processes of dissertative-argumenative texts. Finally, this paper offers theoretical and methodological subisdies which can help teachers and professors to qualify their teaching of reading and writing and the evaluation of student’s texts. |
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A argumentação na língua como subsidio para a avaliação de leitura e produção de textos dissertativo-argumentativosArgumentation Within Language as Subsidy for the Evaluation of Reading Practices and Production of Argumentative TextsSemânticaArgumentação na LínguaAvaliaçãoRedaçãoTexto dissertativo-argumentativo.SemanticArgumentation in languageEvaluationWritingDissertative-argumentative texts.This paper aims to present an evaluation proposal of the performance in reading and writing dissertative-argumentative texts, based on principles and concepts from the theory of Argumentation in Language – created by Jean-Claude Anscombre and Oswald Ducrot, especially the version of the Theory of the Semantic Blocks and the works inspired by it. The goal is to create criteria which are capable of being less intuitive in judging the performance in reading and wrinting dissertative-argumentative texts. The analysis of the corpora – the Enem 2011’s composition proposal and 50 (fifty) texts written by the students – and the test of the criteria of reading and writing evaluation in this work revealed practice funcionality and efficiency of criteria. The results allow these criteria to be applied in any evaluation processes of dissertative-argumenative texts. Finally, this paper offers theoretical and methodological subisdies which can help teachers and professors to qualify their teaching of reading and writing and the evaluation of student’s texts.Este trabalho destina-se a apresentar uma proposta de avaliação de leitura e produção de textos dissertativo-argumentativos, com base em princípios e conceitos postos à disposição pela teoria da Argumentação na Língua (ANL), criada por Jean-Claude Anscombre e Oswald Ducrot, especialmente pela versão da Teoria dos Blocos Semânticos (TBS) e por trabalhos nela inspirados, cujos critérios sejam capazes de envolver menos intuição no julgamento de desempenhos em leitura e produção de texto dissertativo-argumentativo. A análise do corpora – constituído pela proposta de redação do Enem 2011 e por 50 (cinquenta) redações produzidas a partir dela – e o teste dos critérios de avaliação de leitura e escrita propostos neste trabalho revelaram funcionalidade prática e eficiente dos critérios, com potencial que permite aplicá-los em qualquer processo de avaliação de texto dissertativo-argumentativo. Por fim, este trabalho também fornece subsídios teórico-metodológicos que podem auxiliar professores da educação básica e da superior a qualificar suas práticas de ensino de leitura, escrita e avaliação dos textos dos estudantes.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas2016-12-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/xmlhttps://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/11969810.11606/issn.2236-4242.v29i2p295-319Linha D'Água; v. 29 n. 2 (2016): A argumentação nos estudos do texto e do discurso; 295-3192236-42420103-3638reponame:Linha D'Água (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/119698/120190https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/119698/147258Copyright (c) 2016 Linha D'Águainfo:eu-repo/semantics/openAccessGomes, Lauro2022-03-25T13:45:11Zoai:revistas.usp.br:article/119698Revistahttp://www.revistas.usp.br/linhadaguaPUBhttp://www.revistas.usp.br/linhadagua/oai||ldagua@usp.br2236-42420103-3638opendoar:2023-09-13T12:17:49.108714Linha D'Água (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
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