Tentando “chegar lá”: as experiências de jovens de um cursinho popular
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Tempo Social (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/ts/article/view/119387 |
Resumo: | This article focuses on the reality of underprivileged students who aim to enter Higher Education through their participation on a tuition-free “prep course” organized within the city of Sao Paulo. Firstly, the text evidences the internalization of dispositions, among these students, towards the prolongation of their educational trajectories through their taking part in the selection processes for accessing public Higher Education. Secondly, nevertheless, I argue that key aspects of their socialization and schooling trajectories lead to inadequacies and barriers between their incorporated dispositions and the exigences of such modes of selection |
id |
USP-41_03426d557bdbc7984a479971bff7d72c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/119387 |
network_acronym_str |
USP-41 |
network_name_str |
Tempo Social (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Tentando “chegar lá”: as experiências de jovens de um cursinho popularTrying to “make it there”: underprivileged students and their attempts to reach Higher EducationSociologia da educaçãoHabitusJovens de camadas popularesAcesso ao ensino superiorCursinhos popularesSociology of educationHabitusUnderprivileged youthDemocratization of higher educacation“Cursinhos populares”This article focuses on the reality of underprivileged students who aim to enter Higher Education through their participation on a tuition-free “prep course” organized within the city of Sao Paulo. Firstly, the text evidences the internalization of dispositions, among these students, towards the prolongation of their educational trajectories through their taking part in the selection processes for accessing public Higher Education. Secondly, nevertheless, I argue that key aspects of their socialization and schooling trajectories lead to inadequacies and barriers between their incorporated dispositions and the exigences of such modes of selectionEste artigo retrata o caso de jovens de camadas populares que buscam alcançar o ensino superior com base em uma iniciativa de “cursinho popular” organizada na cidade de São Paulo. O texto busca caracterizar e evidenciar, primeiramente, os agenciamentos de socialização a partir dos quais esses jovens são investidos de disposições ao alongamento de suas expectativas escolares, incorporando o ensino superior como destino educacional pressentido como “possível” por eles. Em seguida, o artigo busca esclarecer como esses agenciamentos se desdobram, no entanto, em desajustes, limites e inadequações entre as disposições incorporadas por esses jovens e as exigências dos modos de seleção próprios às instituições de ensino superior público, que passam a ser valorizadas e pretendidas por eles a partir de suas passagens pelo cursinho popular.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas2018-04-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/ts/article/view/11938710.11606/0103-2070.ts.2018.119387Tempo Social; Vol. 30 No. 1 (2018); 259-282Tempo Social; v. 30 n. 1 (2018); 259-282Tempo Social; Vol. 30 Núm. 1 (2018); 259-2821809-45540103-2070reponame:Tempo Social (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/ts/article/view/119387/138701Copyright (c) 2018 Tempo Socialhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBonaldi, Eduardo Vilar2023-05-03T15:21:43Zoai:revistas.usp.br:article/119387Revistahttps://www.revistas.usp.br/ts/indexPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phptemposoc@edu.usp.br1809-45540103-2070opendoar:2023-05-03T15:21:43Tempo Social (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Tentando “chegar lá”: as experiências de jovens de um cursinho popular Trying to “make it there”: underprivileged students and their attempts to reach Higher Education |
title |
Tentando “chegar lá”: as experiências de jovens de um cursinho popular |
spellingShingle |
Tentando “chegar lá”: as experiências de jovens de um cursinho popular Bonaldi, Eduardo Vilar Sociologia da educação Habitus Jovens de camadas populares Acesso ao ensino superior Cursinhos populares Sociology of education Habitus Underprivileged youth Democratization of higher educacation “Cursinhos populares” |
title_short |
Tentando “chegar lá”: as experiências de jovens de um cursinho popular |
title_full |
Tentando “chegar lá”: as experiências de jovens de um cursinho popular |
title_fullStr |
Tentando “chegar lá”: as experiências de jovens de um cursinho popular |
title_full_unstemmed |
Tentando “chegar lá”: as experiências de jovens de um cursinho popular |
title_sort |
Tentando “chegar lá”: as experiências de jovens de um cursinho popular |
author |
Bonaldi, Eduardo Vilar |
author_facet |
Bonaldi, Eduardo Vilar |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bonaldi, Eduardo Vilar |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Sociologia da educação Habitus Jovens de camadas populares Acesso ao ensino superior Cursinhos populares Sociology of education Habitus Underprivileged youth Democratization of higher educacation “Cursinhos populares” |
topic |
Sociologia da educação Habitus Jovens de camadas populares Acesso ao ensino superior Cursinhos populares Sociology of education Habitus Underprivileged youth Democratization of higher educacation “Cursinhos populares” |
description |
This article focuses on the reality of underprivileged students who aim to enter Higher Education through their participation on a tuition-free “prep course” organized within the city of Sao Paulo. Firstly, the text evidences the internalization of dispositions, among these students, towards the prolongation of their educational trajectories through their taking part in the selection processes for accessing public Higher Education. Secondly, nevertheless, I argue that key aspects of their socialization and schooling trajectories lead to inadequacies and barriers between their incorporated dispositions and the exigences of such modes of selection |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-04-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/ts/article/view/119387 10.11606/0103-2070.ts.2018.119387 |
url |
https://www.revistas.usp.br/ts/article/view/119387 |
identifier_str_mv |
10.11606/0103-2070.ts.2018.119387 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/ts/article/view/119387/138701 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Tempo Social http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Tempo Social http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Tempo Social; Vol. 30 No. 1 (2018); 259-282 Tempo Social; v. 30 n. 1 (2018); 259-282 Tempo Social; Vol. 30 Núm. 1 (2018); 259-282 1809-4554 0103-2070 reponame:Tempo Social (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Tempo Social (Online) |
collection |
Tempo Social (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Tempo Social (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
temposoc@edu.usp.br |
_version_ |
1800221916348284928 |