Participação de alunos com deficiência física no contexto da escola regular - revisão de literatura

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ghedini, Lívia Santos Lara
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Mancini, Marisa Cotta, Brandão, Marina de Brito
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/14079
Resumo: The inclusive education is a current reality, which is not only for socialization of children with disabilities, but also for the creation of opportunities to enable the participation in different school contexts. Therefore, it is essential to prepare professionals involved in this process so that the child may have the necessary and appropriate support. From this perspective, the objective of the study is to analyze, by means of a literature review, the evidence available about participation of children with physical disabilities in the context of regular school. Searches were performed in electronics databases and in educational journals. The key words used were: cerebral palsy or physical disabilities, school inclusion and school participation and the respective translated terms to portuguese. Eight articles were included in the study. The synthesis of the evidence showed that the main factors that contributed to the participation of children with physical disabilities in the school environment were motor skills, specifically mobility and communication, level of motor impairment and age. Barriers that restricted participation, such as lack of access and inadequate of physical space at schools were also identified.
id USP-43_413368e976cd09c1cacb56d42e806e33
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/14079
network_acronym_str USP-43
network_name_str Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo
repository_id_str
spelling Participação de alunos com deficiência física no contexto da escola regular - revisão de literatura Participation of students with physical disabilities in mainstream schools - literature review Deficiência físicaParticipação escolarInclusão escolarPhysical disabilitiesSchool inclusionSchool participation The inclusive education is a current reality, which is not only for socialization of children with disabilities, but also for the creation of opportunities to enable the participation in different school contexts. Therefore, it is essential to prepare professionals involved in this process so that the child may have the necessary and appropriate support. From this perspective, the objective of the study is to analyze, by means of a literature review, the evidence available about participation of children with physical disabilities in the context of regular school. Searches were performed in electronics databases and in educational journals. The key words used were: cerebral palsy or physical disabilities, school inclusion and school participation and the respective translated terms to portuguese. Eight articles were included in the study. The synthesis of the evidence showed that the main factors that contributed to the participation of children with physical disabilities in the school environment were motor skills, specifically mobility and communication, level of motor impairment and age. Barriers that restricted participation, such as lack of access and inadequate of physical space at schools were also identified. A educação inclusiva é uma realidade vigente, que consiste não somente na socialização da criança com deficiência, mas também na criação de oportunidades para que a mesma possa participar dos diversos contextos da escola. Para tanto, é fundamental o preparo dos profissionais envolvidos nesse processo, de forma que a criança receba o suporte necessário e adequado. O objetivo deste estudo é analisar, através de uma revisão da literatura, evidências disponíveis sobre a participação da criança com deficiência física no contexto da escola regular. Foram realizadas buscas em bases eletrônicas de dados e em revistas de educação. As palavras chaves utilizadas foram: paralisia cerebral ou deficiência física, inclusão escolar, participação escolar e as respectivas traduções destes termos na língua inglesa. Oito artigos foram incluídos no estudo. A síntese da evidência aponta que os principais fatores que contribuíram para a participação da criança com deficiência física no ambiente escolar referiram-se às habilidades motoras, especificamente mobilidade, à comunicação, ao nível de comprometimento motor e à idade. Barreiras que restringiram a participação, como falta de acesso e inadequação do espaço físico das escolas foram identificadas. Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina2010-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rto/article/view/1407910.11606/issn.2238-6149.v21i1p1-9Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; Vol. 21 Núm. 1 (2010); 1-9Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; Vol. 21 No. 1 (2010); 1-9Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; v. 21 n. 1 (2010); 1-92238-61491415-9104reponame:Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Pauloinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/rto/article/view/14079/15897Ghedini, Lívia Santos LaraMancini, Marisa CottaBrandão, Marina de Britoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2014-10-17T12:24:44Zoai:revistas.usp.br:article/14079Revistahttp://www.revistas.usp.br/rtoPUBhttps://www.revistas.usp.br/rto/oai||revto@usp.br2238-61491415-9104opendoar:2014-10-17T12:24:44Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Participação de alunos com deficiência física no contexto da escola regular - revisão de literatura
Participation of students with physical disabilities in mainstream schools - literature review
title Participação de alunos com deficiência física no contexto da escola regular - revisão de literatura
spellingShingle Participação de alunos com deficiência física no contexto da escola regular - revisão de literatura
Ghedini, Lívia Santos Lara
Deficiência física
Participação escolar
Inclusão escolar
Physical disabilities
School inclusion
School participation
title_short Participação de alunos com deficiência física no contexto da escola regular - revisão de literatura
title_full Participação de alunos com deficiência física no contexto da escola regular - revisão de literatura
title_fullStr Participação de alunos com deficiência física no contexto da escola regular - revisão de literatura
title_full_unstemmed Participação de alunos com deficiência física no contexto da escola regular - revisão de literatura
title_sort Participação de alunos com deficiência física no contexto da escola regular - revisão de literatura
author Ghedini, Lívia Santos Lara
author_facet Ghedini, Lívia Santos Lara
Mancini, Marisa Cotta
Brandão, Marina de Brito
author_role author
author2 Mancini, Marisa Cotta
Brandão, Marina de Brito
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ghedini, Lívia Santos Lara
Mancini, Marisa Cotta
Brandão, Marina de Brito
dc.subject.por.fl_str_mv Deficiência física
Participação escolar
Inclusão escolar
Physical disabilities
School inclusion
School participation
topic Deficiência física
Participação escolar
Inclusão escolar
Physical disabilities
School inclusion
School participation
description The inclusive education is a current reality, which is not only for socialization of children with disabilities, but also for the creation of opportunities to enable the participation in different school contexts. Therefore, it is essential to prepare professionals involved in this process so that the child may have the necessary and appropriate support. From this perspective, the objective of the study is to analyze, by means of a literature review, the evidence available about participation of children with physical disabilities in the context of regular school. Searches were performed in electronics databases and in educational journals. The key words used were: cerebral palsy or physical disabilities, school inclusion and school participation and the respective translated terms to portuguese. Eight articles were included in the study. The synthesis of the evidence showed that the main factors that contributed to the participation of children with physical disabilities in the school environment were motor skills, specifically mobility and communication, level of motor impairment and age. Barriers that restricted participation, such as lack of access and inadequate of physical space at schools were also identified.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-04-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/14079
10.11606/issn.2238-6149.v21i1p1-9
url https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/14079
identifier_str_mv 10.11606/issn.2238-6149.v21i1p1-9
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/14079/15897
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; Vol. 21 Núm. 1 (2010); 1-9
Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; Vol. 21 No. 1 (2010); 1-9
Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; v. 21 n. 1 (2010); 1-9
2238-6149
1415-9104
reponame:Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo
collection Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo
repository.name.fl_str_mv Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||revto@usp.br
_version_ 1798042669550665729