Tentando “chegar lá”: as experiências de jovens de um cursinho popular

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bonaldi, Eduardo Vilar
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Tempo Social (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/ts/article/view/119387
Resumo: This article focuses on the reality of underprivileged students who aim to enter Higher Education through their participation on a tuition-free “prep course” organized within the city of Sao Paulo. Firstly, the text evidences the internalization of dispositions, among these students, towards the prolongation of their educational trajectories through their taking part in the selection processes for accessing public Higher Education. Secondly, nevertheless, I argue that key aspects of their socialization and schooling trajectories lead to inadequacies and barriers between their incorporated dispositions and the exigences of such modes of selection
id USP-41_03426d557bdbc7984a479971bff7d72c
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/119387
network_acronym_str USP-41
network_name_str Tempo Social (Online)
repository_id_str
spelling Tentando “chegar lá”: as experiências de jovens de um cursinho popularTrying to “make it there”: underprivileged students and their attempts to reach Higher EducationSociologia da educaçãoHabitusJovens de camadas popularesAcesso ao ensino superiorCursinhos popularesSociology of educationHabitusUnderprivileged youthDemocratization of higher educacation“Cursinhos populares”This article focuses on the reality of underprivileged students who aim to enter Higher Education through their participation on a tuition-free “prep course” organized within the city of Sao Paulo. Firstly, the text evidences the internalization of dispositions, among these students, towards the prolongation of their educational trajectories through their taking part in the selection processes for accessing public Higher Education. Secondly, nevertheless, I argue that key aspects of their socialization and schooling trajectories lead to inadequacies and barriers between their incorporated dispositions and the exigences of such modes of selectionEste artigo retrata o caso de jovens de camadas populares que buscam alcançar o ensino superior com base em uma iniciativa de “cursinho popular” organizada na cidade de São Paulo. O texto busca caracterizar e evidenciar, primeiramente, os agenciamentos de socialização a partir dos quais esses jovens são investidos de disposições ao alongamento de suas expectativas escolares, incorporando o ensino superior como destino educacional pressentido como “possível” por eles. Em seguida, o artigo busca esclarecer como esses agenciamentos se desdobram, no entanto, em desajustes, limites e inadequações entre as disposições incorporadas por esses jovens e as exigências dos modos de seleção próprios às instituições de ensino superior público, que passam a ser valorizadas e pretendidas por eles a partir de suas passagens pelo cursinho popular.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas2018-04-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/ts/article/view/11938710.11606/0103-2070.ts.2018.119387Tempo Social; Vol. 30 No. 1 (2018); 259-282Tempo Social; v. 30 n. 1 (2018); 259-282Tempo Social; Vol. 30 Núm. 1 (2018); 259-2821809-45540103-2070reponame:Tempo Social (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/ts/article/view/119387/138701Copyright (c) 2018 Tempo Socialhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBonaldi, Eduardo Vilar2023-05-03T15:21:43Zoai:revistas.usp.br:article/119387Revistahttps://www.revistas.usp.br/ts/indexPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phptemposoc@edu.usp.br1809-45540103-2070opendoar:2023-05-03T15:21:43Tempo Social (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Tentando “chegar lá”: as experiências de jovens de um cursinho popular
Trying to “make it there”: underprivileged students and their attempts to reach Higher Education
title Tentando “chegar lá”: as experiências de jovens de um cursinho popular
spellingShingle Tentando “chegar lá”: as experiências de jovens de um cursinho popular
Bonaldi, Eduardo Vilar
Sociologia da educação
Habitus
Jovens de camadas populares
Acesso ao ensino superior
Cursinhos populares
Sociology of education
Habitus
Underprivileged youth
Democratization of higher educacation
“Cursinhos populares”
title_short Tentando “chegar lá”: as experiências de jovens de um cursinho popular
title_full Tentando “chegar lá”: as experiências de jovens de um cursinho popular
title_fullStr Tentando “chegar lá”: as experiências de jovens de um cursinho popular
title_full_unstemmed Tentando “chegar lá”: as experiências de jovens de um cursinho popular
title_sort Tentando “chegar lá”: as experiências de jovens de um cursinho popular
author Bonaldi, Eduardo Vilar
author_facet Bonaldi, Eduardo Vilar
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bonaldi, Eduardo Vilar
dc.subject.por.fl_str_mv Sociologia da educação
Habitus
Jovens de camadas populares
Acesso ao ensino superior
Cursinhos populares
Sociology of education
Habitus
Underprivileged youth
Democratization of higher educacation
“Cursinhos populares”
topic Sociologia da educação
Habitus
Jovens de camadas populares
Acesso ao ensino superior
Cursinhos populares
Sociology of education
Habitus
Underprivileged youth
Democratization of higher educacation
“Cursinhos populares”
description This article focuses on the reality of underprivileged students who aim to enter Higher Education through their participation on a tuition-free “prep course” organized within the city of Sao Paulo. Firstly, the text evidences the internalization of dispositions, among these students, towards the prolongation of their educational trajectories through their taking part in the selection processes for accessing public Higher Education. Secondly, nevertheless, I argue that key aspects of their socialization and schooling trajectories lead to inadequacies and barriers between their incorporated dispositions and the exigences of such modes of selection
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-04-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/ts/article/view/119387
10.11606/0103-2070.ts.2018.119387
url https://www.revistas.usp.br/ts/article/view/119387
identifier_str_mv 10.11606/0103-2070.ts.2018.119387
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/ts/article/view/119387/138701
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Tempo Social
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Tempo Social
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas
dc.source.none.fl_str_mv Tempo Social; Vol. 30 No. 1 (2018); 259-282
Tempo Social; v. 30 n. 1 (2018); 259-282
Tempo Social; Vol. 30 Núm. 1 (2018); 259-282
1809-4554
0103-2070
reponame:Tempo Social (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Tempo Social (Online)
collection Tempo Social (Online)
repository.name.fl_str_mv Tempo Social (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv temposoc@edu.usp.br
_version_ 1800221916348284928