Um estudo sobre a leitura e a interação de adolescentes durante uma visita ao museu de ciências Universum, México

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rocha, Jessica Norberto
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Massarani, Luisa, Poenaru, Lara Mucci, Martins, Alanna Dahan, Macías-Nestor, Alba Patricia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Anais do Museu Paulista (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/anaismp/article/view/158483
Resumo: Many researchers have discussed the practice of reading in the museum context, with some authors arguing that texts are peripheral components of the exhibitions or that visitors do not read in these spaces. On the other hand, recent studies have stressed the pedagogical and communicative role of texts, contributing to visitors’ learning. This exploratory and qualitative study examines the visit of five groups of public-school students aged from 13 to 17 years to a Science Museum in Mexico. The results suggest that, within this setting, reading helps exploring and understanding the functioning of an exhibition module, as well as understanding an exhibition scientific content. This fact indicates that texts fulfill a relevant educational function, provoking reflections, deepening themes, and socializing scientific knowledge.
id USP-37_3e606603c353387f56a4b9a5b990e928
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/158483
network_acronym_str USP-37
network_name_str Anais do Museu Paulista (Online)
repository_id_str
spelling Um estudo sobre a leitura e a interação de adolescentes durante uma visita ao museu de ciências Universum, MéxicoA study about adolescents reading and interactions during a visit in Universum Science Museum, MexicoScience museumsReading in museumsTeenagersMuseum experienceMuseus de ciênciasLeitura em museusAdolescentesExperiência musealMany researchers have discussed the practice of reading in the museum context, with some authors arguing that texts are peripheral components of the exhibitions or that visitors do not read in these spaces. On the other hand, recent studies have stressed the pedagogical and communicative role of texts, contributing to visitors’ learning. This exploratory and qualitative study examines the visit of five groups of public-school students aged from 13 to 17 years to a Science Museum in Mexico. The results suggest that, within this setting, reading helps exploring and understanding the functioning of an exhibition module, as well as understanding an exhibition scientific content. This fact indicates that texts fulfill a relevant educational function, provoking reflections, deepening themes, and socializing scientific knowledge.A leitura no contexto específico dos museus tem sido objeto de debate entre os pesquisadores. Alguns autores defendem que os visitantes não leem nesses espaços ou que os textos são componentes periféricos das exposições. Estudos recentes, no entanto, ressaltaram o papel pedagógico e comunicativo dos textos, que podem contribuir para a aprendizagem do visitante. Neste estudo foram analisadas as visitas de cinco grupos de estudantes de escolas públicas, com entre 13 e 17 anos, a um museu de ciências do México. Os resultados sugerem que a leitura em um museu de ciência permite explorar e compreender o funcionamento de um módulo de exposição, além de apreender seu conteúdo científico, evidenciando que os textos cumprem uma função educacional relevante ao provocar reflexões, aprofundando nos temas e a socialização do conhecimento científico.Universidade de São Paulo. Museu Paulista2021-08-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/anaismp/article/view/15848310.1590/1982-02672021v29e38Anais do Museu Paulista: História e Cultura Material; v. 29 (2021); 1-341982-02670101-4714reponame:Anais do Museu Paulista (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/anaismp/article/view/158483/174848Copyright (c) 2021 Jessica Norberto Rocha, Luisa Massarani, Lara Mucci Poenaru, Alanna Dahan Martins, Alba Patricia Macías-Nestorhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRocha, Jessica NorbertoMassarani, LuisaPoenaru, Lara MucciMartins, Alanna DahanMacías-Nestor, Alba Patricia2021-12-14T10:55:03ZRevistahttp://anais.mp.usp.br/PUB
dc.title.none.fl_str_mv Um estudo sobre a leitura e a interação de adolescentes durante uma visita ao museu de ciências Universum, México
A study about adolescents reading and interactions during a visit in Universum Science Museum, Mexico
title Um estudo sobre a leitura e a interação de adolescentes durante uma visita ao museu de ciências Universum, México
spellingShingle Um estudo sobre a leitura e a interação de adolescentes durante uma visita ao museu de ciências Universum, México
Rocha, Jessica Norberto
Science museums
Reading in museums
Teenagers
Museum experience
Museus de ciências
Leitura em museus
Adolescentes
Experiência museal
title_short Um estudo sobre a leitura e a interação de adolescentes durante uma visita ao museu de ciências Universum, México
title_full Um estudo sobre a leitura e a interação de adolescentes durante uma visita ao museu de ciências Universum, México
title_fullStr Um estudo sobre a leitura e a interação de adolescentes durante uma visita ao museu de ciências Universum, México
title_full_unstemmed Um estudo sobre a leitura e a interação de adolescentes durante uma visita ao museu de ciências Universum, México
title_sort Um estudo sobre a leitura e a interação de adolescentes durante uma visita ao museu de ciências Universum, México
author Rocha, Jessica Norberto
author_facet Rocha, Jessica Norberto
Massarani, Luisa
Poenaru, Lara Mucci
Martins, Alanna Dahan
Macías-Nestor, Alba Patricia
author_role author
author2 Massarani, Luisa
Poenaru, Lara Mucci
Martins, Alanna Dahan
Macías-Nestor, Alba Patricia
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rocha, Jessica Norberto
Massarani, Luisa
Poenaru, Lara Mucci
Martins, Alanna Dahan
Macías-Nestor, Alba Patricia
dc.subject.por.fl_str_mv Science museums
Reading in museums
Teenagers
Museum experience
Museus de ciências
Leitura em museus
Adolescentes
Experiência museal
topic Science museums
Reading in museums
Teenagers
Museum experience
Museus de ciências
Leitura em museus
Adolescentes
Experiência museal
description Many researchers have discussed the practice of reading in the museum context, with some authors arguing that texts are peripheral components of the exhibitions or that visitors do not read in these spaces. On the other hand, recent studies have stressed the pedagogical and communicative role of texts, contributing to visitors’ learning. This exploratory and qualitative study examines the visit of five groups of public-school students aged from 13 to 17 years to a Science Museum in Mexico. The results suggest that, within this setting, reading helps exploring and understanding the functioning of an exhibition module, as well as understanding an exhibition scientific content. This fact indicates that texts fulfill a relevant educational function, provoking reflections, deepening themes, and socializing scientific knowledge.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/anaismp/article/view/158483
10.1590/1982-02672021v29e38
url https://www.revistas.usp.br/anaismp/article/view/158483
identifier_str_mv 10.1590/1982-02672021v29e38
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/anaismp/article/view/158483/174848
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Museu Paulista
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Museu Paulista
dc.source.none.fl_str_mv Anais do Museu Paulista: História e Cultura Material; v. 29 (2021); 1-34
1982-0267
0101-4714
reponame:Anais do Museu Paulista (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Anais do Museu Paulista (Online)
collection Anais do Museu Paulista (Online)
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1776935946131865600