Participação de alunos com deficiência física no contexto da escola regular - revisão de literatura
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/14079 |
Resumo: | The inclusive education is a current reality, which is not only for socialization of children with disabilities, but also for the creation of opportunities to enable the participation in different school contexts. Therefore, it is essential to prepare professionals involved in this process so that the child may have the necessary and appropriate support. From this perspective, the objective of the study is to analyze, by means of a literature review, the evidence available about participation of children with physical disabilities in the context of regular school. Searches were performed in electronics databases and in educational journals. The key words used were: cerebral palsy or physical disabilities, school inclusion and school participation and the respective translated terms to portuguese. Eight articles were included in the study. The synthesis of the evidence showed that the main factors that contributed to the participation of children with physical disabilities in the school environment were motor skills, specifically mobility and communication, level of motor impairment and age. Barriers that restricted participation, such as lack of access and inadequate of physical space at schools were also identified. |
id |
USP-43_413368e976cd09c1cacb56d42e806e33 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/14079 |
network_acronym_str |
USP-43 |
network_name_str |
Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo |
repository_id_str |
|
spelling |
Participação de alunos com deficiência física no contexto da escola regular - revisão de literatura Participation of students with physical disabilities in mainstream schools - literature review Deficiência físicaParticipação escolarInclusão escolarPhysical disabilitiesSchool inclusionSchool participation The inclusive education is a current reality, which is not only for socialization of children with disabilities, but also for the creation of opportunities to enable the participation in different school contexts. Therefore, it is essential to prepare professionals involved in this process so that the child may have the necessary and appropriate support. From this perspective, the objective of the study is to analyze, by means of a literature review, the evidence available about participation of children with physical disabilities in the context of regular school. Searches were performed in electronics databases and in educational journals. The key words used were: cerebral palsy or physical disabilities, school inclusion and school participation and the respective translated terms to portuguese. Eight articles were included in the study. The synthesis of the evidence showed that the main factors that contributed to the participation of children with physical disabilities in the school environment were motor skills, specifically mobility and communication, level of motor impairment and age. Barriers that restricted participation, such as lack of access and inadequate of physical space at schools were also identified. A educação inclusiva é uma realidade vigente, que consiste não somente na socialização da criança com deficiência, mas também na criação de oportunidades para que a mesma possa participar dos diversos contextos da escola. Para tanto, é fundamental o preparo dos profissionais envolvidos nesse processo, de forma que a criança receba o suporte necessário e adequado. O objetivo deste estudo é analisar, através de uma revisão da literatura, evidências disponíveis sobre a participação da criança com deficiência física no contexto da escola regular. Foram realizadas buscas em bases eletrônicas de dados e em revistas de educação. As palavras chaves utilizadas foram: paralisia cerebral ou deficiência física, inclusão escolar, participação escolar e as respectivas traduções destes termos na língua inglesa. Oito artigos foram incluídos no estudo. A síntese da evidência aponta que os principais fatores que contribuíram para a participação da criança com deficiência física no ambiente escolar referiram-se às habilidades motoras, especificamente mobilidade, à comunicação, ao nível de comprometimento motor e à idade. Barreiras que restringiram a participação, como falta de acesso e inadequação do espaço físico das escolas foram identificadas. Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina2010-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rto/article/view/1407910.11606/issn.2238-6149.v21i1p1-9Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; Vol. 21 Núm. 1 (2010); 1-9Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; Vol. 21 No. 1 (2010); 1-9Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; v. 21 n. 1 (2010); 1-92238-61491415-9104reponame:Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Pauloinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/rto/article/view/14079/15897Ghedini, Lívia Santos LaraMancini, Marisa CottaBrandão, Marina de Britoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2014-10-17T12:24:44Zoai:revistas.usp.br:article/14079Revistahttp://www.revistas.usp.br/rtoPUBhttps://www.revistas.usp.br/rto/oai||revto@usp.br2238-61491415-9104opendoar:2014-10-17T12:24:44Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Participação de alunos com deficiência física no contexto da escola regular - revisão de literatura Participation of students with physical disabilities in mainstream schools - literature review |
title |
Participação de alunos com deficiência física no contexto da escola regular - revisão de literatura |
spellingShingle |
Participação de alunos com deficiência física no contexto da escola regular - revisão de literatura Ghedini, Lívia Santos Lara Deficiência física Participação escolar Inclusão escolar Physical disabilities School inclusion School participation |
title_short |
Participação de alunos com deficiência física no contexto da escola regular - revisão de literatura |
title_full |
Participação de alunos com deficiência física no contexto da escola regular - revisão de literatura |
title_fullStr |
Participação de alunos com deficiência física no contexto da escola regular - revisão de literatura |
title_full_unstemmed |
Participação de alunos com deficiência física no contexto da escola regular - revisão de literatura |
title_sort |
Participação de alunos com deficiência física no contexto da escola regular - revisão de literatura |
author |
Ghedini, Lívia Santos Lara |
author_facet |
Ghedini, Lívia Santos Lara Mancini, Marisa Cotta Brandão, Marina de Brito |
author_role |
author |
author2 |
Mancini, Marisa Cotta Brandão, Marina de Brito |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ghedini, Lívia Santos Lara Mancini, Marisa Cotta Brandão, Marina de Brito |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Deficiência física Participação escolar Inclusão escolar Physical disabilities School inclusion School participation |
topic |
Deficiência física Participação escolar Inclusão escolar Physical disabilities School inclusion School participation |
description |
The inclusive education is a current reality, which is not only for socialization of children with disabilities, but also for the creation of opportunities to enable the participation in different school contexts. Therefore, it is essential to prepare professionals involved in this process so that the child may have the necessary and appropriate support. From this perspective, the objective of the study is to analyze, by means of a literature review, the evidence available about participation of children with physical disabilities in the context of regular school. Searches were performed in electronics databases and in educational journals. The key words used were: cerebral palsy or physical disabilities, school inclusion and school participation and the respective translated terms to portuguese. Eight articles were included in the study. The synthesis of the evidence showed that the main factors that contributed to the participation of children with physical disabilities in the school environment were motor skills, specifically mobility and communication, level of motor impairment and age. Barriers that restricted participation, such as lack of access and inadequate of physical space at schools were also identified. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-04-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/14079 10.11606/issn.2238-6149.v21i1p1-9 |
url |
https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/14079 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2238-6149.v21i1p1-9 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/14079/15897 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; Vol. 21 Núm. 1 (2010); 1-9 Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; Vol. 21 No. 1 (2010); 1-9 Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; v. 21 n. 1 (2010); 1-9 2238-6149 1415-9104 reponame:Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo |
collection |
Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revto@usp.br |
_version_ |
1798042669550665729 |